Pompoen en politiek.

on woensdag 26 september 2018






Pompoenentijd.

Wat vliegt de tijd. Alweer al die oranje bollen in de schuur .... het is altijd een mooie laatste ode aan de zomer.

Een deel is binnen. De rest ligt nog op het land. Er moet eerst overal ruimte worden gemaakt voor de oogst. Ook de maiskolven moeten een plek krijgen. Ik dacht erover om ze te strippen (het blad eraf) en ze dan in netten op te hangen aan de balken. Goed hoog. Want ratten bijvoorbeeld zijn gek op mais.





Maar vandaag eerst dit leuke klusje.

Het zou leuk zijn om een paar uit te hollen, gezichten kerven, en lampjes erin ......






Iets anders erg grappigs wat vandaag gebeurde. Voor ons avondeten had ik een grote prei meegenomen van de tuin, het was een joekel van een prei, van bijna een meter lang. En ook een paar courgettes. De prei had ik onder mijn arm gestoken, met het groene blad naar achteren.

Ineens werd die prei zo'n beetje onder mijn arm weggetrokken. Hola? Wat gebeurt daar?

Het was Bella. Die kwam achter mij aan langs het moestuinpad, en greep de prei in haar bek. Hap hap. 

Dat gaat snel joh, zo'n koe neemt enorme happen, de prei verdween als sneeuw voor de zon. Vooral omdat ik eerst snel foto's nam, alvorens in te grijpen, en de prei los te trekken uit de malende kaken. Nou, van die meter prei was niet veel over .......







In pakweg zeven seconden was het gebeurd.

Wij hebben alleen nog maar het witte blad.






Maar we hebben er geen honger door geleden hoor.

Ik eindig met iets heel anders. Iets uit de krant, wat mij raakte. Een politieke tekening, die de Inktspotprijs 2018 heeft gewonnen. Een tekening die op een hele simpele manier het migrantendebat op scherp zet.




Die Spiderman .... die in mei dat jongetje van dat balkon redde .... Mamoudou Gassama ... zo'n knul van 22, hoe zou het hem nu vergaan?


5 reacties:

Lies zei

Pompoenenpoëzie...
Elk z'n deel (prei), Clarien, én jij hebt leuke foto's !
Lie(f)s.

Willem zei

Ratten mogen dan gek zijn op mais, maar het zijn ook erg slimme beesten die al hun intelligentie gebruiken om op een min of meer comfortabele wijze aan eten te komen, waarbij ze een klimpartijtje niet schuwen. Dus of hoog ophangen genoeg bescherming biedt; ik ben er niet zo zeker van. Het enige waar je wel vanop aankunt is dat ze er niet naar zullen talen als ze op de grond meer voedsel vinden.

Terecht dat die tekening de inktspotprijs heeft gewonnen. Nu ik die tekening weer zie wordt ik me weer bewust van de hypocrisie om de vluchtelingen 'illegale immigranten' te noemen en elke reden aangrijpen om ze in een kwaad daglicht te stellen. Het maakt me nijdig. Ik wil niet al te politiek worden, maar een basisregel van een samenleving lijkt me toch dat je je medemens behandelt zoals jezelf in vergelijkbare omstandigheden behandeld wilt worden. En helaas, dat zie ik hoe-langer-hoe-minder terug.

M.A.C. zei

Die koe weet ook wat Permacultuur betekent
Delen met mens en dier hi hi
Gezellige foto's weer

Tot wanneer kunnen we de rug tasjes bij jou inleveren Clarien?
Groetjes

Clarien zei

Je kunt ze bij mij inleveren tot eind december. Je kunt ze ook rechtstreeks sturen of brengen naar Edukans. Ze hebben veel inleverpunten.

:))

Shirley zei

Hopelijk heb je het zijde van de mais nog wel: goede thee die veel vitamine C bevat en ook noggoed is voor nieren en hart (oa cholesterol)