Kiemgroenten (1)

on maandag 4 januari 2016





Verse groente, midden in de winter. Dat is geen probleem als je zo'n kiembakje hebt. Met van die etages. Of anders ... neem je gewoon een glazen pot. Er zijn veel zaden te koop die geschikt zijn om te laten kiemen. En die gekiemde zaden, die eet je dan dus op. Heel gezond, en staat ook nog gezellig, dat groeiend spulletje in je keuken in januari.





Ik heb hier Tauge, Pisellikers (soort doperwt) en Aduki bonen. Toen ik die zakjes zaden es bekeek, bedacht ik me dat je daarvoor natuurlijk nét zo goed je eigen zaden kan gebruiken, uit je eigen tuin. Ik heb dus ook een handvol capucijnerzaden in een bakje water gedaan om voor te weken.

Ja .... maar het kan natuurlijk ook met je eigen doperwten, en met de droogbonen, met de gedroogde mais .... en de granen .... zou je dat allemaal kunnen laten kiemen? Ooit las ik ergens dat in die jonge kiemen zo verschrikkelijk veel vitaliteit zit. Er schijnen mensen te zijn die alleen maar kiemgroente eten!!

Haha misschien wordt je dan wel jonger in plaats van ouder, als je alleen maar baby-plantjes eet.






Nou. Stap 1 is gezet. De zaden liggen in de bakjes voor te weken. Morgen ga ik ook andere zaden uit de zadenvoorraad proberen. Rode kool kiemen? Prei kiemen? Waarom niet? Lijkt me een mooie manier om je zaden op te maken die bijna over de datum zijn.

Wordt vervolgd!


3 reacties:

Marie zei

Kikkererwtkiemen. Mmmmmmmm met humus Door de koolsalade . 😊

Mila zei

En? Is het nog gelukt met het kiemen van de mais?
Gr. Mila

Clarien zei

Ja de mais en de bonen zijn allemaal gekiemd, maar ik had er teveel in een bakje en toen is het bedorven. De andere kiemen zijn allemaal gewoon door het eten gegaan. Mais ga ik nog es proberen, bonen niet want die gingen me te langzaam.