Rondje buitenom.

on zaterdag 20 maart 2021








Een rondje buitenom. Wat dat is? Een mooie wandeling door de buurt? Rondom Punthorst en door het bos bij IJhorst en dan naar het zuiden richting de Vinkenbuurt en via Oudleusen en Nieuwleusen weer terug naar huis?


Nee, dat rondje bedoel ik niet. Ook niet dat andere rondje, langs de Overijsselse Vecht en door het mooie Dalfsen en via Ruitenveen weer naar huis.


Nee met een rondje buitenom bedoel ik .... een rondje om het huis. Gewoon, om ons eigen huis. Lekker dichtbij. Je ziet daar eerst Paul, die wat hout opruimt in de paardenbak. Hij wordt nieuwsgierig gadegeslagen.







En zelf ben ik in de kas. Plantgoed verzorgen. Je ziet hoe verschillend de kooltjes groeien. Sommige zijn al boven de grond, anderen niet. De rijtjes die al boven staan zijn van zaden van eigen teelt. Die doen het vaak beter dan de gekochte. 


Maar goed. Het rondje buitenom. 


Het is hier in de buurt voor veel mensen de gewoonte, om op zaterdagmiddag alles rondom het huis 'aan kant' te maken. Er wordt overal een bezem langs gehaald, losse rommel wordt opgeruimd, de laatste was wordt van de lijnen gehaald. De machines gaan onder de kap. Speelgoed wordt opgeruimd.


Alles is dan eind van de middag spic en span. En na vijven daalt hier in de buurt een weldadige rust neer. Geen maaiers meer en geen brommers en trekkers. De zondagse rust begint eigenlijk al op zaterdagmiddag.


 




Vandaag was ik vroeg klaar met de dieren en de planten. Om vier uur hadden de kippen, honden en katten hun natje en droogje. En stonden Bella en Bonnie tevreden in een schone stal, te njom njom njommen op hun hooi.


En toen ben toen óók zo'n rondje buitenom gaan doen. Want dat steekt aan! Dus, alles wat ik om het huis tegen kwam aan losse troep, opruimen. Al losse projecten en dingen die je snel even ergens neer zet en die daar dan blijven staan.







Dit hierboven ziet er niet zo aantrekkelijk uit, maar het zijn gewoon pootaardappels. Sommigen exemplaren, met meerdere ogen erin, zijn gehalveerd. Die laat je een paar dagen afharden zodat op de gesneden kant een nieuw 'velletje' komt. Dan gaat hij in de grond niet zo makkelijk rotten.


Ik had ze even bij de achterdeur gezet, omdat het vannacht gaat vriezen, en ze moesten naar binnen. Op mijn rondje vond ik die doos en nu staan hij veilig en wel binnen.


 




Deze hier onder was makkelijk. 


Bezem erdoor. Klaar.






Maar deze .... dat is echt zo'n zaterdag verzameling. Die zakken met dierenvoer, die blijven altijd overal liggen. Er lagen nog wilgentakken van dat vlechten. Brits hoek lag vol met stro. En zo'n trap ... dat wordt ook altijd meteen een verzameling spullen. Zó'n handige plek, een trap. 






Er staat zelfs nog een zak met stekken van de Daglelie, die ik van Editha kreeg. Die moesten allang de grond in. Maar in zo'n zak zie je ze over het hoofd.


Eerst de tonnen van de kippen gevuld. En dan Brit's hoek. En de lelies poten. En zo verder.







Het is eigenlijk een rondje van niks. Erg veel troep is er niet. Dan had je het hier een paar jaar geleden moeten zien. Toen lag het hier helemaal vol met rommel. Maar zo langzamerhand is er voor alle spullen een plek. 


En dan is opruimen zo gepiept.


Behalve die klompen. Die vallen steeds weer om. Soms wel drie keer op een dag, nét hoe de wind staat. En ik zet ze elke keer weer recht. Het is zo'n leuk stel! 


 




Alleen soms .... wordt je erg slaperig van ze.




 


Tot gauw weer!


😊

8 reacties:

Lies zei

Hoe netjes, Clarien! Leuk, voor en na!
Lie(f)s.

Anoniem zei

leuk om zo met je mee te mogen kijken! dank, Cleo

Coby Breitner zei

Hi hi zelfs als je geen boerderij hebt maak je dit soort rondjes in of om het huis. Ik zeg wel eens als ik al dat soort rommeltjes niet zou opruimen, weten jullie dan hoe het er dan hier uitzag???!!!
Je zou een klompenrek kunnen kopen....

Willem zei

Dat was bij ons thuis ook vaste prik; op zaterdag de boel 'anhemmeln veur de zundag' en alle kinderen die groot genoeg waren,-lagereschoolleeftijd!- werden erbij betrokken.
Waar we allemaal beducht voor waren was het harken van 'de dam'. Of wel de oprit harken. De boerderij stond een 40-tal meters van de straat en dat stuk moest over de volle breedte van het huis, al gauw een meter of 10, aangeharkt worden. Er leek geen einde aan te komen. Je was altijd blij als je bij het 'vlintenstraotie' -een vlint is een (kleine) veldkei, ook wel bekend als kinderkopje- vlak voor de baanderdeur aangekomen was. Dan had je het gehad.

Wat de daglelie aangaat; die is schier onverwoestbaar, ideaal om te laten verwilderen. In een kleine tuin moet je de plant regelmatig intomen, maar als je de ruimte hebt... Het zijn erg mooie bloemen, vind ik tenminste. Heb er vorig jaar eentje geplant in het gemeenteplantsoen voor mijn deur en tot mijn verbazing heeft de plantsoenendienst die gewoon laten staan tijdens de schoffelbeurt vorig jaar. Hoop dit jaar er bloemen in te zien.

Greet zei

Je schrijft dat zaad van eigen oogst vaak sneller kiemt. Ik heb afgelopen seizoen voor het eerst zaad geoogst en ervaar nu hetzelfde. Een paar dagen na het zaaien zag ik al wat groens opkomen. Ik hoop zo met de jaren planten te kweken die steeds beter zijn afgestemd op de omstandigheden in mijn tuin. Het eerste begin is in ieder geval een succes.

Ik ben ontzettend blij om iedere dag jouw verhaal te mogen lezen. Hartelijk dank daarvoor. Het maakt me blij en motiveert me om zelf op kleine schaal door te gaan met moestuinieren.
Kijktip: "kiss the ground".
Leestip: "zeven stappen naar een natuurlijke moestuin".

Lieve groet

RiaN, Adriaantje zei

Rondje buitenom, geweldig!
Dat bordje is erg leuk en die klompen.....
Maar wat is het weer netjes, zeg.
Groetjes van mij.

pieke zei

Wij doen iedere vrijdagavond zo'n rondjes maar dan binnenom. Dan ruimen we met het hele gezin na het eten het hele huis écht op, dus alle rommeltjes, stapeltjes etc moeten dan weg zijn. Zo'n fijn begin van het weekend en het helpt de rest van de week voor mij ook om me niet teveel te storen aan de zooi in de kinderkamers. Een paar dagen later is het immers weer opgelost.

Barbara zei

Haha die klompen, ik ga er zelf van ga-a-a-apen :)