Het ritme van brood bakken. En een tarataraaaa bericht!!

on vrijdag 6 december 2019






We wonen hier al drie jaar, maar het ritme van brood bakken, zoals ik dat in Bussum had, krijg ik nu pas weer te pakken.

Het bijzondere van werken met zuurdesem is, dat je steeds dóór moet bakken. Zo hou je je starter vers en levendig. Als je een tijdje niet bakt, dan verzuurt het snel. Je kunt hem wel een poosje bewaren in de koelkast, maar beter is om gewoon zo om de drie of vier dagen een nieuw brood te bakken. Dan is je starter steeds weer vers.

Ik leg nog even het hele proces uit, omdat ik er verschillende vragen over kreeg in de mail.


Dag 1.

Maak een brooddeeg van ál je zuurdesem, met daarbij geroerd 500 gram meel (of deels vervangen door bloem) en 500 ml lauw water. Mengen, en warm wegzetten. Een nachtje wachten.

Ik gebruikte als meel onze eigen mais en rogge, gemalen uiteraard, en ook wat bloem.







Dag 2.

De volgende ochtend is het deeg meer dan twee keer zo dik geworden en het borrelt en bruist van plezier. Er zitten allemaal luchtbelletjes in.







Nu haal je er ruim twee eetlepels uit, en doet dat in een pot. Dat is je nieuwe starter. Verser dan vers. Aan het deeg voeg je nu één of anderhalve eetlepel zout toe, en ongeveer 300 gram meel.

Het is dan nog steeds een vrij vochtig deeg, je kunt het niet kneden. Maar het mooie is ... dat hoeft ook niet met dit brood!






Gooi een half kopje bloem over het aanrecht en stort het deeg erop. Beetje bloem eroverheen strooien. En dan het deeg voorzichtig wat in de lengte uitrollen, en dan vanuit de punten naar het midden, zodat het een bal wordt. Steeds weer bloem aan je handen doen en op het deeg.

Dus NIET kneden, maar bij elkaar rollen. En dan moet het nog een keer rijzen. Ik deed dat dit keer in bakpapier. Voorheen deed ik het in een theedoek met bloem, maar bij het overgooien in de pan zakte het brood dan steeds wat in.

Dus, dit keer iets nieuws geprobeerd! De bal gaat voorzichtig in een pan met daarin een velletje bakpapier.






Zoals je ziet is het bakpapier hergebruikt ... haha dat is geen vrekkigheid hoor maar duurzaamheid. Bakpapier is een verhaal apart, maar daarover een andere keer.

Ik liet het deeg tot eind van de middag rijzen. Dat rijzen gaat véél langzamer dan wanneer je gist gebruikt. Zuurdesembrood is echt slow food. Het langzame rijzen maakt het brood gezond en beter verteerbaar. Dat heeft met de enzymen te maken.

Tja en helaas moet ik dan toch even zeggen dat het zuurdesembrood uit de winkel meestal niet het echte langzaam gerezen zuurdesembrood is. Er is dacht ik maar één bakkerij in heel Nederland die echt zuurdesembrood maakt. De rest héét wel zuurdesembrood, maar het is gewoon snel gerezen gistbrood, waar wat zuurdesempoeder aan is toegevoegd.

Dat langzame brood is voor de meeste bakkerijen gewoon niet rendabel.

Hoe lang het moet rijzen kan ik je niet zeggen. Bij mij was de tweede rijs vandaag zo'n zes uur. Het is levend spul en het gaat elke keer anders. Hou het dus gewoon goed in de gaten. Als het ruim verdubbeld is kun je het gaan bakken.

Zet de oven op 220 graden, pan erin, en als die heet is til je het deeg met papier en al in de hete pan.





Dan gaat het deksel erop, en bakken maar. Een half uur mét, en dan een kwartier zonder deksel..

Je kunt wel zien hoe lekker het is!!





Dag 3 en 4.

Voedt elke dag de starter bij met twee of drie lepels meel en dito water. Laat het op een warme plek staan. Meestal heb je einde dag 4 genoeg om weer een nieuw deeg te maken. En op dag 5 heb je dan weer een nieuw brood!

En zo gaat dan  ...... het ritme van het brood bakken!! 🍞🍞🍞

En misschien dan ook meteen maar een taarten-ritme instellen? Die pompoentaart die wás me toch lekker!! Alleen is het wél even oppassen met die weegschaal, dan. In de winter beweeg je toch een stuk minder, met die korte dagen, en zoiets lekkers als dit blijft dan zómaar aan je heupen vastplakken! 😄







Haha zie je hoe Paul niet kan wachten tot ik klaar ben met foto's maken?? Roetsj, weg taart!

