Weer buitentijd!!

on zaterdag 28 januari 2023





De afgelopen week heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de kruiden boven het fornuis. Het is zó makkelijk. Wat groenten, wat rijst of aardappelen, een vegaburger of omelet ofzoiets ....  en met die kruiden ..... maak je het AFFF!


Ik had steeds weinig tijd om te koken deze week, en ook geen inspiratie voor ingewikkelde recepten. De inspiratie kwam deze week uit die rij met potjes!😊


En hoezo weinig tijd om te koken? Nou, er waren heel wat parels deze week, heel wat projecten. Zoals woensdag, toen kwamen die jongens helpen. Je weet wel, van die cola, vorige week. De jongens hadden gezegd dat ze wel wilden helpen! Hoera!! 


Dus, woendagochtend haalde ik de motorboor op bij de gemeente, en toen ging ik alvast maar naar de plek, met een hele serie spullen, want er moest nog een en ander worden voorbereid.







Ja, je kunt niet zomaar eventjes voor de vuist weg gaan gaten boren. Je moet wél weten hoe die takkenril dan moet lopen. Dus ik had kleine houtjes in de grond gedrukt waar de gaten moesten komen.


En je ziet het ... de vrachtwagens met dubbele opleggers vlogen ons bijna om de oren. De plek waar deze parel komt is midden op de weg. Vandaar dat ik van de gemeente strikte instructies had mee gekregen:  allemaal verplicht een oranje hes aan! En de gemeente had zelf overal om ons heen borden geplaatst met 30 km en met werk-in-uitvoering. Sjonge het was nét echt!


Nou, overbuurman had met de trekker alvast de palen er naar toe gebracht. Superaardig! Alleen besloten we ter plekke dat de takkenril langer moest worden, en toen moest ik er toch nog een stuk of tien zelf halen. 







Ook had 'de gemeente' uitleg gegeven over de motorboor. iets met een choke ... die je moest indrukken. En dan aan het touw sjorren, en de choke metéén weer loslaten want anders 'verzuipt-ie' .... 


En kijk, daar heb ik dus géén vakjes voor in mijn hoofd, om zoiets te onthouden. Maar gelukkig waren de jongens handiger en die kregen hem gewoon aan de praat. Een herrie dat zo'n ding maakt!!


De palen werden er vervolgens in gejast. Bam bam. En een radiootje ging aan. Een echt wegwerkteam waren we! 








Even overleggen. 'We gaan wel wat scheef,' vond ik. 'En de palen zijn ook wel ongelijk van hoogte ... ' Dat laatste kwam vooral door de boomwortels. Dan kun je een gat niet zo diep maken. Dus een paar palen zijn verplaatst, tot net náást zo'n wortel. Uiteindelijk zag het er prima uit!


Nu moeten er dus nog takken in. En bomen geplant. En het talud moet nog worden ingezaaid. Maar dat komt over een week. En de palen staan!


En donderdagavond was er weer een parel-avond. Toen hadden we de inspiratieavond voor Groene Schoolpleinen. Er kwamen twee scholen op af met groepjes mensen. Sanne, van het IVN, gaf een geweldig leuke presentatie. Goh jongens ...... zo'n groen schoolplein dat is zó enorm leuk en waardevol. Niet alleen voor de beestjes en planten, maar ook echt super waardevol voor kinderen, ouders, leerkrachten, de buurt ....


🍀🍀🍀🍀🍀


Maar een groen plein heb je natuurlijk niet zomaar. Er komt veel bij kijken. Ik laat jullie de komende tijd meekijken met het proces, want misschien ben je zelf ook bij een school betrokken. Voor wie wil, kan zo'n boekje van mij krijgen, waar veel info in staat. Ik heb een hele doos vol gekregen. 


Stuur me dan een email!





En gisteren, wat was er gisteren .... oja, samen met Henk hebben we de bloemenperken bij de unit gefatsoeneerd. 


Er is heel veel verloop op de Unit. De mensen waar we in het begin het perk mee hebben aangelegd zijn alweer weg. Vandaar dat het belangrijk is dat wijzelf het onderhoud in de gaten houden. Met een uurtje of twee was het weer klaar. Nu nog bloemen inzaaien, maar dat doen we pas eind februari!


Misschien zijn er dan ook wel weer wat kinderen. Die vinden dat geweldig leuk, helpen met bloemen zaaien.







En vandaag zouden Paul en ik iets heel anders doen. We zouden naar de stad, Meppel of Zwolle. Lekker even 'stadten', wat winkelen, wat eten. Maar het was zulk mooi weer en Paul was lekker fluitend zijn fiets aan het poetsen.


Dus we bleven thuis. Haha saai he? En ik heb dat schot afgemaakt, wat zo scheef hing. Eerst al dat zand en onkruid weg, toen alle schotten rechtop duwen en snel even met wat spitvorken ondersteunen. En dan alles goed vast zetten aan de ijzeren palen, en kunnen de vorken weer weg.


Geen kip die het verschil ziet natuurlijk, maar ik wel! Prachtig rechtop! Blij mee!



VOOR


NA



Allemaal buitendingen dus. En van die groene en bruine foto's. Geen receptjes.😜


Wen er maar aan hoor! Het is al bijna februari. Het is weer ..... buitentijd! Bijna voorjaaaaaaaaar!!! 🌼🌼🌼







 En Bossie ziet het voorjaar al aankomen. Toch, Bossie?

0 reacties: