Mijn quilt.

on zaterdag 12 november 2022

 





's Ochtends haal ik vers fruit uit de vriezer. Onderin is een lade tot de nok toe gevuld met heerlijk zomerfruit. Dat heb ik daar los ingedaan, en gelukkig is dat ook mooi los aangevroren. 


Het voelt elke ochtend heel lux om zomaar fruit te 'tappen', mooi onbespoten vers fruit uit eigen tuin. Mij benieuwen of we gaan uitkomen met deze voorraad, tot einde mei. 

 





De vriezer zit tjokvol met zomeroogst. Elke dag gaat er wel wat van door de maaltijden. Boontjes, doppers, rabarber, bloemkool en broccoli, prei, zoete mais, pesto, en veel meer.


Het is superfijn, een vriezer. Maar ook kwetsbaar. De stroom kan uitvallen, en dan ben je alles kwijt. Nou ja, als het lang duurt, en je het niet door hebt. Zo is een paar jaar geleden in de tuinschuur de stroom een halve dag uitgevallen. De aardbeien waren ontdooid tot pap, en toen weer tot een dikke plak vastgevroren. We hebben er toen maar jam van gemaakt.


Naast de vriezer is er ook nog de weck, en zijn er gedroogde voorraden op zolder. En dan zijn er nog de gefermenteerde groenten. Die staan in pekel, in grote glazen potten, en het is hoog tijd om eens te kijken hoe het daarmee is.  






Ook bewaren we een groot deel van de oogst in de koelcel, in kratten, en er is natuurlijk de voorraad die je zó kunt bewaren, zoals uien en pompoenen, appels en peren, graan, noten, kolen en knollen. Elk jaar neem ik me voor om een lijst te maken van wat er zoal in één seizoen van onze tuin af komt. Maar ik ben steeds te laat. Als ik er eindelijk aan denk hebben we al minstens een kwart op.


Het was een volle week. Maar ik was weinig op de tuin, heb veel zitten koffieleuten!😊☕☕


Leuke gesprekken maar soms ook verdrietige. Iemand die al jarenlang mantelzorger is, en nu ineens weduwnaar. Ook al ben je erop voorbereid, als het zover is ... is het rauw. Een ander kan dat niet oplossen. Maar koffie en aandacht zijn nooit verkeerd. En koek.  


Deze week was dat courgettecake, bij ons. Van de allerlaatste twee courgettes. 


  


   




Kijk en hier zie je mijn twee 'fonkelnieuwe' spijkerbroeken. 


Ik had ze hard nodig, de oude werkbroeken zijn totaal versleten op de knieën en sommige andere plekken. Er zaten overal al lappen op, maar die waren ook weer versleten. En dan houdt het een keer op. Want uiteindelijk krijg je zo'n broek waarin je niet meer durft te bukken.😄😄


Nieuwe broeken dus. Haha maar een scherp oog ziet zó wel op de foto's dat het kringlopers zijn. En niet eens zó goedkoop trouwens. Want de kringloop gaat óók met zijn tijd mee en daar wordt óók alles duurder. Nou ga ik niet zozeer naar de kringloop vanwege de goedkoopte, maar omdat het recycle is. Waarom zou je een nieuwe broek kopen terwijl er prima recycle kwaliteitsbroeken zijn?


En Esprit is Esprit. Dat merk spijkerbroek heb ik al dertig jaar, en die hangen er altijd wel bij, bij de kringloop.


Vandaag was er eindelijk ook weer wat buitenwerk. Paul en ik haalden compost op bij Wim. Wim wilde er vanaf en ik wil het graag hebben. Twee mensen blij!







Het ging meteen op de tuin. Die stukje bij beetje nog steeds verder wordt toegedekt.


Met compost van Wim, met blad, met mijn eigen compost, met lakens, met kranten, en gewoon met wat ik maar voorhanden heb. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Als het maar biomassa is, en zonder 'troep' erin, en in één winter kan verteren.







Een ander uitstapje afgelopen week was het uitje naar Dalfsen. Daar was ik vanwege een bijeenkomst over het vergroenen van schoolpleinen


Prachtlint Staphorst gaat namelijk een avond organiseren voor de tien basisscholen hier, om ze te inspireren om hun schoolplein te vergroenen. Méér bomen planten, tegels eruit (en daar dan mooie andere dingen van maken), veel planten en kruiden erin, leuke speeldingen met water enzo .... en zand ...


en er moet ook véel gras in ....
en een moestuin .... 
en een snoephaag met lekkere bessen ..... 
en en en ......  


Je weet wel, zo'n schoolplein waar je vies kan worden. Haha. En waar je dingen kan ontdekken. Waar géén kant en klare speeltoestellen zijn, maar, zoals dat zo mooi heet, speel aanleidingen. Dus gewoon een stel buizen die op de grond liggen, of losse stenen en keien, of touwen aan een boom, of, nou ja, noem maar op.


Ik ben me er nu zo'n beetje in aan het verdiepen. Leuk joh, groene pleinen! In Dalfsen gingen we na de presentatie ook kijken op zo'n plein.







Hopelijk kunnen we één of meerdere scholen hier in de omgeving zover krijgen .... en levert het mooie nieuwe natuurparels op. Maar eerst moeten we ons er zelf goed in verdiepen. Gelukkig krijgen we hulp van deskundigen en uiteraard werken we samen met de gemeente Staphorst.  


Vanmiddag was ik ook nog even op een eerdere parel, de moestuin van de Opvang Unit. Er wordt nog steeds goed van geoogst. Niet alleen door de Oekraïners, maar ondertussen ook door de vogels, die de zonnepitjes hebben gevonden. En bloei is er ook nog steeds!








Op de Unit was vanmiddag een gezellige bewonersbijeenkomst. Waar ook een en ander uit de moestuin terug te vinden was!








En eind van de middag was er nog nét een uurtje daglicht om nog even te werken aan mijn 'quilt'. 


Net als bij een quilt, drie lagen. Onderop compost, dan een laag onkruidwerend 'vulsel', dan een toplaag. En dat is een prachtig patchwork geworden met zelfs nog open stukjes waar nog bloemen staan.






En vandaag tot slot ook weer die prachtige zonsondergang .... met dat oneindige oranje ... 


.... en windmolens. 


0 reacties: