Relativeren.

on zaterdag 26 juni 2021






De heg voor ons huis. Nou, nogal knudde, nietwaar?


En het zou nog wel zó mooi worden. De tuinman zette er een rij jonge beukjes in, die nu al lichtgroen moesten zijn. En zelf zaaide ik in die rand ervoor een veelbelovend bijenmengsel. Dat had nu - dacht ik - al een mooie bloeiende strook moeten zijn. Zodat iedereen die langs fietst zou denken ....... ooooh ..... wat een mooie bloemen! Wat zijn daar veel bijen en vlinders! Ik ga meteen thuis óók zo'n strook maken! 🌸🌺🐝🐞🍀😊


Nu denkt men hooguit ... tsssss wat een rommeltje .....  


Maar toen ik beter keek zag ik er toch wel beginnende bloei tussen. Dus ik heb de meest wilde kruiden ertussenuit getrokken, en de rest gaat dan hopelijk binnenkort nog wel bloeien. Enne .... die beukjes ......   





....... daarvoor moet ik de tuinman maar even op het matje roepen. Want die lijken gewoon morsdood. Helaas. Ondanks elke dag braaf sproeien, door Paul. 


De brulapen heb ik ook naar buiten gebracht. Nou, wij overal zoeken, de apen en ik. Maar er was geen plaats voor een stel van die schreeuwers. Nergens kon ik mijn woekerende tomatenbende kwijt. Niemand wil naast zo'n stelletje ongeregeld staan, leek het wel.






Nou, dan moeten ze óók maar op die ene bult, in het weiland. Ver van alle andere tuinplanten. 


Van de allerlaatste (ongelijke) stokken heb ik weer zo'n teepee gemaakt en daar staan ze nu onder. Pal naast die eerste teepee. En eenmaal in de grond .... waren ze ineens vrij stilletje, en wat slapjes ook.






We zullen zien. 


En verder houden we dus heerlijk vakantie-thuis-weekend. Naast het tomatenvak, en achter het kippenhok (je weet wel😊) heb ik weer onze 'lounge-bank' neergezet, van pallets en oude kussens. En daar zaten we vanmiddag. Urenlang.


Lezen en lekker niksen, en snacken, en een beetje kijken naar de kipjes. De kat aaien.







Het is nooit fijn om een tijdje ziek te zijn, maar het mooie is dat als je dan beter bent dat je daar alleen al enorm van kan genieten. Gewoon, doen wat je wilt, fit zijn, en geen pijn hebben.


Ik moest denken aan vele mensen in onze directe omgeving die langdurig ziek zijn. Soms zelfs met met onzekere kans op genezing. En meestal met pijn en veel ongemak. Hoe zwaar zij het hebben, en hun familie.


Gezondheid is zo'n oneindig waardevol bezit. Het is onbetaalbaar. Als je het bezit, mag je je handen dicht knijpen! 🙏  





Maar ik ga je niet met sombere gedachten het weekend insturen!


Nee hoor. Want er was ook nog wat grappigs. Nou ja, een béétje grappig. Een soort tuindershumor, zeg maar. Ik vertelde toch al eerder dat er iets misging met onze rode bieten? 


Kijk, hier staat er bijvoorbeeld zo'n rij, die grote groene bladeren daar rechts met rode nerven. Boven blad, onder zit een biet. Nou? Wat daar mee is? Haha. Die bieten dat zijn helemaal geen rode bieten. Ze zijn gekruist!!






Ik doe sinds een paar jaar vrij serieus aan zadenteelt. Dat wil zeggen dat ik de mooiste exemplaren van de gewassen selecteer, die met de beste eigenschappen. Dan laat ik die in het volgende seizoen helemaal uitgroeien, en in het zaad schieten. Die zaden gebruik ik dan het jaar daarop. 


Meestal gaat dat goed. Maar ....... die rode bieten die stonden vlak bij een voederbiet, van de koeien, die ook bloeide, en die twee zijn nu per ongeluk gekruist. Zomaar een nieuw ras!!


Al die rijen rode bieten, die dit jaar op de tuin staan, bestaan nu dus uit dit nieuwe ras. Het is een zeer grote rood/oranje biet. Eentje met héél veel loof. Met een beetje geluk is het hele ding, biet én blad, goed eetbaar, en hopelijk zelfs lekker! Dan hebben we genoeg biet voor jaaaaren


Met wat pech smaakt het allemaal naar niks. 






Ik hou je uiteraard op de hoogte van onze bevindingen. En heb inmiddels alvast een nieuw zaaisel rode bieten, mocht het knudde zijn.


Maar toegeven, grappig toch?




 


11 reacties:

Hemelblauw zei

Nou, hoe ze ook smaken die bieten, ze zien er in ieder geval bijzonder feestelijk uit! En wat zaten jullie daar knus met z’n beidjes op de pallets ;-)

Lies zei

Zouden die beukjes zich niet herpakken, Clarien? Weet je 't zeker -> morsdood?
Hoe gelukzalig, jullie daar...
Gezondheid is inderdaad niet te koop, koesteren...!
Hopelijk héél lekker, je nieuwe ras! ;-)
Lie(f)s.

MC zei

Een nieuw bietenras, gefeliciteerd !

Blij dat je beter bent, Clarien.
Inderdaad, gezondheid is kapitaal.

<3 Bekkie

Willem zei

GHt gen dat voor veel loof zorgt heeft de rode (voeder)biet in ieder geval wel nadrukkelijk meegekregen en misschien ook nog wel het gen dat voor de suiker zorgt. Krijg je zachtzoete rode bietjes met een aardsmaak die je met een zachtzure azijn op smaak brengt. Kortom, jouw (onbedoelde) experiment kan nog tot een onverwachte voedseltrend leiden. Wel jammer dat ook het wortelstelsel van een voederbiet zo nadrukkelijk aanwezig is.
Ik neem aan dat je al gecontroleerd hebt of de haagbeukjes inderdaad morsdood zijn door bijvoorbeeld een takje af te snijden of een knopje af te breken? Normaal gesproken had de haag nu al vol in het blad horen te zitten en had je een begin kunnen maken met de snoei.

Nog een vraag over een foto van je vorige blog over de flesjes; heb je daar tussen als die potten waar nog niks boven de grond uitkomt inderdaad een oleanderstek staan. Ik kan de foto niet zover uitvergroten dat ik een duidelijk beeld krijg, maar het blad lijkt erg op dat van een oleander, maar kan ook een wilg zijn, al heeft die als regen niet zulk s uitstaand blad. Bovendien ontgaat het me dan waarom je die o zo gemakkelijk te vermeerderen wilg in de kas gaat stekken naast o.a. courgette.

Clarien zei

Ja daar staat inderdaad een oleanderstek! Goed gezien! En die hoort daar helemaal niet. Die staat daar per ongeluk. Haha. Ik zal hem snel uitplanten!

En Lies, Willem, de beukjes trek ik er niet zomaar uit hoor! Maar ik laat de tuinman er ook even naar kijken. Ik zelf vind de afgebroken takjes er dood-ig uitzien. Geen spoor van groen erin ......

Clarien zei

Oja en Willem ... het zou inderdaad zomaar een voedseltrend kunnen worden. Want met één zo'n biet (mits volledig uitgegroeid) kan een gemiddeld gezin 2x een maaltijd vullen. Eerst met het loof (dat is lekker, ik heb het al gegeten) en dan nog een maaltijd met de biet. Die zéker meer dan een kilo gaat wegen. Een voederbiet weegt soms wel 8 kilo.

Hmm .... zal ik patent aanvragen? 😂

Lies zei

Patent? -> hahaaa…, doen, Clarien! En zet er gelijk je naam bij! ;-)
Tot morgen,
Lie(f)s.

RiaN, Adriaantje zei

Wat een leuk relaxplekje, en ja onbetaalbaar hè: gezondheid.
En die bieten: geweldig, al smaken ze naar niks.

Anoniem zei

Superbiet! Voerbiet is zeker dominanter dan rode biet. Hier stambonenzaad bewaard, gezaaid en... zijn het ineens klimbonen. Veel bijen op gehad vorig jaar maar toen stonden er ook stokbonen naast. Kan gebeuren he. Dus snel een berg stokken gezet en heb nu de hele tuin vol met .. stokbonen.

Clarien zei

Haha dat had ik ook een keer! Wel een gedoe met extra stokken. Maar voordeel vind ik altijd dat stokbonen veel schoner blijven en makkelijker plukken😊

Anoniem zei

Clarien, heb alleen verstand van beukenhagen en niet van beukenbomen. Heb ondervonden dat als een stam van mijn beukenhaag rood is, betekent dat een plant in de haag dood is, hoop voor jou dat het anders is.
Groet MiekeR