Niet gieten.

on dinsdag 20 juni 2023







Kruiden zijn er volop! En als je ze óók wil, haast je dan maar een beetje, want met de warmte zijn ze ook zó weer foetsie. Vergeeld en verdord. 


Ik loop iedere week even een rondje, met de mand. En neem mee wat ik zoal zie aan kruid. Van alles een bescheiden bosje. Dat droogt natuurlijk als een tierelier, deze dagen, en gaat dan in katoenen tassen.


Een deel gaat in de grote Rumtopf potten. Dat zijn mixen, voor thee. En de rest gaat in tassen, die nog moeten worden opgeruimd en ondertussen vrolijk aan de trap hangen te hangen met z'n allen.


Tuin tuin, veel meer heb ik niet te koop deze dagen. Zoals de bessenpluk. Ook die, meteen eraf ritsen, en in zakjes in de vriezer. De rode bessen zijn heerlijk maar ook érg kwetsbaar. Je kunt ze in siroop stoppen of in jam, maar bij mij gaan ze dus in de vriezer. In zakjes van een half pond.

 






De dieren doen het prima met de hitte. De geiten kunnen er goed tegen. Liggen wat in de schaduw rond het geitenhok. Grazen wat. Houden zich rustig. Kippen zoeken ook schaduw en duiken onder in koel zand. De katten zijn overdag onzichtbaar. Hoewel ik Bekkie vond, lang uitgestrekt, op een schaduwplek in de stal. 


En 's nachts vangen ze muizen bij bosjes. Vanmorgen lagen er 3 miltjes van muizen, in de bijkeuken. Allemaal van Bekkie van één nacht. De milt laten ze altijd liggen, vinden ze vies.




En oh oh oh wat een heerlijke frisse ruisende regen hadden we vanavond. Twaalf millimeter hier. 


Brit en ik hebben heerlijk door de regen lopen plassen. Man, wat een weelde, en wat knapt alles er zienderogen van op.




 

En daarom nu dit blogje. Want ik hoefde vanavond eens niet te gieten! Scheelt zomaar twee uur!

0 reacties: