Groningen, en Bussum meets Punthorst.

on zaterdag 29 april 2017




Vroeg opstaan, ontbijt, pittige koffie, en daar gaan we, op naar Groningen.

De stad slaapt nog als wij aankomen. Alle studenten liggen nog op één oor. Behalve dan de eerstejaars studenten van Albertus Magnus. Die zijn al wel wakker. Want hun ouders komen vandaag ... voor de open dag. 

Ik ook dus, met Marlieke. 







Leuk hoor, zo'n open dag van zo'n studentenclub. We krijgen van alles te zien en te horen, en lopen met zo'n duizend papa's en mama's en studenten in een lange sliert door de stad. Van de Nieuwe Kerk naar de Martini Kerk.

Maar het is al de derde keer, dus ik geloof het wel. Na de lunch skip ik de rest van het programma en even lekker slenteren door de stad. Over de Grote Markt ...






.... en dan tussen de twee markten door, naar de Vismarkt. Waar een mooie man mooie blues zit te zingen.

Waarom zijn markten zo leuk? Omdat het vers is? Omdat er muziek is? Omdat het altijd druk is en het er naar lekker eten ruikt?








Je krijgt op een markt zin om al die dingen te kopen. Een lekker broodje bij een hele leuke bakker. Verse vis met de kop er nog aan, verse kruiden en groenten, grote zakken patat.





Nou ik heb de vissen maar laten liggen op de Vismarkt, en liep vervolgens de Folkingestraat in. Die super gezellige straat die 'leukste straat van Nederland' is geweest.

Het begint al meteen met de mooie Synagoge op de hoek, en dan ... is er voor iedereen wel wat te halen.




Of je nou gek bent op mooie jurkjes, of van mooi keukenspul houdt met een nostalgisch tintje, en kijk nou dat leuke kippenservies .....

Het zit al bijna in mijn tas maar dan bedenk ik me dat we helemaal geen plek hebben voor een leuk kippenservies.







Een jurkje voor jezelf en je dochter, een kilo chocola voor een vriendin met liefdesverdriet, een gezonde smoothie voor de dorst, een mooie kaart voor een speciaal iemand .....










..... het is er allemaal hier in de Folkingestraat.

Nou het lijkt wel een vvv reclame. Maar het is echt een leuke straat. Goed, we moeten weer es op huus an! 😊😊

Het enige wat ik gekocht heb is een paar stickervelletjes van die mevrouw hieronder op de foto, beetje links van het midden. Een straatverkoopster. Ze is al jaren druk met die stickers. Volhardend type!





Ja en we zijn er nog niet.

Thuis in Punthorst kwam Ruud met twee jongens langs, en Robbert en Merel kwamen logeren, en Petra en Joep waren aan het wandelen in het Reestdal, met de meiden, en kwamen ook op bezoek.

Wat ben ik dan blij met het winkeltje van De Zonnehorst! Altijd open voor ons! Ook al zijn ze dicht.





En ook nog vandaag .... werden de schapen weer opgehaald. Ze hebben twee weken hun buik volgegeten en nu is het gras wat te schraal voor hun. De zogende moederschapen vertrekken naar een andere vette weide, met hun lammetjes.

En dat was voor ons bezoek (en onszelf) prachtig natuurlijk, om die verhuizing te zien!






Geiten moesten worden gescheiden van de schapen, want de geiten mogen nog een tijdje blijven.

Ook nu weer .... oooohhhhhh zó lief die geitjes!! Mogen we ze vasthouden?





En ondertussen staan Petra en ik in de keuken te koken voor die hele meute. Het wordt weer gewoon soep, met vanalles, aardappels en courgette en prei en uien en een paar wortels en tomatenpuree .... en natuurlijk een paar scheppen van de verse bouillon.

Ideaal, die bouillon!

Petra heeft tijdens het wandelen een heel eetbaar boeket voor ons geplukt. Waaronder .... mooie daslook, die ze ter plekke voor ons knipt boven de soep. Een wild soepje!








En een wilde dag was het ook!

Maar ook heel leuk! Bussum meets Punthorst .... en iedereen is razend enthousiast. Ik weet zeker dat we ons niet eenzaam gaan voelen deze zomer!





Fijn weekend nog en ik zie je weer op maandag!


3 reacties:

Anoniem zei

Prettig weekend !
Groetjes Nancy T

Wonen en leven in Roemenie zei

Wat leuk die uitnodiging voor alle eerste jaars studenten en hun ouders .Ik kan me voorstellen dat je het op een gegeven moment als het de 3-e keer is wel kan dromen .Leuk de foto's van de markt was in Amsterdam ook zo de vis zo op de kraam .Hier zie je dat niet op de markt hooguit in de viswinkel of je moet een bak zien met levende karpers op de markt. Wel zie je in de supermarkten bakken met levende vissen. Die jonge beesten blijven altijd weer leuk om te zien .Oftewel gewoon genieten .

Gr Henriette
www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

Clarien zei

Ja alleen zo´n vis schoonmaken ... kan jij dat? Ik niet! Maar misschien ook maar eens leren, want er schijnt aardig wat vis te zitten in de Beentjesgraven naast ons ....