Stééds lekkerder-der brood!

on dinsdag 28 november 2023





De kleurige resten van de zomer plakken op de dakramen in de keuken. Steeds weer een ander mozaïek, in geel, rood, bruin en goud. Elke ochtend weer een splinternieuw kleurenpalet.


Ook de zolderdakramen zijn bedekt met blaadjes en zaden in allerlei kleuren. En onder de dakramen, op de vensterbankjes, staat nog wat zomervlijt. Potten met goudsbloemolie staan te trekken. En pepers en kruiden en schijven citroen drogen in de warme novemberzon.  






Die citroenschijven maal ik tot poeder. Voor bijvoorbeeld ..... in maisbrood.


Brood is een dankbaar voedsel. Je kunt er namelijk echt van alles in stoppen. Probeer ook eens te variëren als je zelf brood bakt. Verschillende granen, zoals gerst, boekweit, haver en rogge. En mais natuurlijk, niet te vergeten! Maar ook, meng er es een paar handjes geraspte groenten door. Uien, pompoen, wortel, courgette. Gewoon, doen!


Het brood wordt heerlijk mals, en dus beter verteerbaar. En lekkerder. En ook nog voedzamer door al die verschillende ingrediënten.  


Als je dan de smaak te pakken hebt, van zo'n 'schijf-van-vijf-brood', dan voeg je ook nog wat kruiden toe, of gemalen kruidenzaadjes, of, zoals ik dus deed, wat citroenpoeder. Je wordt vanzelf steeds creatiever! 


En je brood stééds lekkerder-der-der.


🍞🍞🍞🍞🍞



Mijn heup is inmiddels weer bijna genezen en mán, wat ben ik blij dat ik weer buiten kan rondstruinen. Het is zo prachtig, de luchten zijn nu op hun mooist! 










Luchten en kleuren. Ontroerend mooi. 


De natuur verkleurt en vergaat langzaam en over alles hangt een zacht gele waas. De eiken hebben nog bronzen kruinen, maar de gele berkenblaadjes zijn al haast allemaal los gedwarreld. De lucht erboven is hoog en ijlblauw.


Hier en daar schemert nog wat kleur. Een laatste bloem, de laatste botteltjes, laatste groet van de zomer.





Ik kan er elke dag wel een blog mee vullen. Met hoe mooi de aarde is. En de seizoenen.


🍂🍂🍂🍂🍂



Vanavond kwam buurmeisje J langs. Ze komt vanaf nu bij ons oppassen. Soms. Op de dieren. Zodat wij eens wat vaker een middag of avond weg kunnen, of een hele dag.  


Eigenlijk wilde ik nooit weg, van de boerderij en de dieren en van ons mooie stekkie. Laat mij maar lekker thuisblijven. Sinds we hier wonen ben ik een echte huismus! 


Maar ja. Nu hebben we ineens twéé kleinzoons. En dan verandert alles! Dus lang leve buurmeisje J en de uitstapjes die we vanaf nu vaker kunnen maken!




 

0 reacties: