Rietselfie en maaltijdbrood.

on dinsdag 6 december 2022




Kijk daar heb je Paul die zijn fietstocht aan het voorbereiden is. Dat was afgelopen zaterdag, hij fietste toen naar Bussum. Een trainingsrit. Héén met de fiets, terug met de trein, en dan vanaf Zwolle het laatste stuk weer fietsen.


Dat moet goed worden voorbereid, extra kleding en genoeg eten mee, allemaal in zo'n klein tasje onder het zadel. 




Op zijn kantoor in de paardenstal heeft Paul steeds maar wespen rondvliegen. Er zit een wespennest ergens bij de schoorsteen, en die wespen die komen nu allemaal traag en sloom Paul zijn kantoor binnen vliegen. Omdat de kachel aan is, en die rook vinden ze vervelend.  


Paul wil nu de bestrijdingsservice bellen. Maar, nét toevallig gisteravond zag ik iets heel moois. Op de ledenavond van de vereniging had Jan Huls gisteravond een prachtig mooi wespennest bij zich. Het is het nest van een volk hoornaars, een specifieke wespensoort. Ze zijn wat groter dan de gewone limonadewespen. 


En kijk eens hoe mooi en kunstig dat nest eruit ziet. Daar krijg je toch echt respect voor!! Je ziet hoe prachtig ze het laagje voor laagje hebben opgebouwd, uit allerlei verschillende houtsoorten, die ze fijn knagen en dan er hun nest mee bouwen. Het nest is héél licht, want het fijngemalen hout is zó ragfijn, het is net papier.







Het lijkt net op spekkoek, met al die laagjes.


Maar goed, affijn, ik wil eigenlijk helemaal géén insecten bestrijden, want elk diertje heeft zijn nut in de natuur. En zelf worden we eigenlijk nooit gestoken terwijl we hier elk jaar vele wespen en hoornaars hebben rondom de boerderij. Nou, we hebben uiteindelijk besloten dat de kantoorwespen mogen blijven. Ze zullen toch uit zichzelf wel eens verdwijnen, in de loop van de winter. 


Het zijn volle dagen. Ik ben wat vaker in Wildervank, bij mijn moeder. En ook overweeg ik om weer sportlessen te gaan geven. Gisteren was er een proefles, om te kijken of dat wat was. En ook kwamen de buurtjes nog langs met sintkadootjes voor ons. Zelfgemaakte chocoladeletters, van hun zoon, die bakker is in Staphorst.


(maar goed van die sportlessen!!)

 

 



En dit, buiten, zijn zulke fijne momenten. Vanmiddag was ik hier achter op het weiland aan het boompjes planten. Dat is één van de dingen die ik echt het allerliefst doe. Bomen planten. Het voelt ook heel nuttig. Je doet het voor jezelf, maar ook voor de aarde en voor het nageslacht.  


En het is ook nog eens heel leuk werk. Dit waren een paar berken die ik vorige week snel snel uit de waterberging had opgegraven, toen daar ineens gemaaid werd. Snél .... voor de grote maaimachine aan een paar berken opgegraven. De man in de maaimachien lachte en zwaaide, maar hij zal wel gedacht hebben, och heden nee he, daar heb je weer zo'n rare boomjuf.😄😄


Nou en die rare boomjuf heeft hier nu op de hoek van het weiland mooi een prachtig berkenbosje aangelegd, van zeven sprieterige berkjes! 


Blij joh!!  🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳








Het is een mooi plekje, daar achteraan. Onze wildernis begint al aardig te groeien. En de rietoever langs de sloot, waar we in alle zes jaar dat we hier wonen nog nóóit hebben gemaaid, daar groeien nu de meest prachtige grote rietplanten. Ze steken wel anderhalve meter boven mijn hoofd uit.


Zo mooi zijn ze met de grote rietpluimen. Nou, kom, een rietselfie!






Ook heb ik de vlier weer gesnoeid en er stekken van gemaakt. Die steek ik elk jaar overal in de grond. Echt, tientallen. De meesten verdwijnen maar een enkele komt op en groeit uit tot een volwassen vlierboom.


En vanavond was het weer tijd om brood te bakken. Ik ben erg tevreden over het soda brood. Dat is brood dat je bakt met baksoda in plaats van met gist. Het gaat snel, hoeft niet te rijzen, en je kunt er oneindig mee variëren. 


Er gaat niet alleen maar meel in mijn brood. Ik doe er ook vaak een paar eieren door, en karnemelk in plaats van water. En als er een halve appel ligt, en bijvoorbeeld een stuk winterwortel, of een handvol noten, hopla, dan gaat dat óók mee in het brood.









Je krijg dan een brood waar een hele maaltijd in zit. Er hoeft eigenlijk niks meer op, of misschien alleen wat boter. Ik maak ze in cakeblikken, omdat het brood erg voedzaam is en vrij zwaar. Het rijst ook niet heel hoog. En ook hoef je hier geen enorme hoge plakken van, want een paar van die kleine sneetjes brood is echt genoeg.


Recept? Och, is altijd weer anders. Ennu .. je weet dat ik een broertje dood heb aan recepten typen. Als je op 'maisbrood' zoekt in de zoekfunctie vind je wel ergens een basisrecept. Voeg er gewoon aan toe wat je lekker vind of wat je hebt, en voila uit je oven komt een prachtig mooi zelfgebakken voedzaam maaltijdbrood! 









Morgen weer naar mijn moeder mét natuurlijk zo'n lekker vers maaltijdbrood.😊





0 reacties: