EERSTE menuutje van de tuin.

on maandag 6 januari 2014

Claudia Reina heeft een heel leuk blog, waarin zij schrijft over haar tuin. Ook deelt ze leuke menu's die ze maakt van ingrediënten uit haar tuin.

Mijn tuin is natuurlijk nog lang niet zo'n mooie smultuin als die van Claudia. Maar ik hoop wel dat het dat ooit wordt. En.... omdat ik heel graag jaar rond uit de tuin wil eten, ga ik vandaag alvast proberen om een bescheiden menuutje uit de tuin te halen!

Een hele uitdaging. Want.... er is hier nog niks.

Alleen maar kiemende rogge.

rogge-pesto?? :D

Voor ik begin..... eerst een werklijstje maken voor de komende week. Dat wordt geen lange lijst, want deze week ben ik niet veel op de tuin. Donderdag en vrijdag weer naar de Warmonderhof. We hebben lessen over groenteteelt, bodem en over veeteelt dit keer.

En morgen ga ik naar mijn stage-adres 'Land en Boschzigt'. We gaan flyeren voor de nieuwe Zelfoogsttuin!

Dit komt op het lijstje


Wéééér compost keren... en de hopen zijn hier veel hoger dan die van vorige week. En ze zitten vol schapeschijt.


Ik sta er kniediep in!!  yek

Maar wat wel weer leuk is, is dat Tomtom steeds dichterbij durft te komen. Hij snapt dat ik 'goed volk' ben, en dat er in mijn buurt altijd wormen te vinden zijn....




JOEKELS van wormen zitten hier in die bulten. t Zijn net palingen.

Na een uurtje zijn beide hopen omgekeerd. Nu hopen dat het startmotortje aangaat, want het was nog niet erg verteerd. Tja.... eike en beukeblad.... dat schiet ook niet zo op.



En dan nu de soep!! Op zoek naar eetbaars!

Nou, de rogge sla ik maar over. Maar knoflooksprieten neem ik wel mee. Dat groeit wel weer aan. Net als bieslook.


en verder.... kijk maar even..

jonge brandneteltjes

NEEEEEE deze niet!! maar hij was zo mooi..
een grote paardebloemplant, de jongste blaadjes afknippen

braamblad.... de jongste blaadjes
kruiden, wat koriander, wijnruit, tijm, citroenverbena

een flinke hand peterselie (oke ik geef toe... uit de voortuin)

en dan heb je zo'n bak vol wintergroen
Na het wassen ziet het er lekker fris en groen uit. De groente en de kruiden komen dus uit de tuin....






............ en dit komt er nog bij. Ik wilde het een beetje 'basis' houden, dat eerste soepje uit deze tuin!

ui, gember, bouillonblokje, kokosmelk en bloem

Dus geen specerijen en sterke smaakjes.

Ja en dan kan een kind de was doen!

Het bladgroen ontdoen van stelen en harde stukjes, en in een half litertje water tien minuutjes zachtjes laten koken. Dan blenderen, en eventueel zeven.

In een andere pan fruit je twee uitjes in wat olie, wat geraspte gember, kruimel er een bouillonblokje door, twee eetlepels bloem erdoor roeren, en even prutten. Dan langzaam roerend de kokosmelk erdoor, half kopje. Als dit kookt voeg je voorzichtig de groene soep erbij. En that's it!



Ja en hoe smaakt dat nou? Zo'n onkruid soepje? Nou...... groen. Simpel. Beetje spinazie-andijvie achtig. Lekker!

0 reacties: