Snelle lunch.

on donderdag 25 maart 2021





Eerste klus was vanmorgen om die kas weer in orde te krijgen. Onder de puinzooi die de kippen er van gemaakt hadden vond ik zowaar nog wat plantjes spinazie, rucola en raapsteel die nog leefden. Van de radijzen ..... geen spóór! Ook een hele serie spitskooltjes hadden ze soldaat gemaakt. De sla stond er nog wel.


Grappig, het is mij al vaker opgevallen dat veel dieren de slasoorten laten staan. Ze eten liever de kolen. Kippen, konijnen, allemaal. Zelfs onze koeien blieven geen sla. Wél kool! Kool heeft natuurlijk veel meer te bieden dan sla ('mooi verpakt water') .... en dat weten die dieren dus. Denk ik. 


Maar goed terug naar de kas. Voor en na.








Het is weer zo'n beetje in orde. En er staat nu een plank voor de open deur plús een scherpe hooivork. Nou, geen kip die daar nog langs komt!


Door het extra werk was ik laat voor de lunch. En vanmiddag moest er ook nog van alles. En er was ook al geen brood meer. Wat nu?


Een quick lunch van groenten! Maar eerst .... handen wassen! Dat laat ik ook even zien want ik gebruik géén zeep. Maar mijn handen zijn uiteraard na een ochtend tuinwerk erg vies en zwart, vooral in de plooien, en dat moet schoon. Ik gebruik daar sinds kort de zelf gemaakte calendula olie voor. Dat klinkt gek, maar met olie (en lauwwarm water) kun je het vuil goed weg wassen. En het verzorgt je handen ook meteen goed. 


Het is gewoon zonnebloemolie, waar een paar weken lang verse calendula blaadje in hebben getrokken. Calendula is heel verzorgend voor wondjes, en die heb je vaak, als tuinder. 







Ja, dat is schoon. Dus. Voor mij. Je had ze vóór het wassen moeten zien! 🙈


En dan die snelle lunch. Wat eigenlijk prima kan, zonder brood. Gelukkig zijn er nog wel steeds pompoenen. En wortelen en uien. Voor de grap heb ik het maken van deze lunch getimed. Voor de mensen die denken dat pompoensoep maken zoveel werk is .....


..... ik startte om 13.27 (met een knorrende maag)






Zet een pan met wat water op het vuur en breng aan de kook. Snij ondertussen ui en een halve pompoen in plakken en stukken. Dat gaat in het kokende water. Zout en peper erbij, en kruiden naar smaak. Of bouillonblokjes, wat je wil. Gaar laten koken in ongeveer vijf minuten.


Ondertussen rasp je anderhalve winterpeen en een stuk kaas (niet dat hele stuk hoor, gewoon een handje vol), en kneed dat goed door met één ei en een kop meel (ik nam maismeel) of graanvlokken, en peper en zout naar smaak. Burgers van vormen en in hete olie aan beide kanten vijf minuten bakken.







Zoals je ziet nam ik rode peper. Die peper is al vermengd met wat fijngemalen kruiden en gedroogde citroenverbena. Héél handig, zo'n kant en klaar mixje. 


Je ziet boven ook wel ongeveer wat de verhoudingen zijn.






De soep pureren. Ik doe altijd pas na afloop van het koken de rauwe geraspte knoflook erbij. Dat geeft veel meer smaak dan wanneer je het mee kookt.


En dan .... klaar!! Binnen twintig minuten een vorstelijke verse lunch op tafel. En die tijd is óók nog inclusief het heen en weer rennen naar de tuin om nog even snel wat bieslook te knippen! 







Geen háán kraait dan nog naar brood! 


En ook niemand gelukkig die zeurde over het ietsje aanbranden van de burgers. Want ik werd toch wel een beetje zenuwachtig van die klok ..... en dat jullie zo mee keken! 👀👀


En ook het opeten ging in een hoog tempo. Maar dat is hier gewoon. 





 

8 reacties:

Willem zei

In de tijd dat ik nog wel eens aan een brommer knutselde was (verlopen) olie vaak een probaat middel om hardnekkige olie- en smeerresten van je handen te verwijderen. Dat het met slaolie, al of niet met een geurtje en/of andere toevoeging, ook lukt, ligt dus aardig in de lijn der verwachting.
Maar om de handen echt schoon te krijgen was 's avonds nog wel even een nabehandeling nodig met een echte borstel en zeep.
Tegenwoordig neem je aanvullend een warmen douche of bad, maar ik heb het over de tijd dat een dagelijkse douchebeurt nog niet tot de mogelijkheden behoorde. We waren allang blij dat we verhuist waren naar een boerderij waar elektra en stromend water was.

MC zei

Wat een power lunch !
Olie is inderdaad prima om te reinigen, voor je make-up werkt het ook heel goed.
Handen wassen zit er bij mij ingebakken, ik hoor mijn moeder nog altijd vragen of onze handen gewassen waren, voor we aan tafel gingen.
Dat, en een kruisteken voor we aten.
Het laatste is er uit gegaan, maar handen wassen is gebleven natuurlijk !
Bedankt voor je blog, Clarien :)

Lies zei

De kas is keurig!
En weer wil ik bijschuiven, Clarien…
Lie(f)s.

Trees zei

Ha ha jouw kippen kunnen goed vliegen toch?����

Anoniem zei

Hoe groot is je kas eigenlijk? Ik schat hem op 2 x 3 meter?
Groetjes, Elise

Barbara zei

Zo heb je van een soort slagveld toch weer een mooie blije kas weten te maken. En die klokstress, ja we kijken mee, maar liefdevol!

Barbara zei

Een paar jaar geleden deed je ook wel eens een scheutje appelazijn in de afvoer.

Hilde zei

20 minuutjes maar? Dat is goed om te weten.. want soms grijp je bij tijdgebrek naar iets snels uit oven of frituur, maar met die tien minuten voorverwarmen heb je niet eens zoveel tijdwinst.

Succes met de kippen,.. wij hebben inmiddels een stuk tuin afgebakend. Heel gezellig, die kippen overal, maar ze hebben een heel andere opvatting van tuinieren als ik ;) Dus als compromis een stukje nette tuin met terras (inc toegang naar de kas..), en de rest is vrij.