Experimentje met tarwegras

on dinsdag 11 februari 2014

Vorige week vroeg Janneke hoe je aan tarwegras kan komen. En of ik een recept heb voor een cocktail.

Nou, tijd voor een experimentje!




Op Google vind je heel veel tips over tarwegras. Je kunt het kopen, bijvoorbeeld bij de TarwegrasKoning! En dan met een hele dure SLOW sapcentrifuge erbij. Want in een gewone blender sla je de cellen kapot. Zegt meneer TarwegrasKoning. Tja... zit wat in!

Ik ga het anders proberen

Voor 1 euro 25 koop je een zakje biologische tarwe. Verder heb je nodig: een leeg druivenbakje, en wat zaai aarde. Liefst biologisch. Maar kan ook standaard.




En dan... moeten die tarwekorreltjes EIGENLIJK voorgeweekt worden, op een donkere plek in een schaaltje water. Een dag of wat, totdat ze gaan kiemen. Dus dat kan je doen.

Ik probeer het zonder voorweken. Beetje ongeduldig zeg maar. Dus, het bakje vullen met zaai aarde, maak het lekker nat, en druk het ook even aan. Dan krijg je een mooi vlak zaaibedje!

Dan HUP de tarwekorrels erop! Gelijkmatig uitspreiden.



Een laagje aarde erop om het toe te dekken. Zaadjes kiemen het beste in het donker, dus bedek het goed! Maar hee..... mijn zaadjes hebben een raam aan de zijkant!! Nou, dat is wel leuk, want dan kan je het kiemen goed volgen!




Deksel erop, dan verdampt het water minder snel. En zorgen dat het goed vochtig blijft. Je kunt het eerst een paar dagen op een donkere plek zetten. Ik hou het mooi hier in de vensterbak, leuk om naar te kijken!

Als het zaad opkomt, gaan we er verder mee experimenteren. Cocktailtje, of gewoon ZO opeten? Dat schijnt te kunnen, sap eruit kauwen, en de rest weer uitspugen. Mij benieuwen!!


Op het land vandaag...

... ik was bij Land en Boschzigt. We hadden zeven bedden tuinbonen te vullen! Hier zie je onze hulpboer Jurre, die de allereerste tuinbonenplantjes in de grond steekt!


Tuinbonen poten is niet moeilijk. Je trekt twee strepen per bed, op zo'n 60 cm uit elkaar. Langs die strepen zet je bonen in de grond. Zo'n 15 cm uit elkaar.






De kiemplantjes, die in de kas inmiddels zo'n 5 cm groot waren, komen tot aan de hals in de grond. Handig is om eerst kuiltjes in de grond te maken met een spade. Dan komen ze aan weerszijden van zo'n kuiltje. Alleen het groen mag nog boven de grond uitsteken. In het midden goed aandrukken, en dat is dat.




Zes bedden later zijn alle kiemplantjes op. En we moeten nog één bed! Dus gaan we daar gewoon zaaien. De bonen op 15 cm van elkaar in de grond drukken.


dit bed hebben we dus gezaaid

Hmm.... wel veel foto's van zwarte stukken land he? Misschien een beetje saai? Tja... ik kan er niks aan doen. Dit is gewoon mijn uitzicht in februari en maart! :D

En dan had Sijmen nog een leuke tip! Aan het begin van een bed maak je een inboetrijtje... Dat betekent een klein extra rijtje bonen zaaien, tussen de twee rijen in. Die dienen dan als reserve plantjes. Als er eentje niet opkomt, of als de duiven ervan gaan vreten, dan heb je dus wat extra plantjes!

INBOETRIJTJE ..... hoe kom je erop!

2 reacties:

Unknown zei

Dat is slim, zo'n inboetrijtje!

Remy

Clarien zei

Ik heb er toevallig vanmiddag ook eentje gemaakt op onze eigen tuin. Alleen al vanwege de leuke naam!!