Mijn school in de polder.

on donderdag 20 februari 2014





Je rijdt eerst diep de polder in. He-le-maal naar Dronten.

Daar heb je dan de Warmonderhof. Mijn school. Ik heb daar al meer over geschreven. Maar...... er zijn weer een hoop nieuwe bezoekers op dit blog ...... dus tijd voor een kleine impressie!


prachtige ouderwetse platen in ons klaslokaal

We begonnen met groenteteelt. Van Bart. Ik krijg dan altijd een lamme hand van het schrijven .... die man is een wandelende groente-goeroe!! ALLES weet hij!

Graag neemt hij ons mee de kas in .... daar kun je zien hoe alles groeit. Of soms groeit het niet. En waarom dan niet.


meiraap te dicht gezaaid..... geen knolletje ... dus uitdunnen?
snijbiet  van vorig jaar, makkelijk om zaad van te winnen!

Ook trekt Bart gewoon een plantje uit de grond, om ons de wortels te laten zien. Hier bij dit veldsla plantje hieronder kun je zien dat de wortels al zijn 'weggegroeid' uit het perspotje.

Dat is heel mooi dus! 

En als je wilt weten of het goed gaat met je plant, kijk dan niet alleen naar de buitenste bladeren, maar vooral naar het hart van de plant, waar het groeipunt zit. Hier moet het groen en mals uitzien!






perspotjes machine ..... stokoud volgens mij....

Ook hebben we het over potaarde..... Saai? Welnee. Want met goeie potaarde, om je planten in te zaaien, leg je de basis voor gezonde planten. 

Bart vertelt over het veen dat in potgrond zit. Dat is eigenlijk triest, dat hele veengebieden daarvoor moeten worden afgegraven... Veen dat er vele duizenden jaren over doet om aan te groeien. HUPSAKEE ..... in onze potaarde! Gelukkig komen er steeds meer alternatieven, en andere teeltwijzen!

Nog even kijken bij het teeltplan in de kas.......


vruchtgewassen
s

Ieder vak heeft zijn eigen teeltplan. Heel leuk om dat te zien. Wat op het plan staat, zie je daar achter in het echt! Kijk maar ..........



In de klas zit ik naast deze jongen.... komt gewoon uit Bart zijn tuin...... Daar kun je wel wat soepjes van maken!




Ik heb er zaden van ..... dus we zullen het zien deze zomer !!

De laatste lessen zijn lessen in ... kunst. We werken met allerlei verschillende materialen. Dit keer mag ik pottenbakken met Jantien. 




Ja en omdat je daar errug vies van wordt, heb ik geen foto's meer gemaakt! Jammer hoor want ik had een prach-ti-ge vaas gemaakt. (not) (was bagger)  :D :D

Ik heb wel een foto van mijn laarzen en nieuwe spijkerbroek....... 

:(

En nog een allerlaatste..... als ik afgestudeerd boer ben (knipoog!!), en een goedlopende stadstuin heb (hele dikke knipoog!!) dan koop ik zo'n auto!! Lijkt me super handig!! En stoer.


0 reacties: