Een beetje makkelijker ..

on vrijdag 26 oktober 2018




Voor het éérst sinds ik een moestuin heb .... overweeg ik de aanschaf van een apparaat.

Want dat spitten van de tuin ... het lange onkruid onderwerken .... en de grond geschikt maken om er bijvoorbeeld graan te zaaien ... het is echt zwaar werk, als je dat allemaal met de hand doet. En het duurt zo lang.

Een frees, zo'n apparaat dat de toplaag verkruimelt, inclusief de plantenresten, dat overweeg ik nu.





Dus ik was bij de firma Hofstede Timmerman vandaag. In Staphorst.  Daar hebben ze allemaal van die dingen.

Ik had bedacht om een frees aan te schaffen met een accu, die draag je op de rug. Samen met de verkoper keken we de folder door. Maar zo'n frees he, dat is een ding met écht veel power. Je moet nagaan, dat hij zwaar werk doet. Hij moet door die bodem heen werken. Het is niet te vergelijken met bv een bladblazer of elektrische heggenschaar.

Dus (vroeg ik aan de verkoper) kán dat eigenlijk wel op een accu? Is zo'n accu dan niet meteen leeg?

Tja, dat dacht de verkoper ook wel, dat een frees de accu snel leeg trekt. Wel jammer, want nu met onze zonnepanelen hebben we stroom van het dak. Dan is zo'n accufrees dus energieneutraal.

Maar om nou na elk baantje fresen je accu weer te moeten opladen ..... da's ook zoiets.





Nou we denken er nog even over.

En ondertussen kwam Karin mij weer een paar uur helpen vandaag. Er is zo'n hoek in de schuur waar al het overtollig hout van verbouwingen en klussen wordt gestald. Als sinds dat we hier wonen.

Omdat het een rommel is wordt het een steeds grotere rommel. Iedereen gooit alles maar in die hoek.

Dat ben ik gaan opruimen vandaag. Terwijl Karin een paar oude pallets en kastjes en resten hout in kleine stukken zaagde. Dat kan dan in dozen.






De bedoeling is dat we zo weinig mogelijk weggooien. Alles proberen te hergebruiken. Het meeste kan, mits gesorteerd en spijkers eruit gehaald enzo, weer terug in de hoek. Klein spul gaat in dozen bovenop de plank. En wat echt niet meer te gebruiken is wordt kachelhout.

De platen staan weer naast elkaar. Nu kan je precies zien wat je hebt, en je ziet ook de afmetingen van de platen. Het lijkt rommel, maar dat is het niet. De bodem van het kippenhok bijvoorbeeld, is van allemaal van die stukken plaat gemaakt.





Uiteindelijk bleef er toch nog wat liggen voor stort. Omdat je niet zomaar alles in de kachel kan gooien. Sinds we hier wonen is dat de éérste doos voor de vuilstort. En grote kans dat er door deze of gene nog wel wat uitgehaald wordt. Men is hier nogal van het hergebruik.

Over de frees heb ik ook nagedacht. Ik kreeg wat folders mee van verschillende types, en heb alles nog eens bekeken.

Als wij in de toekomst ook het voer voor de dieren zelf gaan verbouwen, dus veldjes met voederbieten, gerst, mais, stoppelknollen, rapen, dat soort dingen, dan moeten we echt een stevig type frees hebben. Niet op een accu dus, maar op benzine.

Dit leek me wel wat.





 ...  de machine bedoel ik.   😊😊

Het is een tuinfrees van het merk Viking. Er zijn 4 types, van middel tot zwaar. Werkbreedte van 45 cm tot 85 cm.

Nou, we gaan nadenken. Je hoort het wel!







10 reacties:

Anoniem zei

Kan je niet ergens proef draaien met verschillende zware frezers. Het lijkt me dat zo frezer met jou daarachter met jou opstap gaat. Zo ervaar je ook welke goed in je handen ligt. Dit wordt trouwens een goede investering. Heeft Brit ook weer iets waar ze tegen kan blaffen. 😉

Anoniem zei

Wat Renske zegt. Absoluut eerst proberen zo'n ding. Wij hebben een honda F400, 5pk, en mijn man, (84kg) moet goed tegenhouden, anders loopt de machine met hem weg. Het zal ook afhangen van de grondsoort. Wij zitten in Zuid-Limburg, op klei-ige löss.

Antoinette

Helena zei

Of toch een klein trekkertje.....?
😊.

