Masterplan.

on maandag 24 april 2017



De een werkt met een plan, de ander niet. 

De een heeft een roadmap, een schema, een teeltplan, een lijstje, dat bepaalt hoe de dag en de week en het jaar, en hoe het leven eruit ziet. Welke keuzes er gemaakt worden. Waar het naar toe moet.

En een ander wandelt zijn paadje af en ziet wel wat hij tegenkomt, en gooit een kwartje in de lucht bij een kruispunt. Kop of munt? Links of rechts? Waar hij terecht komt ziet hij wel. Yolo.

Maar de meesten die ik ken zitten ergens in het midden. Ikzelf ook. Ik begin wel altijd met een plan. 




 


Wat is de bedoeling, waar moet het heen. Boeken lezen, schemaatjes maken, lessen voorbereiden, allemaal heel doordacht.

De controlfreak is dat, die graag een beetje overzicht wil houden. Niet teveel aanklooien, niet teveel rommel, want dan krijg je ook chaos in het hoofd. Structuur graag!!

Dit hieronder is zo'n voorbeeld. In januari zat ik een beetje te tekenen .... hoe zou de nieuwe tuin eruit kunnen zien? Moestuin, granenveld ernaast, wat dieren in de wei. En verroest ..... het is precies zo uitgekomen!







Maar dat is toeval. Wat er meestal gebeurt is dat het plan, eenmaal gemaakt, vaag in mijn hoofd zit, een soort bovengrens en ondergrens aangeeft, maar verder zwalkt het in de praktijk van links naar rechts.

In het oorspronkelijke teeltplan voor dit jaar, wilde ik de paden in de moestuin gewoon groen houden. Dus gewoon die rogge laten staan op de paden, en af en toe es maaien.

Maar ..... we hadden een hele berg snoeitakken, die vorige week door een paar jongens zijn versnipperd, en nu is er ineens een berg houtsnippers!







Die groene paden vind ik ineens onhandig. Die moet je steeds maaien. Er komen slakken in.

Dus we doen het anders. De paden worden ook allemaal omgespit, en daar komen paden op van houtsnippers!









Nu hebben we dus een mooi wit middenpad, in Moeskers Moestuin, en het ziet er ineens heel anders uit met die snippers. Het is echt een tuin geworden! Met paadjes, die ergens naar toe gaan. En ze lopen heel lekker, die paadjes, en kruien gaat ook super ineens!

Maar bij het roggeveld stopt het pad. Hm.





..... dan kom je weer op andere ideeën .... we kunnen ook het pad verlengen en dwars door die rogge laten lopen. Beetje minder rogge, nou en? En dan middenin een bankje? Of misschien, een doolhof?

Want die rogge wordt wel twee meter hoog.

Plannen maken is leuk. Maar er van afwijken is soms nog leuker!




'Lente, heb jij ook een masterplan?'
'Ja hoor. Een koel voorjaar dit jaar.'

Wattt??? Een koel voorjaar? Je maakt een grapje zeker?

'Voor een warme april moet je een stukje dichter naar de evenaar,' zegt ze, 'maar hier in het kikkerlandje .... véél licht in maart, nat in april, en een koele mei. Superrrrr voorjaartje!'

'Wijk jij wel es van je plan af Lente?
'Oja hoor, de hele tijd!!'

Oef. Gelukkig maar. 😊😊






'Brit, heb jij een masterplan?'
'Ja hoor. Eten spelen slapen eten spelen slapen eten spelen slapen.'






Heb je zelf ook een plan of rommel je lekker aan?



6 reacties:

Sabine zei

De paden zien er heel gaaf uit!
Ik begin ook altijd met een masterplan en dan heb ik geen zin meer in het plan maar wil ik gewoon beginnen, dan wordt de rest geïmproviseerd. Beetje aanrommelen dus, ik zit er dus ook tussen in.

Anoniem zei

Ik heb een klein tuintje en daar ben ik lekker aan het rommelen. Beetje hier zaaien beetje daar, er komt altijd wel wat op. Een genietplek. Ik geniet ook van jou verhalen. groetjes Anita

Dufraing Marc zei

Dan heb je nog meer moeten spitten dan je "gepland" had? Nog geen blaren op je handen gehad? Goe bezig Klarien en respect!

Helena zei

Wat ziet het er goed uit!

Clarien zei

Marc ik ben het blaren-stadium al voorbij ... het is nu eelt! :D En bij jou?

Wonen en leven in Roemenie zei

Wat handig om zo je paden te doen . Ik stamp eigelijk altijd aarde aan tussen groentenbedden zo als ik het van mijn vader en opa geleerd heb :).Ik hou in een schrift bij wat waar heeft gestaan ivm de wisselteelt en wat wel en niet goed gegroeid is , vooral omdat het hier een heel ander klimaat is . En Britt die zal net als de dieren hier zich neits aantrekken van wel of geen plan .

Gr Henriette www.onsleveninroemenie.blogspot.ro