Kattebelletjes.

on maandag 9 april 2018




Deze week ... bijna elke avond weg. Het is niet anders. Vergaderingen, en alwéér een bijeenkomst op het gemeentehuis, en de sportlessen, en met de collectebus lopen.

Het liefst ben ik 's avonds gewoon thuis. Maar het is even niet anders, deze week. En om dan 's avonds laat nog een uitgebreid verslag te tikken van de moestuin en de boerderij, dat zit er ook niet in. Dus ik hou het bij kattebelletjes. 😊🐈


Weet je hoe je een gekochte basilicumplant goed houdt? Zet hem in een schaaltje water. Steeds aanvullen. Hij wil natte voeten hebben, dan blijft de plant mooi.

En weet je wie Pino's lievelingsmoeder is?




 


Nou de foto is erg wazig, maar je ziet het wel he? Ma Kip is favoriet. Pino zit het liefst bij haar onder het verenpak. Het is zo'n schattig gezicht, zo'n kuiken die steeds door de veren heen naar buiten loert. 

Wat we op de tuin doen momenteel? Veel!

Van 't weekend as gestrooid over het roggeveld. Voor extra kalium. Daar wordt het stro stevig van.

Je moet die as eerst zeven. Dat deed ik door een krat. Dan met emmers as de tuin op, en strooien maar. Oja, ga dan mét de wind mee strooien, niet ertegen in. Want dan wordt je een asvrouw. Of een asman.









En daarna paste de kliko waar de as in zit ineens niet meer tussen die schotten. Dus dat blijft nu voor eeuwig scheef staan. Grr.

Vergeet jij ook altijd een meetlint mee te nemen naar de tuin?

Maak dan een meetlint van je hark. Want die heb je altijd bij je. Werkt prima! Grappig dat dat niet standaard op harken staat. Zo simpel. Ik ga octrooi aanvragen! 😊





Ook is er haver gezaaid.

Denk daar zelf ook eens aan, zeker als je geen grote tuin hebt. Zaai een hoekje met graan. Hoe leuk is dat (bijvoorbeeld als je kinderen hebt) om een bosje haver of tarwe te oogsten en de zaden eruit te dorsen en een broodje te bakken?

Of koekjes?





Enne ... we eten veel bonen.

Want de aardappels gaan al achteruit. Die worden zacht en krijgen uitlopers.

Gedroogde bonen blijven jaren goed. Een pan vol bonen weken, en dan gaar koken met kruiden en wat zout, en je hebt voor een week genoeg bonen.








Nu nog wat recepten verzinnen met al die bonen.

Heb jij er een toevallig?


6 reacties:

Anoniem zei

Recept voor koude bonensalade: olie, citroensap en - rasp, knoflook, verse kruiden zoals basilicum/bieslook/salie, peper, zout, olijfjes, gehalveerde tomaatjes, blokjes komkommer, blokjes avocado, bosui, rode ui, zongedroogde tomaatjes in reepjes, artisjok op olie, alles wat je in huis hebt/over hebt. Dit alles goed mengen en in laten trekken. Serveer op een bedje van (veld)sla en garneer met tomaatjes en partjes gekookte eieren. Voor een Mexicaanse variant: koriander, bieslook, limoensap en -rasp, avocado, maiskorrels, stukje rode peper, tomaatje, rode ui etc. Eet smakelijk!

pieke zei

wij aten gisteren vegetarische 'boston beans' uit het boek 'heel veel veg', was heerlijk maar ik vind het recept zo niet online. Wel echt een aanrader dat boek.

Adelheid zei

Bonenburgers! Pureren, mengen met meel, uitje, kaas, ei en groenten naar keuze. Kruiden met kerrie bijvoorbeeld, bakken maar!

Anoniem zei

Ik gebruik ze altijd in wraps of taco schelpen, vermengd met groenten en vegetarisch gehakt. Als groenten gebruik ik meestal een rood pepertje, paprika, wortel, pastinaak en ui en knoflook, gegarneerd met sla. Lekker kruiden en voor de liefhebber kan ook nog iets creme fraiche erbij. Deze vulling is ook lekker in groentetaartjes die ik maak van plakjes bladerdeeg. Ook gebruik ik linzen of bonen in soep, als vulling samen met macaroni, die ik maak van bouillon en een fles passata. Je kunt bonen in heel veel soepen gebruiken als eiwitbron.

missc50 zei

Vijfschaft! Een oud Utrechts streekgerecht, met 5 soorten groente, o.a. bruine bonen. Google maar, er staan vershillende recepten van.

Unknown zei

Vorige week nog een bamboestok van merkjes voorzien als vervanging van een meetlint. Maar toen bedacht ik dat ze het vroeger waarschijnlijk anders deden: lengte en breedte van een voet, handbreedte, duim, pinkie-duim afstand en dergelijke. En die heb ik altijd bij me en raken nooit zoek! Dus heb ik mezelf gemeten. Gaat geen octrooi op komen denk ik zo.