Niet gesjouwd!

on maandag 5 juni 2023





Na een erg druk weekend en ook een volle dag vandaag, vond ik het na drieën tijd voor een paar uur vrij. Even niks van het lijstje. 


Gewoon, lekker wandelen in de zon. Mandje mee. Schaar mee. Wandelen en kruiden knippen. In juni is er een schat aan kruiden te vinden. 






Het rook overal zo lekker. Paul had gemaaid. Hij maait dit jaar ook bij De Zonnehorst, en is elke week wel een hele dag zoet, met al die paden maaien. Ik liep over de vers gemaaide paden en dat rook dus heel lekker. Naar gemaaid gras en naar kruiden.


En de vlier bloeit alweer. En ik zag een kieviet lopen, op de akker van de pompoenen. Hij was helemaal niet bang. Ik kon vlakbij komen. Een heel mooi kuifje had hij. Pas toen ik een foto nam liep hij snel weg. Hij wilde zeker niet op het blog. Hij ook al niet. 😥


Maar de plantjes willen gelukkig wél. Die laten zich in alle geuren en kleuren fotograferen. Liggen gewoon roerloos mooi te wezen.







Ik plukte dit keer eigenlijk zomaar een beetje ... voor de vuist weg. Soms zoek ik naar een speciaal soort wilde kruiden. Als iemand last heeft van slapeloosheid graaf ik valeriaanwortel op. Bij griep en oogontstekingen knip ik een bosje kamille, lindebloesem, heemst of braamblad.


Bij hoest pluk ik rode klaver en vlierbloesem, en tegen maagklachten helpt wilde venkel weer heel goed. Huidproblemen hebben baat bij duizendblad, heermoes, moerasspirea. En zo kan je wel doorgaan. De lijst is eindeloos. 


De natuur is een geweldige apotheek voor milde klachten. En schitterend mooi ook! Zeg nou zelf, dit ziet er toch veel aantrekkelijker uit dan iets uit een plastic flesje of doordrukstrip?



Op de wandeling vanmiddag nam ik dus gewoon mee wat ik zoal tegenkwam. Wat nu op z'n mooist bloeide. En dat geeft dan een uniek palet aan kruiden, waar je dan thuis weer van kan bedenken wat je ermee doet. 


Een paar laat ik hier even zien. Zoals de akkerdistel, hieronder. Daar heb ik alleen wat toppen van geknipt. Ze zijn héél stekelig. Iedereen haat de akkerdistel, omdat hij zo prikt en bijna onuitroeibaar is. Maar nu we bijen hebben kijk ik anders tegen hem aan. Je ziet op de foto dat hij vól bloeiknoppen zit.


De akkerdistel die bloeit is een feestbanket voor bijen en andere insecten. Dus, als je ruimte hebt, laat wat distels ergens in een hoekje staan. Je krijgt dan ook mega mooie vlinders! En hetzelfde geldt voor wilde braam. Zéér belangrijke drachtplant voor bijen!






En die hierboven? Ken je die bloem?


Het is valeriaan. Een paar jaar geleden groef ik een wortelkluit van valeriaan op, en plantte die in onze berm. Nu staat hij door de hele berm! Een geweldige plant! Voor mens én dier. En makkelijk te vermeerderen dus! Als slaapmiddeltje neem je een theelepeltje geraspte wortel, op een grote mok kokend heet water. 


Na tien minuten zeven, en met een drupje honing erin gloeiend heet opdrinken. 





Wilde roos. Zie je nu ook overal. Van de bloemen zet je een geurig kopje thee. En de dagkoekoeksbloem, die vind ik vooral erg mooi. Hij bloeit ... als je de koekoek hoort. Nou, die horen we hier zowat de hele dag! 


Van wilde margriet, korenbloem en kamille maak ik een boeketje. De rest gaat in de mand, drogen. Voor een juni-mix-thee. En van vlier en een paar roosjes heb ik vanmiddag een grote pot thee gezet.








 


Maar misschien wilde je ook nog even wat anders zien? Dan kruiden? 


Nou, het hooi is binnen. Paul moest zondag weg en hij zei: 'Je gaat niet al die pakken in je eentje naar boven sjouwen hoor!' 'Nee hoor,' zei ik. 'ben je gek, ik ga écht niet al die pakken in m'n eentje naar boven sjouwen!'


En dat heb ik ook niet gedaan. Toch lagen ze netjes onder de kapschuur, toen Paul thuiskwam. Ik heb ze niet naar boven gesjouwd ..... 


 




....... maar ik heb ze naar boven ge-kan-teld!


😂😂

0 reacties: