Granen

on maandag 17 februari 2014


Als eerste taak van deze week.................... een graanveldje maken.

Granen zijn een van onze belangrijkste voedingsmiddelen. Het zijn veredelde grassen. Ze groeien op bijna alle grondsoorten. En ze verbeteren met hun stevige wortelstelsels de bodem.

Petje af dus voor de granen! En de hoogste tijd dat ik een plek ga zoeken voor een granenveld. Om een beetje te experimenteren met verschillende soorten. Natuurlijk tarwe en haver en gerst, maar ook spelt en boekweit en andere soorten. En mais natuurlijk!!

Nou we kijken even rond....... Waar is zon? Waar is ruimte?





Tja.... hier dus allemaal niet. Daar staat al vanalles!

Verderop is nog wel plek. Bij dat rijtje boompjes bij het hek. 


Ruud heeft gezegd dat daar OOIT misschien nog een buitensportterrein komt. Maar dan verhuizen we de boel wel weer!



Ik begin maar weer es met het weghalen van de bovenste laag, de graszoden. Die leg ik dan op de kop naast het nieuwe veldje. In de hoop dat het daar vanzelf verder verteert. En dat het bodemleven weer de bodem in kruipt!! :D



Verder moeten vandaag de laatste tuinbonen de grond in. Ze groeien niet goed in de potjes, omdat die VEEEEEL te nat zijn. Ze hebben de eerste weken buiten gestaan, en het wordt gewoon niet meer droog!

Er komen twee rijen bij. Dus in totaal drie rijen met zo'n tweehonderd tuinboontjes.



gebroken boontje... maar groeit toch!


Omdat ik teveel boontjes heb, zet ik ze in de laatste rij wat dichter bij elkaar. Tien centimeter, in plaats van vijftien. Es kijken of dat veel verschil gaat maken met de andere rijen. 

Vandaag ook........... de eerste merel gehoord! Die denkt dat het voorjaar al is begonnen! En deze kleintjes ook.....



nagekomen: ........... wat ik nog bijna vergat!!!! Morgen is de uitzending van Kassa Groen waar ik een bijdrage lever aan het item over moestuinen!! Dus als je dat leuk vindt, kijken om 19.20!

0 reacties: