Aan 't hooien.

on zaterdag 3 juni 2023

 




'Hoeveel pakjes komen eraf denk jij?' vroeg ik aan Paul.


'Vijftien?' dacht hij. Haha. Véél te weinig natuurlijk. Ik dacht aan veertig of vijftig. Dat zou mooi zijn, in één klap een jaarvoorraad hooi voor de geiten. 


Overbuurman heeft het van de week wel drie of vier keer geschud en kwam het vandaag ook nog zwillen. In rijen leggen. En ondertussen was ik de kapschuur aan het leeghalen en opruimen, want die hooipakken die moet je ook ergens opbergen natuurlijk.








Wij bemesten het weiland niet. Dus dik rijk groen gras hebben we niet. En er groeien ook veel kruiden tussen. Paardebloem, boterbloem, klaver, dovenetel, schapezuring, duizendblad, kamille, weegbree .....  allemaal kruiden die hier spontaan zijn gekomen. 


Voor de bijen en veel andere dieren is er veel voedsel te halen op zo'n weiland. Daarom hebben we ook maar de helft gemaaid. 


Wat ik bijzonder vond is dat er uiteindelijk toch ruim 70 pakken hooi vanaf kwamen. Mooi kruidenrijk en onbespoten hooi. Dat groeit daar zomaar. We worden slapend rijk! 






Nou nee. Niet slapend.


Er moest wel wat gebeuren natuurlijk. En dan heb je geluk met zo'n overbuurman. En ook met Alwin, die al zolang we hier wonen mooie stevige pakken van het hooi perst. Hij deed het vandaag zo snel dat ik er geen foto's van heb.


Paul en ik hebben alvast een deel van het hooi binnengehaald. Toen was de dag om. De rest komt later.







0 reacties: