Stenensoep, en losse eindjes

on maandag 29 september 2014

Nieuw recept!! Stenensoep!

Soep van stenen. Barstensvol mineralen en kiezelzuur. en lekkerrrrr ........





Hahaha!!!! nee hoor! Géén stenensoep. 

Maar ik kreeg van Frieda de tip om in plaats van de zakjes bonen, die ik gebruik als gewichtjes op de zuurkool, stenen te gebruiken. Slim. Want die zakjes zijn van plastic, en dat is niet zo handig bij die zure kool ..... had ik ook zelf wel es kunnen bedenken!! 

Dus, een paar stenen uitgekookt, en die liggen nu op de kool. Eerst heb ik er nog een koolblad opgelegd. Toen die stenen.




Het rook al lekker. Echt dat typische zuurkoolluchtje. Heel lekker .... als je ervan houdt! Paul houdt er helemaal niet van. Hij kijkt argwanend naar al die potten. 'Zuurkool moet toch wit zijn?' zegt hij. 'Gaan jullie maar zuurkool eten als ik niet thuis ben.' :D:D

Nou gelukkig lust hij verder bijna alles!

Gisteren belde ik met mijn moeder. Ze vroeg naar de appelcider, die ik een paar weken geleden had gemaakt. Wat daar mee gebeurd was. Was het lekker? Is het al op?

Toen bedacht ik me, dat ik al weer vrij veel losse eindjes heb hier op het blog. Ik begin vaak aan een nieuw experimentje, laat jullie meekijken, maar laat vervolgens niet altijd de afloop zien .... 

Dus, vandaag wat losse eindjes afhechten!

De appelcider is al lang en al lang op. Die was zo lekker! Nou ik weet niet of een ervaren Fransman hem had goedgekeurd, maar hier gingen de flessen er in no time doorheen! Eigenlijk was het nog niet eens 'afgerijpt' en het was al op. 



Dus ik kan ook niks meer laten zien. Maar .... ik ga het komend weekend nóg een keer maken, en dan in een grote emmer, zonder ontploffingsgevaar. Want ik heb nog een tuinbank vol appels, die hoognodig in de cider moeten!

En er was nog dat stuk gemberwortel, dat ik in een pot had gestopt. Nou, daar is nog niks aan te zien.





Geen groene puntjes, niks nog. Aarde er weer over, en wachten. Ben benieuwd of er bij Annemiek al wat te zien is!

De glazen tomatenkas die ik wilde gaan kopen van alle envelopjes met inhoud, van mijn feest. Nou, daar ben ik nog niet aan toegekomen. Maar dat heeft ook geen haast. Die kan ook besteld worden in de winter.

De rest van de kadootjes slingeren nog steeds overal door de kamer. Ik wilde ze nog niet opruimen want ze zijn té leuk, en met zoveel creativiteit en liefde gemaakt vaak ... Maar vandaag heb ik alles een plekje gegeven. Er ging ook een en ander mee naar de tuin.




En kijk hoe grappig dit setje  hieronder van nichtje Marijke .... de walnotenolie zit inmiddels in de pesto!




Kijk en dat lust Paul dan weer wél heel graag. Vandaar dat er een eetlepel in steekt in plaats van een bescheiden theelepeltje!

Een ander los eindje is de jaarvoorraad, waar ik het ooit over gehad heb. Het maken van een jaarvoorraad, wat eet jou gezin in een jaar? Dat wilde ik vooral doen, om te gebruiken voor het maken van mijn teeltplan voor volgend jaar. Wat eten wij aan groente en aardappelen en sausen en soepen en siropen, wat moet ik telen, en hoeveel?




Ook misschien .... zelf granen verbouwen. Al is het maar een klein hoekje. 

Ook belangrijk in de voorraad, zijn noten. Eén walnotenboom hebben we. Handig ook om olie van te persen. Maar helaas geeft onze jonge boom nog maar een paar handjesvol noten per jaar, waar wij geen enkele van te zien krijgen, want die eten de eksters allemaal op. 



Steeds meer zelf verbouwen en zelf maken. Dat is het doel!

Die jaarvoorraad, daar ga ik binnenkort ons lijstje van laten zien. Als ik de bijkeuken ga opruimen. Wat ik steeds maar uitstel. He-le-maal nog geen zin in, in die bijkeuken. Maar zodra het een keer flink regent is hij aan de beurt!

Ja en verder was het weer gewoon maandag. Dus vooral veel in huis bezig geweest met poetsen enzo. Gelukkig vanmiddag nog net wat tijd voor de tuin. Kijk, dit vond ik een mooi gezicht ....



Het lijkt toch net alsof die twee kolen hun armen beschermend om hun baby heen geslagen hebben. En als je dat dan openvouwt ....



Zo'n mooi spierwit kooltje!

Ik had hier wel bij geholpen. De binnenste bladeren had ik even geknakt en om het jonge kooltje heengevouwen. Daardoor bleef hij mooi wit, anders wordt hij rose van de zon. Wel jammer eigenlijk dat je alleen dat kleine kooltje eet, en al dat blad niet. Het is gewoon eetbaar. Je kunt er prima soep van maken. Of roerbakken en in een kerrieschoteltje stoppen.

Nog even een blik op de monstertjes en dan is het wel weer genoeg voor vandaag! 


ginger ale

zuurdesem in wording, daar mag wel even in geroerd worden!


5 reacties:

StapStories zei

Die stenen soep is niet helemaal onzin. In Frankrijk heb ik eens soupe au(x) caillou(x) gegeten. Een soort groente soep met vlees. Wat ik toen meende te begrijpen koken de stenen in de pan mee om de ingrediënten a.h.w. te pletten. Het was in ieder geval lekkere soep. Op internet is er heel wat over te lezen, maar wel allemaal in het Frans.

cin zei

Ik vrees dat je voor de gember wat meer geduld moet hebben. Ik stak een wortel in de lente in een pot , pas tegen half augustus kwam er iets groens piepen. Nu staat er een scheut van zo'n 25 cm hoog. Op internet leerde ik dat je de wortel niet helemaal onder de aarde moet stoppen en vooral vochtig houden. Ik heb er wel geen idee van hoe hard het moet gaan en heb mijn twijfels over de grond die ik gebruikte, want wegens gebrek aan potgrond gebruikte ik kleieige tuingrond, voor me opgegraven door één van mijn vele mollen.

Clarien zei

Oke, die stenensoep ga ik dan een keer serieus naar kijken! Ik kende het alleen van het verhaal van die hongerige soldaat ... maar dat komt nog wel een keer. En de gember laat ik voorlopig dan maar met rust. Zelf probeer ik steeds minder met gekochte potgrond te kweken. Je eigen teellaag gebruiken gaat misschien wel langzamer, maar is wel zo natuurlijk! Nou, geduld hebben dus..

grandma zei

Ik ben ook een voorraad mens en ik probeer genoeg voedsel in huis te hebben om 3 maanden van te leven maar of me dat lukt. Voor volgend jaar komt er hier ook een stuk moestuin bij, ik wil proberen daarvan een heel jaar te kunnen eten , groenten en aardappelen dan he. Mijn tuin is te klein voor graan helaas, alleen wat mais staat aan de rand van t tuuntje :) k ben benieuwd naar je lijst. Leuk he al die plannen en ideeen

Elisa zei

Hihi wat een grappig begin zeg :)