Willem zei

Ervaring met een tuinfrees heb ik beslist niet, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Het staat als een paal boven water dat een grotere werkbreedte ook meer kracht en vaardigheid vraagt bij het werken (beheersen) ervan. Zijn er geen (tuinders)bedrijven in de buurt, misschien je buren wel, die zo'n tuinfreesje hebben? Dan kun je ongestoord en vrijblijvend zo'n ding proberen en ze weten ook hoe het apparaat zich tot de grond verhoudt en kennen de 'do's en donts' van die dingen. Want, zoals ook in andere reacties opgemerkt wordt; niet blindelings kopen, maar eerst ermee oefenen.
Goed idee, overigens, want vorige generaties landarbeiders, en vergelijkbaar werk doe je ook heel veel als ik afga op je blogs, waren vroegtijdig 'versleten'. Je kunt natuurlijk wel zo dicht mogelijk bij de natuur willen blijven, maar dat houdt niet meteen in dat je blind moet zijn voor de gemakken van deze tijd en een ervan is toch wel (een beperkte vorm van ) mechanisatie.
Succes en wijsheid toegewenst met je keuze.

Anoniem zei

Het is heel verstandig om eerst te oefenen met zo,n frees, onder begeleiding van een ervaren iemand. Bij ons in de buurt is enkele jaren geleden een ernstig ongeluk ermee gebeurd. Je moet echt weten wat je doet met zo,n ding. In mijn geboortedorp was een boer die nog twee Belgische werkpaarden had, daar ploegde huj altijd mee op een wei bij ons in de straat. Daar deden de paarden het grootste deel vh werk en kwam de groentenboer nog langs met paard en wagen. Ik ben achter in de vijftig.

Clarien zei

Dank voor de adviezen. Ja ik zal er eerst een uitproberen. Op de Zonnehorst (onze buren) hebben ze ook een frees en ik kan er haast niet mee werken zo zwaar is hij. Maar ik hoop eigenlijk dat de nieuwe generaties fresen wat lichter zijn.

En dan de smalste maar nemen?

Willem zei

Clarien, hoe je het ook wendt of keert, maar de bewerking blijft gelijk wat zwaarte aangaat. De machientjes mogen dan wel lichter worden, maar de arbeid is nog steeds het omwoelen van de grond en dat kost net zoveel energie als handmatig spitten. Je kunt die benodigde energie wel wat verminderen door de woeldiepte aan te passen, maar de grond moet wel gekeerd worden. Dus inderdaad, ik zou kiezen voor de smalste werkbreedte. Dat vertaalt zich, in ieder geval theoretisch, ook naar minder belasting op je armen/schouders omdat de werkbreedte daarin een belangrijke rol speelt. Tenminste, wat ik zo vanachter mijn computer kan bezien en het lijkt me, weer vanachter mijn pc, voldoende voor de hoeveelheid werk die jij ermee wilt/moet doen.
Ter vergelijking; als de Eiffeltoren heden ten dage gebouwd zou worden met de tegenwoordige kwaliteit staal zal waarschijnlijk ongeveer de helft van de hoeveelheid staal nodig zijn ten opzichte van wat Gustav Eiffel nodig had en het zou ook vele keren sneller kunnen. De techniek schrijdt voort en ook de hulpmiddelen, maar een verbinding maken kost nog altijd evenveel energie. In dit geval is het aantal verbindingen alleen 'lichter' uitgevoerd omdat de kwaliteit van de bouten superieur is aan de klinknagels waarmee Eiffel werken moest.

Dit was weer even de onderwijzer in me. Succes met je keuze.

Lies zei

'k Hoop dat dat masjien je werk lichter maakt, Clarien.
Lie(f)s.

Dufraing Marc zei

Ik heb een aantal jaren geleden zo'n Viking gekocht om er de zware kleigrond in zuid frankrijk mee te bewerken. Je moet 's morgens flink wat boterhammen met spek eten om er een dag mee te werken. Heel veel is afhankelijk van de grondsoort en de diepte waarmee je de grond wil omwoelen. Maar je kunt er inderdaad wel wat mee!!! Het is een heel goed merk en technisch zeer goed. Goed de gebruiksaanwijzing lezen omtrent het starten en geen enkel probleem ermee - zelfs al staat ie meer dan een half jaar stil ... Er is maar 1 maar - ik ben intussen overgeschakeld naar een niet volledig zuivere vorm van permacultuur en gebruik dus mijn tuinfrees niet meer in de moestuin. Ik hou ze nog wel om andere stukken land om te frezen om er, als alle grote werkzaamheden gedaan zijn, de stukken gras om te frezen om ze mooi gelijk te trekken en nieuw gras te zaaien. Weet wel dat je met dit model van frees nog steeds kluiten zult hebben (de grootte ervan en sterkte dan weer afhankelijk van de grondsoort) die je zult moeten breken. Er bestaan ook bakfrezen waarmee de kluiten dan weer fijn gemaakt worden - mijn model kun je de tanden demonteren en er achteraan een klein ploegje hangen maar dan moet je er ook weer metalen wielen op monteren ... Is er geen model kleine tractor waarbij je er een frees kunt achterhangen, een klein aanhangertje, ...
Probeer er eerst enkele uit vb bij een firma waar je dergelijke apparaten kunt huren voor een halve dag. Je ondervindt ineens wat het doet op je eigen grond.

schrijfselsvanmij zei

Ik zou eerder gaan voor een kleine tractor, bijv. Kubota