Dierendag. En wat recepten.

on zaterdag 6 april 2024



Het was hier vandaag dierendag. Bijna de hele dag was ik met ze bezig. 


Maar eerst, wat recepten. Dat had ik beloofd. Het zijn recepten zoveel mogelijk nog van de oogst van vorig jaar, met wat dingetjes uit de winkel. We hebben nog steeds verse wortels en bieten, aardappels en uien, knoflook en pompoenen. En één van de vriezers zit nog tjokvol met zomergroenten.


Het bord wat je hierboven ziet was mijn poging om van alle ingrediënten een 'poke bowl' te maken. Zo'n groente-schilderijtje, en dan met een lekkere saus.  De venkel, avocado, rijst en tomaat waren uit de winkel. Het preitje vond ik nog op de tuin. 


En ook .... met een hele bende kiemgroenten!


 



 

Kiemgroenten zien er superhip uit op je bord. Het is meteen 'cuisine'! 😊 En het is zo makkelijk om te doen.


Je kunt veel zaden prima zelf laten kiemen, voor rauwkost. Ik heb dit keer linzen en alfalfa gebruikt. Maar ook broccolizaden, zonnebloem, bieten, tuinkers, radijs, granen, nou, eigenlijk wel bijna ál je zaden kun je laten kiemen en in je menu's stoppen.


Laat daarom ook altijd vooral een deel van je groenten einde seizoen dóórschieten. Dan krijgen ze bloemen, en hebben de insecten er ook wat aan. En zelf kun je daarna dus de zaden oogsten en daar in hartje winter gezonde kiemgroente uit kweken. 


Een sausje maakte ik deze keer op basis van doperwten. Je weet wel, die 'Hollandse' variant voor de hippe kikkererwt. Ontdooien, en beetgaar koken. Dan in de blender met flink verse koriander uit de kas, knoflook, olie, azijn, peper en zout.  






Het was nét zo lekker als het eruit ziet! 


En dan, nóg zo'n voorjaartopper. Een simpele pastasaus. Die bestond uit 4 ingrediënten. Namelijk, een paar handenvol vers kruid, een handvol amandelen, een handvol linzen, en 1 teen knoflook. Dat is alles. 


De kruiden had ik buiten geplukt. Weegbree, zevenblad, paardenbloem, daslook, koriander (kas), vogelmuur, en winterpostelein. Dat laatste groeit hier echt overal en de kippen en wij eten het met bosjes. Je kunt uiteraard zelf gewoon de kruiden nemen die bij jou groeien.


In een bodempje kokend water deed ik toen eerst de amandelen en de linzen, vijf minuutjes koken, en dan de klein gesneden kruiden erbij. Nog even koken, en dan met de knoflook erbij alles samen pureren. Je brengt het op smaak met peper en zout en eventueel nog wat specerijen als je dat nodig vind.


  




Een simpele en hele pure maaltijd. Och natuurlijk kan er een eitje bij of wat kaas. Maar het hoeft niet. Het is heel vullend en écht een complete maaltijd.


En dan nog ééntje. Nou, geen recept, maar gewoon weer zo'n bordje voorraad- en voorjaarsmix. Geroosterde wortelen en aardappelen, gebakken ui en gebakken ei, en daaroverheen dan strooi je weer flink wat kiemgroenten. 


Oh ik zie dat er ook venkel doorheen zit. Die was denk ik nog over.





En dan gauw naar de wei. Want Minnie de geit was vandaag een beetje ziek. Dus ik liep wel zes keer heen en weer, steeds even bij haar kijken en wat water brengen. Net alsof je een ziek kind boven hebt liggen waar je ook aldoor even om het hoekje kijkt.


Onderweg was het wel mooi. De krentenboompjes bloeien, en de appels.






En Bekkie liep steeds mee, heen en terug. 


Na een halve dag ging Minnie even opstaan en een hapje hooi eten. Dus ik hoop dat het losloopt. Misschien had ze last van het warme weer ineens.


En kijk hoe bijzonder deze foto. Ik weet niet hoe het kan maar het lijkt wel een spookpoes. Alsof ze zweeft.




Ook kwam Jan D vandaag en hebben we samen de voorjaarsinspectie van de bijen gedaan. Alles ziet er goed uit. Er waren vier ramen met gesloten broed, één met open broed, en vier ramen voer. En ook flink stuifmeel. En dat is dan even vaktaal, voor de collega imkers.😉


De kippen liepen ook steeds om ons heen, bij de bijen. Er liggen aardig wat dode bijen op de grond, door de voorjaarsschoonmaak, dan gooien de bijen de overleden exemplaren op de grond. En de kippen eten die op. In de natuur gaat niks verloren. 


Vanavond wilde ik het deurtje van de kippen dicht doen maar ze waren nog niet allemaal op stok. Ook de dieren zijn wat 'van de leg' door dat warme weer ineens. Deze twee dames wilden gewoon nog wat rond keutelen. 


 


 

Nah, toe dan maar.  

0 reacties: