Never a dull moment.

on dinsdag 24 januari 2023



Als het koud is buiten mogen de katten 's nachts binnen slapen. En dat doen ze dan ook. Niet alleen slapen, maar ze slepen 's nachts ook voedsel naar binnen. Bijna elke ochtend ligt er wel een muisje in de bijkeuken, netjes naast mijn pantoffels neergelegd. Heel lief bedoeld van Bossie en Bekkie, als ontbijtsurprise.


Soms ontsnapt een muis en dan hebben we een paar dagen een levend muiske in huis. Tot grote onrust bij Brit, die die muis wil pakken. Als de muis geluk heeft vind ik hem als eerste, of Paul, en dan gaat hij levend weer naar buiten. Maar meestal heeft zo'n beestje pech en krijgt Brit hem te pakken of een van de katten.


En zo beleef je heel wat, met beesten. Want het zijn en blijven rovers. Lief, zacht, aaibaar, en gezellig spinnend, maar toch ... roofdieren. En daarom hebben we ze ook, want anders heb je op een boerderij binnen no time een muizenplaag.



Nou jongens, het is januari en het werk dient zich alweer volop aan. Vandaag wilde ik de druiven en de bessenstruiken snoeien. Maar toen ik naar achteren liep stond de kas óók te mekkeren, dat hij schoongemaakt wilde worden.


Ik ben zo vie-hies!!


Tja. Dat is wel zo, ja. Hij is zo groen als wat.




Maar ik ben toch maar eerst begonnen aan de druiven. Vier druivenranken hebben we, en die leveren elk jaar een goeie hoeveelheid druiven op. Ongeveer vijftien liter sap hebben we ervan. Dus het is het wel waard om ze goed te verzorgen.


Druiven snoeien is simpel. Nou ja, als je mijn methode volgt tenminste. Ik zoek van elke rank één of twéé lange sterke gezonde takken op die naar rechts groeien, en één of twee die naar links groeien. Die takken bind ik vast aan de reling. En dan, alle zijtakken en alles wat uit de basisstam groeit, wordt kort afgesnoeid, vlak boven de tweede knop.  


En dat is het!




Simpel en snel dus. Maar goed. Bij het druiven snoeien kwam ik van het één op het ander. Ik laat het je even zien. De druiven groeien langs de rand van de paardenbak. Langs die ijzeren palen. En daar is op de plek waar de druiven nu langs groeien, een schot langs gemaakt, ooit, door de vorige bewoners. Dat groene bord, wat je op de foto ziet. 


Maar dat is nu helemaal scheef gegroeid.


Dat schot dat stond ooit mooi rechtop, strak tegen de ijzeren palen aan. Maar omdat ik daar steeds rommel en onkruid achter gooi, zijn de planten daar achter als wilden tegen dat hekje aan gaan groeien, en hebben het helemaal scheef geduwd. 


Zie je het? Het staat echt schuin!






Dus ná de druiven ben ik maar achter dat hekje gaan scheppen. Alle aarde en onkruid aan de kant, en dan als dat klaar is, kunnen we hopelijk de platen weer mooi rechtop zetten. Het gaat wel een dag of wat duren. 


Schep .... schep ..... schep ...  op z'n elfendertigst


Ja en dat soort spannende dingen gebeuren hier allemaal! Aan de lopende band, het één na het ander. Man man.


Haha. Nou ja, niet om over naar huis te schrijven, misschien. Maar een blogpostje kun je er wel mee vullen. Kijk. Nog zo'n wervelende foto. Van het scheppen.  😄





Nou, genoeg opwinding weer. We gaan maar es naar binnen. Waar ook niet zo heel veel gebeurd, op een gewone dinsdag, in januari. 


Hoewel, Bekkie heeft zich omgedraaid. Dat wel.







En zo kabbelen we door de wintermaanden heen. Elke dag zijn er de dagelijkse klussen, en 's avonds is er altijd een vracht boeken. Ik vind het helemaal prima zo!


En natuurlijk, gebeuren er ook interessantere dingen hier! Ik loop alleen wat achter met alles vermelden hier op het blog. Zo geef ik inmiddels alweer een tijdje sportles. En iets anders, daar ga ik binnenkort mee stoppen. 


En ook ... is er weer een bruiloft op komst. 



                



Never a dull moment!

0 reacties: