Het onderhoud van de vloer.

on donderdag 4 april 2019





Het onderhoud van de vloer, binnen ......




..... is een stuk simpeler dan het onderhoud van de vloer, buiten.

Want daar moet je goed over nadenken. Ik wel, tenminste. Ik wil zo graag bloeiende kruiden, voor de bijen en voor al die andere beestjes die het zo moeilijk hebben. En ook graag een gezonde en levende bodem, dus geen scherpe mest erop.

Maar ik wil ook wel graag flink wat groen, voor de koeien. Een middenweg zoeken dus. Vandaag was deel twee van het weiland aan de beurt. Dat is zo schraal, dat er wat compost op gegaan is. Dat is organische stalmest (van onze B's) en groencompost door elkaar.





Op sommige plekken is de grond dichtgeslibd, door lagen hooi en door dierenpoten en dierenkeutels. Dat krab ik wat open met de hark, en zaai er graszaad. Ook op de molshopen gaat graszaad.

En verder doe ik dus niks.

Nou ja .... kijken ... dat doe ik de hele tijd. (het schiet dus ook niet op met dat werk)

Want al die verschillende kruiden, die zijn niet alleen maar goed voor de beestjes ....







..... ze zijn ook fabelachtig mooi .... je raakt er niet op uitgekeken.



4 reacties:

Anoniem zei

Ja...je raakt er nooit op uit gekeken.
Pak maar eens een loepje en bekijk het bloemetje van dichtbij.
Er gaar een wereld voor je open 🌸

gr Guusje

Lies zei

Buiten-vloer onderhouden, Clarien, is inderdaad ook genieten.
Lie(f)s.

Willem zei

Als je weiland een kind geweest was, zou het ,-in mijn kindertijd tenminste-, naar een 'vakantiekolonie' gestuurd moeten worden om 'aan te sterken. Dat was mijn gedachte toen ik jouw noodkreet las over de (toekomstige en/of gewenste) grasopbrengst.
Ik weet niet welk ras gras er in het verleden ingezaaid is, maar het zal mij niet verbazen als het de standaardsoorten geweest zijn die een grote opbrengst geven en veel bemesting vragen/verdragen.
Uit mijn kindertijd herinner ik me kruidige en bloemrijke graslanden waarop in het voorjaar niet alleen stalmest verspreid werd, maar ook een aanvullende gift stikstof of kali en ook soms een gift 'Thomasslakkenmeel' om de bodemmineralen op peil te houden. De kunstmest was aanvullend. Achteraf beschouw ik het als een voedingssupplement voor het gewas. Wat ik me ook herinner is dat oude graslanden 'gescheurd' (omgeploegd) werden om ingezaaid te worden met een groenbemester, vaak gele lupinen, waarna er weer nieuw gras ingezaaid werd.
Om een modern begrip te gebruiken; jij zit middenin een cultuurtechnische transitie.

Clarien zei

Dankjewel weer voor het meedenken Willem, erg waardevol.

Kunstmest en stikstof gebruik ik niet, maar een beetje kali kan ik er nog wel over strooien. Want we hebben de hout-as de hele winter bewaard. Een klein deel gaat dan over de moestuin en het graan, en de rest over het weiland.

As-strooien dus, van t weekend!

En Guusje, ja een loep is een handig ding. Je zou er een op je camera moeten hebben .... want inzoomen geeft niet altijd goeie resultaten