Beschutting.

on vrijdag 2 december 2022

 






Vanmorgen fietste ik naar Renske. Man, je bevróór zowat! Het was ineens winter geworden in één nacht. En na een uurtje bij haar in de gezellige warme keuken .... was het op de terugweg dubbel hard, want het was pál tegen die ijzige oostenwind in trappen. Nee, we zijn nog géén vrienden, die oostenwind en ik.


Dus dan blijf je eerst wat binnen rondhangen. Kleine frutseldingetjes doen. Maar toch moest ik vandaag ook echt nog buiten wezen. Ik ben nog steeds niet klaar met alle tuinen. De kleine vakken in de paardenbak moeten ook nog worden afgedekt.


En langs de druivenranken ligt ook nog steeds een lange rij met houten pallets. Die heb ik daar in de zomer neergelegd, bij wijze van pad, bovenop de brandnetels, zodat ik bij de druiven kon en ze kon snoeien. Maar nu moet dat daar weg en worden opgeruimd. 


Zie je ze liggen? Ze zijn bijna helemaal overwoekerd inmiddels. Maar zulke pallets moet je niet onder die planten laten liggen en laten wegrotten, want ze zijn heel handig voor allerlei dingen. Dat merkte ik één uur later ook weer!




Want! Wat gebeurde er ...


Vanmiddag werd die mini-tuin hierboven afgedekt. Twee jaar geleden stond daar de rijst, en afgelopen jaar stonden er wat pompoenen. Komend seizoen komen hier aardappels in. Ik leg later nog wel eens uit waarom aardappels. Maar affijn, die bak moet dus worden bedekt.


Nou, éérst het onkruid kortknippen, dan wat compost erop. En dan kranten, tegen het kweekgras. Onee, de kranten zijn bijna op. Die óók al! Inmiddels zijn bijna al mijn materialen op. Maar gelukkig waren er nét genoeg kranten om de bak mee af te dekken. En dan, iets voor bovenop de kranten, als verzwaring. Maar ...... er is dus NIKS meer! Geen sprietje maaisel! Wat nu??


Heeeeee ....... die pallets dan misschien?? Gewoon maar bovenop de kranten leggen?


En ja hoor! Die konden daar prima op!








Acht pallets. Het paste precies.


Het is zelfs bijna ..... mooi! Haha. Wéér een quilt af. Wat een mooie beschutting is het geworden tegen de ijzige vriend uit het oosten. 








En wijzelf zoeken inmiddels de beschutting binnen. En we zoeken ook meteen de wollen lappen op, de sjaals en mutsen en wanten!

☃☃☃☃☃


0 reacties: