Spark of joy? En kersttaart.

on maandag 23 december 2019




Ben jij een echte bewaarder? Of ben je meer een weggooier?

Ik zal je eerlijk zeggen .... ik wás altijd een érge weggooier. Jarenlang, met de kinderen nog thuis, ergerde ik me dood aan kapot en incompleet speelgoed en aan kopjes zonder oor en allerlei losse dingen in huis waar we niks mee deden.

Eén keer per jaar ging ik het hele huis door en hopla, met vuilniszakken vol tegelijk, ging de meuk de deur uit. Kapot spul naar de stort en hele spullen naar de Kringloop. Heerlijk. Opgeruimd staat netjes.

Ik kreeg er een spark of joy van, terwijl Marie Kondo denk ik nog niet eens geboren was. 😊






Maar ja .... mét de klimaatkrisis komt nu ook het besef dat al die weggegooide spullen wél ergens belanden. Met een béétje geluk wil iemand anders ze nog hebben. Maar meestal niet. Meestal komt het op de afvalberg.

Dus nu .... probeer ik mezelf te veranderen.

Best lastig, want ik hou nog steeds van opgeruimd. En ik hou nog steeds niet van kapotte spullen in huis en dingetjes en halve dingetjes waar we niks mee doen.

Maar eigenlijk ..... is het ook heel leuk! Het wordt een sport! Dat je tegen jezelf zegt dat je (haast) niks meer mag weggooien. Die hele oude rooie kerstballen, van meer dan twintig jaar oud? Ik hang ze gewoon weer op. Haha en gelukkig maar dat we geen nieuwe hadden want de katten hebben er al twee of drie te pakken gehad.

En dat engeltje, dat ooit met z'n drieën was? Ze is nu, alleen, eigenlijk nóg mooier!






Oude spullen blijven gebruiken. Tot ze slijten. Dat betekent automatisch dat je ook minder nieuwe spullen gaat kopen.

Doe je mee? Wie het minste kan weggooien komend jaar? 😊💪



🎄🎄🎄🎄🎄

En vandaag deed ik de kerstboodschappen. Ik had onder anderen een lijstje mee van Poek, die voor ons gaat koken, en had zelf ook nog één en ander. Wát een verschil, hier in Nieuwleusen, met vroeger, in Bussum. 

Er waren hier helemaal geen rijen bij de kassa! Het was net een gewone maandag. Alleen waren de karren wat voller misschien. Zelf had ik ook een volle kar, want ik kan de kinderen en aanhang natuurlijk niet de hele tijd maar bieten en knollen en wortelen en pompoenen voor zetten. 

(ik moet trouwens wel zeggen, die groene boontjes lijken wel on-echt, allemaal zo precies gelijk!!)
(haha dan die van mij afgelopen zomer, met allemaal vlekjes enzo, veel leuker!!) 








En thuis was er meteen nog een testcase. Want ik zocht een nieuwe schrijfhoek, op zolder. Hier op een oude tafel kwamen uiteindelijk mijn spullen terecht. Ja en dan jeuken je handen om van die enorme berg potloden zonder punten, en pennen en stiften en plakdingen en weet ik wat, om daarvan minstens de helft weg te doen.

Maar niet dus. Ik hou alles. Morgen verder uitzoeken. Maar de prullenbak blijft leeg! Tenzij er dingen kapot zijn. Die mogen weg.







Pffffft. Wat een allegaartje weer vandaag.

Ik loop maar gewoon even de foto's langs. Je ziet hier een erg leuke foto van een paar charmante suikerbieten. Maar echt hoor, zó zien ze eruit. Ze zijn ..... nogal grimmig.

Je krijgt er ook haast geen mes doorheen, je moet er echt met je hele gewicht op drukken. En dan ineens splijten ze open. Heel bijzonder.







Van vier van die bieten heb je een grote pan vol met fijngehakte suikerbiet, en daar hou je na het zeven en na een half uur inkoken .... ongeveer een halve liter stroop van over. En een emmer pulp, voor Bella en de kippen.

We doen er wel een maand mee, met zo'n halve liter. Want het is echt heel zoet.







Nu er weer stroop is kon ik weer een taart bakken. Het werd een taart met aardbeienvulling. Aardbeien en rabarber, uit de vriezer en uit de weck. En stroop dus. En als bindmiddel voor de vulling gebruikte ik wat gemalen maismeel.

