Een mager lijf en elf maanden werk.

on dinsdag 14 november 2023







Een oude ervaren tuinder vertelde mij ooit ... de échte tuinder herken je aan een mager lijf en aan het feit dat hij elf maanden per jaar op de tuin werkt. Alle maanden, behalve in januari. 


Nou dan ben ik dus een 'halve' echte tuinder, want mager ben ik beslist niet! Maar ik ben wel bijna jaarrond aan het werk buiten. Ook in herfst en winter. Dan leg je weer de basis voor een mooie voedseloogst, het jaar erop. Maar het zijn dan maar korte uurtjes hoor. Hooguit twee, drie uur per dag.


En er is nog steeds zoveel moois te zien. Neem de wolkenluchten. En de vogels! Zóveel vogels vliegen er steeds over. Wintertrekkers, massale spreeuwenkolonies, ernstige kraaien, en heel veel vrolijke musjes en meesjes. En op de tuin is nog steeds bloei.


 


Maar goed. Wat doe je dan nu nog?


Nou, de oogst is binnen. Dus dat is klaar. Maar ik ben deze maanden veel bezig met compost verzamelen. Elk jaar kom ik wel iets bruikbaars tegen. Afgelopen week heb ik rietmaaisel staan jutten, langs de sloot. 


Het meeste riet is weg gehaald door een bedrijf. Maar ze laten soms plukken liggen. En dat is niet goed voor het bodemleven in de sloot. Al die rijke compost verstoort het natuurlijk evenwicht. 


Dus, kijk, daar komt Clarien al aan met de hooihark. Rats Roets. 







En dat maaisel gaat dan mee naar huis. Pad aflopen, hekje door, pompiedom.






Op de tuin heb ik vorige maand nog een bed met herfstknoflook en winteruitjes geplant. Dat bed ligt er nu nog kaaltjes bij. En de katten gaan er steeds in krabben en poepen. 


Dus, daar ging een deel van het maaisel op. Een warm dekentje.






En de rest gaat 'an de bult'. Voor volgend voorjaar.


Herfst. Ook de tijd om bonen te doppen. En voor Sint Maarten. We kregen bezoek van twee schattige dametjes met prachtige pompoenlampjes. 


 









De mais wordt gepeld en gemalen voor meel. Ik heb een recept gevonden voor Corn Pones. Haha .... óók weer uit een mega-oud boek natuurlijk. Het zijn een soort van gebakken hartige maiskoekjes, van grof maismeel, water en olie. De volgende dat ik ze maak zal ik foto's nemen. 


En verder ... is herfst natuurlijk ook voor tijd voor familie. Vandaag was ik bij kleine grote Wolf op bezoek. Hij komt over een paar dagen bij ons logeren!


En later deze week gaat de reis naar Rotterdam, langs Beertje. 





 

Wat een rijkdom. 🙏


0 reacties: