Brit en ik ruimen op.

on dinsdag 21 augustus 2018




Gisteravond kregen we drie nieuwe hanen. De oude hanen zijn weggehaald. Dat moet af en toe gebeuren, om inteelt te voorkomen.

De drie nieuwe hanen liepen vanochtend wat bedeesd rond. Helemaal niet hanig. Om het wat leuker voor ze te maken, besloot ik het kippenhok maar eens uit te mesten. Het stonk daar. Dat is geen leuk welkom.




de drie nieuwe hanen

Eerst alles afschrobben. Al het houtwerk en alle hokjes en deurtjes. Je hoort nare verhalen over Rode Bloedluis. Niet dat ik die tegenkwam, gelukkig.

Met een staalborstel overal langs. Poep afkrabben. Ergens kwam ik een 'onaf' kuikentje tegen, het was bijna helemaal opgegeten door maden. Zo zie je maar weer, die zijn niet griezelig en vies, maar efficiënt!

Wat handig was dat het hok naast de composthopen zit en alles zo hupsakee over de rand gekieperd kon worden. Waar Brit al klaar zat. Om te helpen opruimen.








Na het poetsen is er een hele vracht stro van de zolder gehaald. Voor op de bodem van het hok. Het was roggestro van vorig jaar, wat bedoeld was om allemaal mooie handige dingen van te vlechten. Niet gebeurd.

Nu dat stro van zolder is gehaald, en daar dus ruimte kwam, bedacht ik om het hooi uit de achterste schuur meteen maar daar naar toe te brengen. Gaat in één moeite door. En dan komt er ruimte vrij voor een kleine stal, in de achterste schuur.









Het kippenhok is weer spic en span. Het ruikt heerlijk naar stro en naar vers hooi, wat in alle nachthokjes is gegaan.

Maar denk maar niet dat de drie hanen er in gaan. Die moeten nog erg wennen. En volgens mij maakt het ze geen bal uit of het hok schoon of vies is. Hopelijk gaan ze vanavond wel in het hok slapen. En niet óók in de boom.

Ja. En dan dus de zolder.




 

Eerst de ergste rommel weghalen, vegen, en dan is er ineens ruimte op zolder. Daar kunnen we heel wat hooipakketten naar toe brengen.

Zo'n hooipakket he, daar zitten twee touwtjes omheen. Dat is door de pick-up, het apparaat wat pakketten maakt van gedroogd gras, zo vastgemaakt. Dat touw is er heel strak omheen gespannen.

Als je nu boerenzoon bent, dan wéét je hoe je zo'n pakket vast moet houden en de trap moet opsjouwen. Want makkelijk is dat niet. Het is onhandig, zwaar, en het prikt. Ik pakte één touw vast en sjorde het eerste pakket omhoog. Fout! Het touw schoot eraf en hop de hele bult hooi lag op de grond. Alles los natuurlijk.

Sjips.








Nou dat gaat lekker. Nog maar zeventien te gaan.

Maar goed, toch maar wat proberen. Ander touwtje zoeken (want dat eerste past natuurlijk niet meer) en de boel weer vastbinden. En nu twéé touwen tegelijk vasthouden en zo omhoog trekken. Dat gaat beter. Het pak komt heelhuids boven.

Kijk, al die kleine dingen, dat leer je dus niet op de Warmonderhof.

Ik weet niet eens hoe zwaar zo'n pakket is. En hoeveel een koe eigenlijk eet, in een winter. Hebben we wel genoeg?





Weegschaal erbij. Vijftien kilo. We hebben nu dertig pakketten, en dan nog tien bigbags. Vanavond eens opzoeken hoeveel een koe eet. Echt, géén idee!

Maar goed, het staat op zolder. Het hooi, en ook wat stro. Het begin is er.





Vanmiddag kwamen Liek en Senne en dronken we koffie op het kippenbankje. Het is daar net alsof je teevee kijkt. Zo leuk, bij de kippen, aldoor wat te zien. De nieuwe hanen die toenaderingspogingen doen, en al die krioelende minuscule kuikentjes, en de grotere puber kuikens die languit en op de rug in het warme zand liggen, te liggen.

Echte pubers.







We gaan nog even door met de nazomer klussen. Zoals uitgebloeide zonnebloemen afsnijden en drogen. Daar heb ik ook een plan mee. Nee, géén olie persen. En ook niet pellen en eten. Véél te veel werk.

Nicht Mary uit Canada, die hier een paar weken geleden logeerde, had een geweldig idee met die pitten. Ze heeft daar zelfs haar bedrijfje van gemaakt. Wat zij doet, gaan wij over een paar weken ook doen!










Bij de les blijven dus he?

😊😊





5 reacties:

Wieneke zei

Hahaha, jaja.... wij zijn allemaal keurig bij de les, juf :-) Ik zie dat Bonus en zijn nieuwe maat het samen goed kunnen vinden. Heeft de ram een naam? Mijn uitgebloeide zonnebloemen leg ik op een bankje in de tuin, want de koolmezen zijn er helemaal gek op. Ze zitten er vaak met zijn vieren tegelijk op te wroeten. Uiteraard heb ik wel wat zaden voor volgend jaar apart gehouden, want het is een mooi soort met erg grote bloemen.

Anoniem zei

Een koe eet wel een baaltje droge stof per dag en dan nog wat biks.

Es zei

ik leerde onlangs van een bevlogen kippenhouder dat stro in een kippenhok in de zomer vragen is om bloedluis....
Dacht ik deel mijn pas opgedane kennis even met je ;)
In de strostengels kunnen die vieze kriebelluisjes zich goed nestelen. Zand en/of vlas is beter
En volgend jaar tabak telen, geeft prachtige bloemen en...de stengels in het kippenhok van de geur griezelen de bloedluisjes
X Es

Mijke zei

Ahhh, ik ben via jouw foto's en verhalen een klein beetje verliefd op Britt geworden <3 Jammer dat je voor mij zo ver weg woont anders kwam ik haar een keer ontvoeren! ;)

Willem zei

Of het soort strooisel in een kippenhok de bloedluis bevordert of helemaal weghoudt, weet ik allemaal niet. Wat ik nog wel weet uit de tijd dat mijn vader veel kippen had was dat we turfmolm als strooisel gebruikten en dat eens per jaar vervingen en dat het stenen kippenhok dan bekalkt werd. Het houten kippenhok kreeg dan aan de binnenzijde een behandeling met (verdunde?) carbolineum. Het werd beide met grote blokwitters aangebracht en er werd van gezegd dat het tegen bloedluis was. De legkist werd dan ook opnieuw schoongemaakt, nieuw stro erin en kreeg dan een nieuwe laag (groenkleurige) carbolineum. Dezelfde waarmee ook de nestkastjes bij huis in het najaar mee behandeld werden. De carbolineum voor het kippenhok was bruinkleurig en stonk verschrikkelijk. De kippen gingen dan ook een dag gewoon niet naar binnen, maar bleven in de ren.
Ik heb het nu wel over zeker 65 jaar terug, want ik geloof niet dat de toenmalige carbolineum nu überhaupt nog is toegestaan.