Chaotisch en gezellig.

on woensdag 29 augustus 2018









Chaotisch. Dat zijn deze laatste dagen van augustus zeker. Omdat er nog steeds veel oogst verwerkt wordt. We zijn er nog lang niet. En ook is er volop aanloop. Vanmorgen om 08.00 reed Anke het erf al op, om mijn auto terug te brengen. Steijn was er ook bij en Koert, de vader van Steijn.

Gezellig dus, een bakkie gedaan, al om kwart over acht. En beladen met dozen groente en nog een paar biefstukken uit de vriezer (van de stier van de overburen) reden ze een half uur later weg. Op weg naar hun nieuwe huis in Utrecht.

Chaotisch, dat is het altijd als er een verbouwing is. Want het loopt altijd anders dan gepland. Zoals gisteren met die houtworm, en er dus ineens gespoten moest worden. En vandaag, mocht ik even heen en weer crossen naar Staphorst, om een raampje naar de aannemer te brengen. Die moeten ze namaken, maar dan van dubbel glas.



                               


Behalve een nieuwe werkruimte voor Paul, wordt ook de deur van mijn eigen werkruimte vervangen. De zware schuifdeur gaat weg en er komt een gewone deur.










Chaotisch, is het soms ook bij de kippen. Er gaan soms dingen mis met de kuikens. Soms blijft zo'n beestje vasthaken, tussen de vleugels van Ma Kip. Ma Kip loopt dan gewoon verder met zo'n kuiken onder de vleugel uit bungelend ...

Twee keer zag ik het op tijd en heb hem kunnen losmaken. Maar één keer was het te laat. Toen was het arme diertje gestikt.

En vanmorgen vond ik dit Doezeltje .... wat er gebeurd is weet ik niet, maar hij lag met stuiptrekkende pootjes op de grond. In z'n uppie. Met een dikke prop aangekoekte mest aan zijn gatje.

Dus die ging mee naar binnen vanmorgen. Eerst voorzichtig schoonmaken, dan warm zien te krijgen met een kruikje in een theedoek, dan water en meel geven. Wat hij niet wil. Nou dan maar niet. Maar Doezeltje is véél te slap om terug te gaan. Dan wordt hij onder de voet gelopen.

Wat nu?





's Middags kwam Karin.

'Wil jij Doezeltje mee om voor te zorgen?'

Héél graag wilde ze dat! Ze glunderde er van. Nou kijk, drie blij in één klap. Karin (die is gek op dieren) en Doezeltje (want véél aandacht) en ikzelf (want te weinig tijd voor zo'n beestje).







Gelukkig in alle chaos is er ook drie keer per dag de wandeling met Brit. Rustmoment. Steeds hetzelfde rondje.

Maar ook steeds weer anders. De wolken zijn elke dag anders. Het water in de sloot staat soms laag en soms heel hoog. Soms zijn libellen en soms niet. De planten zijn elke dag anders. Want die groeien, en verwelken weer, en nieuwe groeien weer op.

De zonnebloemen zijn na de hittegolf allemaal verwelkt, maar zijn nu toch weer prachtig opgebloeid. Het hele achterste veld is omringd door kleurige zonnebloemen. Het is een prachtig gezicht.




Gezellig, want we kregen vandaag de hele dag kijkers, voor Bella en Bonnie. Moeder en dochter koe winden iedereen om hun poten, het is ook zo'n mooi stel.

Ik krijg adviezen van ervaren boeren. Met koek kun je ze tam maken. Laat ze af en toe een stukje eten uit je hand. Maar ook weer niet teveel geven want dan gaan ze erom zeuren.

Nou Karin en kopen maar alvast een pak koekjes. Voor de koe. Een pakje. Van twintig kilo. 😊😊





Als ik de ingrediëntenlijst lees (bietenpulp, lijnzaad, mais, nog wat dingen) zegt Paul .... 'nee he .... je gaat dat toch óók niet weer zelf maken?'

Top! Hij heeft altijd echt goeie ideeën!! 😊





4 reacties:

Lies zei

Zelf maken lukt jou best ! 'k Glimlach...
Lie(f)s.

Anoniem zei

Ja natuurlijk ga je dat zelf maken. 😂
Mooie koeien hoor. Maar heb je de koeien nu voor het vlees of voor de melk? Of voor beiden? Melk: komt er dan ook nog een stier of leen je die dan even?

Aukje zei

Ik zie dat het kalf het stuk touw nog om de nek heeft.
Ik weet,dat men dit makkelijk vind om het te kunnen pakken.
Maar ik zou liever een halster gebruiken,en er af en toe mee lopen om het mak te krijgen.
Ik vind een lang stuk touw eng,omdat het ergens achter kan blijven haken.
Wat ook helpt is op een vaste plaats hun biks of ander lekkernij geven,en dan de koe,en het kalf proberen te borstelen.
Ik heb hier goede ervaring mee gehad.

Clarien zei

Dat lang stuk touw is er al weer af. We kregen het eerst niet te pakken (het kalf) maar het is er inmiddels af. Pfjoe.

Borstelen lukt me nog niet. Aaien en krabben (achter de horens) wel.

Renske ik heb de koeien eigenlijk voor geen van beiden, maar vooral voor de mest. Biologische mest is moeilijk te krijgen. Boeren gooien dat liefst zelf op hun land of tuin.

En voor de gezelligheid. En misschien uiteindelijk wat melk, en vlees. Dat zien we nog wel.