Alleen Bob.

on maandag 28 juni 2021







Met het hele gezin op de verjaardag van Poek, in Utrecht, zondagmiddag. Dat was echt leuk! En zo fijn dat dat nu weer kan!🎈🎈 


De mannen met mallotige oranje shirts. Haha, toen alles nog mogelijk leek .... ⚽





Ik zeg het maar even dat we met z'n allen waren, want meestal zie je alleen maar foto's van Bob. De rest wil niet 'op het blog'. En Bob maakt het niks uit. Dus zie je vaak foto's van hem😄


En van Bob .... naar de bieten. Zie de blog van zaterdag. Ik heb ze maar BigBeets genoemd, die nieuwe kruising. Misschien wil je weten hoe ze smaakten? Afgelopen weekend bakte ik er een pannenkoek van. Dan doe ik vaak voor lunch. Wat groenten roerbakken, met wat kruiden, en daar een dik beslag op van roggemeel en eieren en een scheut melk of room. 


Nou, dit keer werd het dus zo'n dikke voedzame pannenkoek, met daarin verwerkt het loof van de allereerste BigBeet op deze planeet ooit! 


(of misschien waren er al wel eerder bigbeets en hebben er al wel vaker mensen wat geklungeld met zadenteelt, net als ik 🙈)







Een verse ui, en vijf van die enorreme bietenbladeren plús stelen in stukjes erbij, roerbakken in wat sesamolie, en dan dus dat dikke beslag erop. Je moet het omkeren met een bord erop. Het is natuurlijk niet zo'n dun flip-flap-wittemeel pannenkoekje. Je hebt echt spierkracht nodig om zo'n ding om te keren!😄


We hadden er met z'n tweeën méér dan genoeg aan. Wel ging er nog wat verse schapenkaas over van Annemein van De Wollesik


🐐🐐🐐🐐🐐




En dan vandaag. 


De dag begon vroeg want ik heb een soort van deadline. Nou ja dat klinkt ernstig maar valt wel mee.  Het is namelijk zo het loonbedrijf deze week komt om ons weiland dóór te zaaien. Er wordt dan gras en klaver bijgezaaid. Daarna gaan ze onze vaste stalmest over het weiland uitspreiden. 


Maar helaas een groot deel van die stalmest ligt nog steeds in de stal. En dat is net beton. De koeien hebben er de hele winter op geslapen en gepoept en geplast, elke dag kwam er wat stro bij op, en dat allemaal samen is nu verschrikkelijk compact. 


Ik stel die klus al maanden uit .......  






Maar nu moet dat dus écht naar de grote mestbult worden gebracht. Anders kan Meneer Loonbedrijf er niet bij. Vanmiddag begon ik er maar eens aan. Snel ging het niet. Het is echt krabben. Ik snap nu waarom ze trekkers hebben uitgevonden. 


Na een dik uur waren er pas vijf kruiwagen uitgepeuterd. Je zag amper dat het 'beton' al wat minder was geworden. Maarrrr ...... na elke vijfde kruiwagen 'mocht' ik van mezelf een ander en vooral leuker klusje doen. Zoals een bakje jasmijnbloesem oogsten. Voor jasmijn thee.


Ik had een bescheiden bakje vol. Het voelt toch altijd een beetje als .... stelen van de bijen.🐝👮 Maar ook,  jasmijn geurt zó enorm, daar heb je niet veel van nodig. Een bloesem of vier, vijf, per volle pot thee, is echt voldoende.






Het droogt ook erg snel. Zorg ervoor dat je het niet pal in de zon droogt, want dan blijft er weinig over van die tere bloesems. Zelf vind ik het het makkelijkst drogen tussen een dubbel gevouwen theedoek op een warme droge plek.


Ook kan het vast wel in een lauwe oven of in een elektrisch droogapparaat. Als je te weinig plek hebt in je huis en tuin, om het gewoon aan de lucht te drogen.


En toen dus weer vijf van die jolige kruiwagens. En toen .... rode bessen plukken! Heel relaxed op een bankje, zittend, pal onder de aalbessenstruiken. Driekwart ongeveer ging in de vergieten, en één kwart ging rechtstreeks mijn maag in. 







Er zaten nogal wat diertjes tussen die bessen. Spinnetjes, miertjes, torretjes. Dus terwijl ik de allerlaatste vijf kruiwagens (voor vandaag) leeg kieperde op de mestbult, kregen die diertjes een uur lang de tijd om heel snel weg te rennen.


Ik heb geen foto's van ze. Wel van andere diertjes die ik zoal tegenkwam.







En hier zie je weer een BigBeet! Want .... vandaag aten we er alweer eentje! Ze zijn gelukkig heel lekker. Ze smaken, precies zoals Willem al schreef, wat zachter en zoeter dan gewone rode bieten. 


Ik had voor avondeten de allereerste komkommer mee, en een verse knoflookbol, en dus zo'n biet. In een grote pan kookte ik zilvervliesrijst met vrij ruim water. De rijst moet lang garen, en dan kan je er makkelijk in de tussentijd allerlei groenten bij doen en mee laten garen.


Dus .... ging bigbeet erbij, in reepjes gesneden. Kijk nou toch eens wat een mooie kleur!! En ook ál het loof, klein gesneden, en de hele knoflookbol gingen erbij. Dat alles samen stoomde gaar op een klein pitje, met op het laatst nog wat zout en peper. En een paar visjes rolde ik door meel, en door de moesmix (onze eigen kruidenmix), en die werden in ruim boter kort gebakken. 







Heerlijk was dat! Alleen .... veel te veel! Gelukkig kwam Giuseppe nog even buurten en die kreeg ook een pan vol mee. En ik denk dat we nog hele mooie dingen gaan beleven met die bigbeets!



En toen lagen alleen die bessen nog buiten. Alle diertjes waren weg. En bessen kan je niet lang laten liggen. In de grote vriezer konden ze ook niet, wat die staat uit. Die moet nog worden schoongemaakt. 


Dus de bessen, dat werd weer een Fruit-En-Kruid limonadesiroop. Het is al de vierde van dit jaar. Tot nu toe was er dit jaar elke maand één, vanaf maart. Ik zal ze binnenkort op een rijtje zetten in het menu hierboven. 


In die siropen gaat dan het fruit en kruid wat op dat moment beschikbaar is in de tuin. De aalbessen zijn nu dus het 'fruit'. En wat voor kruid gaat erbij? Ik heb de kruidenboeken erbij gehaald. Want ik wilde twee kruiden nemen, die qua smaak, maar ook qua werkzaamheid, goed bij elkaar passen. 


Het werden .... 








...... Lavendel en Duizendblad.


Het zijn twee prachtige geneeskrachtige kruiden. Beide zijn kalmerend en krampstillend. En goed voor de maag. En opwekkend. Daarbij is Duizendblad ook nog licht ontsmettend. En Lavendel met zijn heerlijke geur en smaak ..... nou .... dan heb je écht een culinaire limonade!!






 


En daar staat hij dan. De vierde Fruit-En-Kruid limo van dit jaar. Aalbessen-duizendblad-lavendel limonade. Paul en ik vonden het erg lekker. Maar ja, ik lust alles. En Paul keek De Tour toen hij het keurde, en dat zegt dan niet zoveel. Hij vind dan alles lekker, als ik maar snel uit beeld ga. 😄  


Morgen maar eens een andere proefpersoon zoeken. 


3 reacties:

Willem zei

Alle reden dus om zorgvuldig om te gaan met de zaadwinning van je grote rode bieten als de smaak goed is. In het verleden waren 'spontane' kruisingen zoals deze een van de weinige manieren om aan nieuwe rassen te komen. En een portie ge3duuld uiteraard. Tegenwoordig klonen die veredelingsbedrijven een plant dusdanig vaak dat ze meteen een grote hoeveelheid zaad kunnen winnen en waarschijnlijk, -vrij zeker-, zal er ook ingegrepen worden in het DNA van de plant om extra eigenschappen toe te voegen of te laten verdwijnen.
Met die rode bessen maakte mijn moeder altijd een supertoetje waar we allemaal gek op waren; mijn vader placht dat 'grobbelnat' te noemen, maar het is goedbeschouwd een zeer rijke uitvoering van 'krentjebrij' die je vroeger en misschien nu nog wel, kon kopen bij de melkboer of super. Er ging een keur aan kleinfruit in; rode, witte en zwarte aalbessen, kruisbessen, pruimen, krenten rozijnen, gedroogde appeltjes, abrikozen als ze er waren en wat er nog meer aan klein fruit bij de hand was. Het geheel werd gebonden door (parel)gort mee te koken. We noemden het watergruwel, maar de recepten die ik daarvan gezien heb leken op geen stukken na, op wat mijn moeder ervan maakte. Afkruiden met wat kaneel en suiker toevoegen naar smaak. Koud was het het lekkerst vonden wij allemaal.

MC zei

Wat een bijzondere combinatie voor de siroop.
Het ziet er prachtig uit.
De lavendel die jij hebt, heb ik ook, maar ik heb nog een andere soort : die bloeit later, de bloemen zijn veel fijner, en het blauw is minder fel, maar ze geuren geweldig.

Fantastisch, een nieuw soort biet. Ik zou apetrots zijn.

Bekkie is niet dol op hanen :)

Lies zei

'Spierkracht om te keren', die krijg je wel, Clarien, met jouw voeding!
BigBeet -> ziet er ook mooi uit! Mmm...!
Hoe mooi ook, vol bloemen/kruiden, je bloembak!
Lie(f)s.