Jaja, door de zachte pompoen en het friszure citroenverbena was hij zo lekker en zo smeuïg, dat het vrij gevaarlijke taarten worden 😄 .... Gelukkig dan wel zonder suiker, alleen maar met wat suikerbietstroop. Wat ook een soort suiker is natuurlijk maar veel minder geconcentreerd.

Het recept vind je hier.






En dan ........ GROOT nieuws!!

Paul liet het me nét zien!!

We staan namelijk vandaag in de krant!! Jullie en ik!! De tekst uit mijn FB bericht, van vorige week, dat door een heleboel van jullie gedeeld is ... staat letterlijk op de achterkant van het NRC!!

Ik wil jullie allemaal nogmaals heel erg bedanken voor het delen! En zo zie je maar weer ... als bedrijven straffeloos smijten met tonnen plastic ... nutteloos, alleen voor decoratie en om klanten te trekken .... dan denk je soms .... ik kan er in m'n eentje niks aan doen. Wat kan ik er nou aan doen??

Nou, onderschat het niet. Je kunt dus wél wat doen. En het helpt!! Want reken maar dat Albert Heijn na al deze negatieve reclame écht niet nóg een keer met zo'n plastic promotie actie op de proppen komt!!






Het bericht op FB is inmiddels 1300 keer gedeeld. En ik was uiteraard lang niet de enige die protesteerde. Er waren er veel meer. En al die kleine beetjes hebben geholpen! Het is GROOTS opgepakt in de media!!

Tarataraaaa!! Mission accomplished!! Dank zij jullie hulp!! 😄👍👍👍



9 reacties:

Lies zei

Héél knap gedaan van je, Clarien !
Lie(f)s.

Anoniem zei

Ik heb het zuurdesembrood al meermaals geprobeerd te maken maar bij mij mislukte het steeds. Maar met deze omschrijving durf ik het wel te wagen om het nogmaals te proberen. De recepten die ik voorheen gebruikte waren erg ingewikkeld, zo was er een hele lange procedure om zuurdeeg te grijgen. Deze methode lijkt mij veel simpeler.
Elise.

Anoniem zei

Dat lijkt mij echt heel bijzonder dat je facebook bericht wordt opgepikt en gepubliceerd in zo,n krant als het NRC. Heel mooi resultaat, weer een stukje bewustwording bij veel mensen en ik hoop ook bij veel bedrujven.

Adelheid zei

Dat is inderdaad hoopgevend nieuws. Het helpt dus om te protesteren op social media! Ook al begin je in je eentje.
De afgelopen dagen heb ik drie zuurdesembroden gebakken, aan de hand van jouw beschrijving. Ik ben blij dat het nu eindelijk eens gelukt is. En wat heb ik toen gedaan? Het restant zuurdesem door de gootsteen gespoeld... Ik ervoer het nu al als een blok aan mijn been, het bijhouden van de desem. Ik ga nu weer mijn vertrouwde brood bakken, met een heel klein beetje gist, en een heel lange rijstijd. Ook de avond ervoor beginnen, en pas 24 uur later bakken. Maar ik weet nu dat ik het ook zonder gist kan!

Laura zei

Bedankt voor de duidelijke uitleg Clarien! Je moet inderdaad tijd hebben of tijd vrijmaken voor het maken van zuurdesembrood.
Ik ben blij dat ik er aan begonnen ben, dankzij jou enthousiasme.

Clarien zei

Wat je ook met zuurdesem kan doen Adelheid is op je compost gooien. Als je dat hebt. Het zijn hele goeie waardevolle gisten die ook compost helpen versnellen. Ik zou het dan eerst verdunnen in een emmer lauw water en over de hele hoop gooien.

Mariëtte zei

Bedankt voor je nieuwe/duidelijker uitleg van het zuurdesem. Ik had het brood al gebakken en vond het in eerste instantie erg nat en heb er zelf wat meer bloem bij gedaan.Het brood ziet er goed uit, nog niet aangesneden. Ik vind het n mooie manier van brood bakken.
Overigens lees ik je leuke en leerzame blog al n lange tijd en blijf je volgen

Daphne zei

Wij hebben een bakkers winkel en verloren brood wat zuurdesem inzit, maar bakken het zever niet op deze manier..... is niet te doen voor de verkoop, dit soort broden is echt leuk om te maken in je eigen keuken en zal heerlijk smaken.
Wees trots op wat je gedaan hebt met de AH actie!!!
Wat ontzettend goed van je.
Ik heb het bericht niet gedeeld (gebruik mijn Facebook eigenlijk niet meer), maar heb wel overal mijn zegje gedaan. En het heeft geholpen, een hoop discussie, maar bijna iedereen vond na de discussie eigenlijk wel dat het een stomme actie is!!

Anoniem zei

Wat is het verschil tussen bloem en meel aub?