Háást geen boodschappen.

on vrijdag 7 oktober 2022





Gisteren had ik nog het 'zomerkacheltje' aan. Dat wil zeggen, een paar kaarsen op de kachel. Maar vanavond ging de echte kachel weer aan. Heerlijk warm is het hier nu. Overdag is er geen kachel aan en ook geen thermostaat. Als de zon schijnt is het hier al snel 19 graden. Warm zat.


Naast het gewone huis- en tuinwerk ben ik de hele week bezig met Prachtlint. Eén ochtend was er overleg met de afdeling Groen op het gemeentehuis, over bomen die we gaan planten. En op dinsdag én op donderdagavond had ik een overleg met twee van onze ecologen, over een groenplan voor een bedrijf. Dat bedrijf heeft aan ons, aan Prachtlint Staphorst dus, gevraagd om mee te denken over hun groenplan. 


Dat is écht super! Het is net zoiets als bij de motorclub, die rondom hun terrein een ecologische zone wilden. En dat mochten wij toen bedenken, én inrichten. En dat is nu een prachtterrein geworden vol bloei en groen en vól met leven en diertjes. En dit is nu dus alweer een bedrijf waar we mogen meedenken. En wie weet volgen er nog veel méér .... bedrijven die graag een 'natuurparel' willen worden in ons mooie Prachtlint! 


En naast al die gesprekken, was er ook nog die grote kaart, die bij ons in de gang staat.


  




Het is die kaart waarop we afgelopen mei met een groep mensen allemaal natuurplekken hebben aangekruist. Die plekken moeten nu worden onderzocht. Er moet worden gekeken of het écht wel een parel is. Dus, je moet erhéén!


En dat is nou echt een kolfje naar mijn hand! Samen met Brit ben ik deze week begonnen om die plekken te inventariseren. Is dat wat? Is dat een echte parel? Zo ja, dan maken we er  foto's van, en een omschrijving, en dan komt zo'n plek op onze online kaart. Want die hebben we ook al!


Kijk maar, hier. Er staan nu nog pas vier parels op, want we zijn nog maar net begonnen met deze inventarisatie. 



Het is allemaal véél werk, maar dan heb je ook echt wat! Dan heb je een schatkaart, vól met natuurparels. Hopelijk neemt de gemeente Staphorst die kaart over, en krijgen de natuurplekken uiteindelijk een soort van 'beschermstatus'. 


En zo niet, dan kunnen we er altijd nog gewoon van genieten, en mooie fiets- en wandeltochten bedenken langs die parels. En hopelijk steeds meer mensen motiveren om ook een parel te maken van hun bedrijf, school, tuin, akker, of zelfs balkonnetje.


Op de foto's zie je zo'n parel. Een prachtige zandweg vol loofbomen, die ik gisteren heb bekeken. Schitterend mooi was het daar. 




En behalve deze al bestaande plekken komen er dus hopelijk ook veel nieuwe parels bij.


Maar goed. Niet te snel. Het heeft geen haast, we hebben er járen voor uitgetrokken, voor ons Prachtlint.


Dus tussendoor is er mijn eigen parel. De moestuin, waar ons voedsel voor een heel jaar uitkomt. Ik zie nu ineens overal parels! Kijk maar hier, oranje parels zelfs. Ze zijn zo fel van kleur het doet haast pijn aan de ogen.






Al met al kom ik amper in de winkel. Nu Paul er niet is eet ik gewoon wat we van het land hebben. Paul moet altijd dingen hebben zoals bananen en paprika's en sportrepen en van die dingen die je moet kopen. Zelf zou ik makkelijk van de tuin kunnen leven. 


Groenten, fruit, aardappels, af en toe een eitje, wat wil je nog meer? En heerlijk brood van eigen graan!





 

Nou ja ... niet alles is van de tuin. Haha. Nu ik nadenk is er best nog veel dat je moet kopen. Koffie, zout, suiker, af en toe een stukje kaas of vlees, olijven, .... en de heerlijke olijfolie van Eva uit Portugal!


Maar goed dat was allemaal op voorraad. Pas vandaag kwam ik weer bij AH want Paul is bijna alweer thuis. En daar mag héél wat in want na 8 weken door de Rocky Mountains racen is er van die arme jongen niet veel meer over .... ben ik bang.


De komende periode maar even goed verwennen en vetmesten!😄😄







Maar dat kan óók best van de tuin, dat vetmesten!



0 reacties: