Het begint met .....

on woensdag 17 april 2024





Het begint met een zaadje. Zegt dit boek. En dat klopt. Planten, bomen, dieren, mensen, ze beginnen allemaal met een zaadje. Ongelofelijk eigenlijk wat er uit een piepklein zaadje kan groeien. 


Omdat ik alwéér zakjes aan het vouwen en vullen was (want ze zijn overal gewoon alweer op!) moet ik daar steeds aan denken. Wie zal deze zaden zaaien? Groeien er hier straks weer allemaal prachtige bloemen uit? Of belandt zo'n zakje ergens in een la, of kastje. Of blijft vergeten in een fietstas liggen.  


Want dat kan ook natuurlijk. Niet álle zaadjes komen tot bloei. 








In de natuur is nu nog niet veel zaad. Er zijn nu pas net de eerste bloemen, zoals deze hierboven, van de weegbree. Eén van mijn favoriete voorjaarsbloeiers. 


De bloei is heel bescheiden maar ze staan zo mooi fier, die kleine witte bloemetjes, als sterren rondom de aar.  


Zelf stop ik ook weer vele zaden in de grond. 




Vandaag was dat kervel, karwij, koriander, en peterselie. In het begin van de tuin zaaide ik nóóit peterselie. Ik vond het zo'n ouderwets kruid, wat ik toch nooit gebruikte. Maar sinds ik peterselie ontdek heb al 'bak-kruid' .... zaai ik het elk jaar!


Je strooit dan éérst wat fijngehakte peterselie in de hete olie, waarin je vervolgens de andere ingrediënten roerbakt. Alles krijgt dan een superlekkere smaak!


Ook de laatste aardappels zijn gepoot. De aardappel is eigenlijk helemaal geen zaad. Het is gewoon een  knol die je in de grond stopt en die zichzelf als het ware kopieert. Er is ook wel aardappelzaad, als de plant tot bloei komt en er vruchten aan komen. Maar aardappels opkweken uit zaad is lastig. 





Om te groeien hebben de zaden vocht, aarde, licht en warmte nodig. Nou, dat hadden we allemaal ruimschoots de afgelopen dagen. 


Het weer schóót heen en weer. Echt april. Van heldere zon naar donkere buienluchten en dan binnen een paar minuten was het inééns weer stralend blauw. 








Ja. Echt bijzonder, dit weer.


Vanmorgen had ik drie afspraken, na elkaar. Eerst bij de bieb, weer zaden brengen. Toen met de gemeente, bij afdeling Groen. Om allerlei projecten te bepreken. En toen nog door naar een kweker.


Het regende de hele tijd dat het goot en ik moest denken aan mijn lading wasgoed, die buiten hing te drogen. Dat had ik beter niet kunnen doen. Affijn, maar de afspraken verliepen gelukkig vlotjes en alleen in de bieb maakte ik wat foto's. Omdat er weer een andere prachtige boekencollectie bij de Prachtlint zadendoos was gelegd.


Wat zijn er toch een hoop mooie kinderboeken, over de natuur!






 

Ja, en daar zag ik deze ook, dus. En daar kwam vandaag dus de blogtitel vandaan.






En de was?  


Nou, die hangt nog steeds kletsnat buiten. Hopelijk morgen droog.



0 reacties: