Ditjes en datjes.

on dinsdag 26 mei 2015




Vandaag niet op de tuin geweest. Ik ben in Groningen. Hier in Lauwersoog bij het huisje moet ook gemaaid en gesnoeid worden. En natuurlijk ook even op bezoek bij broer Wiebrand, en theedrinken bij Marjan.  Allebei wonen ze hier op het idyllische platteland. Wat is het hier toch mooi .....

De stof voor de schorten had ik meegenomen.





Maar ik bedacht me .... een paar herenschorten moeten er ook nog komen ... want de heren willen vast niet met die bloemetjes lopen. Misschien van een donkere effen stof? Grijs ... of donkerblauw? Met een felle kleur bies ofzo? Thuis maar even kijken.

En dan nog wat tuinnieuws ... wat ik al eerder noemde ... de eerste rij tuinbonen werd deze week getopt. Zodra je tuinboonplant op heuphoogte is, en hij heeft minstens acht bloemkransen, kun je de top eruit knijpen. Je remt de lengtegroei af, maar je zorgt daarmee ook dat het lekkerste deel van de plant, dat topje, geen luizen meer aantrekt. 

Enne dat lekkerste deel van de plant, die topjes, die gooi je dus niet weg!!







Die neem je mee naar huis en daar maak je tuinbonentoppensoep van. Net als vorig jaar! :D









Dit jaar maakte ik die soep met bosuitjes en zoete bataat. Dat was ook heel lekker.  En .... over zoete bataat gesproken ... er stond ook nog eentje in de vensterbank. In een glas water. Al heel lang. En kijk ... hij krijgt blaadjes en worteltjes ... hij moet eigenlijk in de grond maar hij is zo mooi. Dus blijft hij staan. Er is toch geen plek meer op de tuin. Misschien zetten we hem wel in een pot .. ergens.






Hier in Groningen begint het zonnetje zowaar nog even te schijnen. En er was nog wat grappigs bij het visrestaurant in de haven. Er is daar langs het restaurant een parkeerstrook, waar de mensen hun auto parkeren, als ze vis gaan eten.

Nou was er ook een boer ... en die had vandaag na het hooien zeker ook wel zin in een gebakken visje ....






Gewoon de trekker er tussen gezet! Hahaha ja waarom ook niet eigenlijk!!

2 reacties:

Madelief Weideveld zei

Wat een tuinboon-toppentip weer. Jouw pastinaakzaden komen inmiddels keurig op, zowel in de kindertuinen als bij mijzelf. Leuk hoor. Ik zend je een groet,
Madelief.

@nnemiek zei

Hier gister ook de tuinbonen getopt, maar helaas echt niet eetbaar met al die zwarte luizen erop.....de composthoop op gegooid......jammer, had zo'n soepje wel eens willen proberen. Ze waren ook niet zo hoog als ik wilde, maar ja.....best optie gekozen.