Het deeg was dit keer niet zo'n succes. Dat kwam omdat ik géén bloem heb gebruikt maar mijn eigen roggemeel en tarwemeel. Dat is veel lastiger om mee te werken, dan gewone witte bloem. Het plakt gewoon minder.

Dus de taart was er ook naar. Niet zo mooi. Maar hopelijk wel lekker.









Geen 'spark of joy' dus meer, van leuk spullen weggooien, maar er zijn genoeg andere sparks of joy! 😊


12 reacties:

Anoniem zei

Nee, ik heb nooit veel spullen weggegooid en ik word zelf (gelukkig maar) ook niet echt blij vh kopen van nieuwe spullen. Ik heb liever spullen van goede kwaliteit die jaren meegaan en die nog gerepareerd kunnen worden. Vandaag toevallig nog een aflevering op tv gezien over een kringloop winkel. Daarin was een onderzoekster te zien die betoogde dat niets zoveel invloed had op het milieu en klimaat als nieuwe spullen. Hergebruik en repareren moet de nieuwe norm worden en is noodzakelijk. Ook in Australie eisen de burgers maatregelen vd regering om de klimaat verandering tegen te gaan (als dat nog mogelijk is) vanwege het ook voor daar extreme weer. Als we in dit tempo doorgaan met consumeren en nu niets doen, worden straks hele gebieden op deze aarde onbewoonbaar Je bent dus goed bezig.

Anoniem zei

Hier werd en wordt bijna nooit wat weggegooid. Kopjes zonder oor worden gebruikt tot ze stukgaan, speelgoed werd gerepareerd, machines die het niet meer doen ook enz. Maar het kost wel veel tijd om steeds weer dingen te repareren. Net een aflevering gezien van de kringloopwinkel gezien. En wat blijkt: *niet vlees* maar onze elektronica brengt zo vreselijk veel vervuiling mee! Laptops, computers, telefoons allemaal gif! Nou daar schrik je wel van want ieder huis heeft er veel van! Taart ziet er heel lekker uit vooral met die hartjes:-) Fijne feestdagen!

tientonnerelf zei

Nee, ik gooi ook bijna nooit wat weg. Nou heb ik een paar jaar geleden mijn huis opgeruimd, ik word al wat ouder, en dat spul is allemaal of naar de kinderen of naar de kringloop gegaan. En ik repareer zo veel ik kan. Laatst nog 2 paar laarzen, eerst het stiksel weer mooi gemaakt en daarna geplakt met secondenlijm van de A ction voor maar 68 eurocent. Die kunnen weer een poosje mee. Zelfs in de kringloopwinkel koop ik bijna nooit meer wat. De kerstboomspullen gaan ook al jaren mee, met soms een aanvulling en toch ieder jaar weer anders.
Fijne feestdagen !

Lies zei

'k Heb niet zo veel, Clarien, en 'k verslijt (letterlijk!) tot op de draad...
Je taart ziet er tóch mooi uit !?
Fijne Kerst !
Lie(f)s.

HomebijAnita zei

Nou ik vind het een prachtige taart, en word helemaal geinspireerd door jou....ik gooi ineens sinds tijden maar vanalles door elkaar voor ik iets nieuws koop qua voedsel, eerst op en dan weer nieuw. En meestal is het gewoon hartstikke lekker.
Qua spullen koop ik al tot bijna niks, tenzij ik het echt nodig heb en het niet in de kringloop of rommelmarkt kan krijgen.
Eerst proberen te repareren en als het dan niet meer lukt iig wel kwaliteit ipv weggooi zooi.

Fijne kerstdagen!

Zem zei

Ha, ha: jonge poezen en een kerstboom: dat is feest, en ze ruimen ook nog eens je ballen op.
Maar Clarien, ik wens jou en je geliefden een mooie kerst toe en een voorspoedig 2020!
Hartelijke groeten van Zem.

Katrina zei

Ik doe mee. Zomin mogelijk spullen wegdoen in 2020 en daardoor zo min mogelijk nieuw kopen.
Ik heb al 1 dingetje.
Nooit meer nieuwe Kerstkaarten kopen. Ik heb er nog wel 100 liggen.
In een mooie doos, die ik al heb, ga ik mooie papiertjes, nog bruikbare enveloppen, enz van het hele jaar verzamelen.
Daar gaan die 100 kaarten bij. En in de loop van het jaar krijg je op allerlei manieren gratis kerstkaarten ( bij tijdschriften bv)
Het allerleukst vind ik zelf Kerstkaarten maken of tekenen.
En nog leuker, zelf echte kerstkaartjes krijgen ipv zo’n makkelijke internet groet!
Die kringloopserie op TV is inderdaad geweldig,
Ik hoop nog veel ideetjes op te doen.

Clarien zei

Leuk Katrina! Goed idee!

Ik zal er hier ook regelmatig aandacht aan besteden. Bijvoorbeeld een nieuw rubriekje, met als titel .... 'wat heb je deze week toch maar NIET gekocht?' of misschien .... 'wat heb je deze week toch maar NIET weggegooid?'

En dan met uitleg hoe je het hebt vervangen. Of hoe je het hebt ge-up of ge-recycled.

:)

Wendy zei

Ik kan ook moeilijk iets weggooien, tot ergenis van mijn man. Je zal ook altijd zien dat een maand nadat je het weggoide je het in ene nodig hebt.
Je taart ziet er erg lekker uit. Ik had dik een maand geleden een engelse christmass cake gebakken, lekker, maar heftig.
Ik wens jullie (ook de andere lezers) prettige en gezellige feestdagen.

Willem zei

Om je openingszin meteen maar te beantwoorden: ik ben een bewaarder, maar heb ondermaatse archivariskwaliteiten. En om dingen te bewaren heb je dat laatste juist nodig. Het is me met grote regelmaat overkomen dat ik na veel moeite aan het opruimen ben geslagen, om enige orde te scheppen in de wanorde, weggedaan heb wat weg kon etc., om er een week later tijdens het klussen achter te komen dat je nou net dat wat je pas weggedaan hebt, juist heel goed had kunnen gebruiken. @Wendy beschrijft hierboven dat fenomeen ook al. Alleen ben ik de mening toegedaan dat je het 'mist' omdat je het kort tevoren nog in de hand hebt gehad. De kans dat je het gewoon vergeten was dat je het nog had is levensgroot. Bij mij is dat echt geen eenmalige ervaring kan ik je verzekeren. Daarop is dan ook mijn mening gebaseerd dat je goede archivariseigenschappen moet hebben als je tot het bewaarderige type behoort
Wat je 'schrijfhoekje' onder het dakraam aangaat; Er lijkt me al heel veel orde in de chaos te komen als je een aantal bakjes en potjes hebt die passen bij het formaat van de penne en stiften.

Anoniem zei

Na het overvolle huis van mijn ‘verzamelende’ schoonmoeder opgeruimd te hebben wist ik, dat ik dit mijn zoon niet aan wilde doen. Sommige situaties zijn een soort wake-up call.
Wat laat ik achter........

Ik ben nooit een shopper geweest, eerder een consuminderaar. Ik koop geen zut en zooi of meuk voor de leuk. ( spul zonder functie, behalve dat het mode is of leuk uit ziet) . Gratis dingen neem ik niet aan, als ik het niet nodig heb. Ik koop zoveel mogelijk kwaliteitspul, dat lang mee gaat.
Als ik kleding afdank, wil echt niemand die meer hebben. Verder loop ik zeker 1x per jaar het hele huis na.
En dan niet volgens Juf Kondo. Er zijn genoeg dingen in huis die echt geen spark of joy veroorzaken (stofzuiger, badreiniger, mixer) maar die toch mogen/moeten blijven.
Alles wat in dat jaar niet gebruikt is of gedragen is, wordt grondig bekeken en grotendeels afgevoerd.
Dat kan zijn verkocht, of gratis weggegeven of weggegooid. Na een paar jaar kun je zelfs kasten wegdoen !
Resultaat is een heel opgeruimd huis, met alleen noodzakelijke spullen en een beperkte garderobe.
Poetsen is zo gedaan en er blijft tijd over voor echt leuke dingen, zoals moestuinieren en lezen.

Antoinette

Anoniem zei

Wat betreft zo min mogelijk weggooien: dat begint bij zo min mogelijk kopen. Bewust kopen.
Maar soms kom je er niet onderuit. Als er spullen zijn die je niet meer nodig hebt, en die niemand hebben wil, voor geld of gratis, dan gaan ze weg. Ik wil van mijn huis geen opslagplaats maken van ongewenste spullen alleen omdat ik niks kan weggooien.
Mij lijkt dat dat op zeker moment een puinhoop wordt.