Spitten zonder spit!

on zaterdag 15 februari 2014


Spitten......


pffffffffffff

Doe je het wel of doe je het niet?

Er zijn voors en tegens.

Voors: je brengt zuurstof en ruimte in de grond. De bodem is vaak wat verdicht na de winter, en kan wel wat zuurstof (voor de compostering) en wat ruimte (voor de worteltjes) gebruiken. Ook breng je met spitten de mestlaag die bovenop ligt, naar de diepere lagen. Daarmee stimuleer je planten om wortels naar omlaag te sturen.

En ook..... (maar dat is persoonlijk!) is spitten een SUPER workout!! Het is zwaar werk, maar het geeft zoveel voldoening! Het maakt niet alleen de bodem wakker, maar ook je eigen lijf en spieren!

Tegens: je verstoort het bodemleven. En je maakt ook het onkruid wakker.....


Nou, voor mij is het simpel. Ik heb een nieuwe tuin, met lagen die nog niet goed zijn gemengd. Dus ik MOET spitten.

En ik vind het ook leuk werk! Vooral met het zonnetje erbij! :D



na iedere schep weer even helemaal rechtop gaan staan, rug strekken, buik beetje aanspannen

Voor de geinteresseerde.... ik heb een paar tips. Als sportinstructeur let ik natuurlijk heel goed op de beweging zelf. Met spitten kun je snel verkeerd bewegen. En dan is spitten een echte hernia kweker!

Probeer om en om een rij naar links en een rij naar rechts te spitten. Dat is in het begin lastig, want je hebt altijd een voorkeursrichting. Maar het went snel genoeg. Dus niet: steeds maar dezelfde kant op. Je verdeelt de kracht dan beter over je armen en de spieren in je romp.

Goed beide knieen buigen, als je de aarde opschept, en hou je rug zo recht mogelijk. Als je de spade hebt omgekeerd, ga je weer even helemaal rechtop staan, en strek je benen en je rug. Kijk maar naar de foto's hierboven.

Tot slot.... niet te lang achter elkaar. Eén bed per dag is mijn maximum. Dan ga ik iets anders doen.

Vandaag was dat.......


....... alvast een rijtje tuinbonen in de grond zetten. de boontjes hadden al een flinke wortel, maar nog haast geen groen. Ik had ze wat te diep gezaaid in de potjes.... Nou, hopelijk gaat het verder goed met ze op het bed!



Ook heb ik wat spinazie en radijs in de volle grond gezaaid. Op het bed van de late aardappels. Dus dit is een eerste voorteelt.

Let erop als je zaait, dat je de grond daarna goed aandrukt. Anders kan het zijn, dat het zaadje in een luchtbel zit, en uitdroogt.

OOK nog even in de kas kijken natuurlijk!




De radijs en raapstelen die hier gezaaid zijn komen al op. En de sla zaailingen groeien ook, langzaam maar gestaag! Over een paar weekjes gaan die de volle grond in!!



Met het zonnetje erbij, wordt het lekker warm in de kas. Ook is het daar vrij vochtig. Ik zet dus maar een raampje open! 

Wat een aktiviteiten op de tuin! 

Het is wel duidelijk.......




0 reacties: