Groei in de herfst

on maandag 22 september 2014

De herfst is begonnen!



hier kwam Marjan mee aan, van haar en van haar buurtjes. Bedankt buurtjes van Marjan!!

Maar wát voor een herfst!! Met zon, prachtige luchten, heerlijke temperatuur, fris windje en ook nog een klein spatje regen!

Man man wat groeit die twaalfling als kool! Kijk maar mee, vanaf 17 augustus, de dag dat ze gezaaid zijn .....


week 1
week 2
week 3
week 4

week 5

Wat is het toch een voorrecht om in een mild klimaat te wonen! Want we kunnen wel klagen over slappe winters en natte zomers, maar je kunt hier wel bijna jaarrond telen! Het lijkt op mijn tuin op sommige vakken wel voorjaar! Allemaal jong gewas!


paksoy, dille en chinese kool, daarachter koriander
Ik ben nu dan wel aan het experimenteren met drogen en wecken en kuilen, maar mijn grootste interesse is toch om zo lang mogelijk ´vers van het land´ te blijven eten. Jaarrond blijven zaaien en oogsten. En in ons klimaat maak je daar vrij veel kans op.

Dus ..... we gaan gewoon door met zaaien! Met plantjes laten groeien. Ook in de herfst en misschien zelfs wel in de winter. Gewoon proberen!

Afgelopen zaterdag op het feest kreeg ik ontzettend leuke kado´s. Hier zie je bijvoorbeeld het leuke moodbord voor een tomatenkas, gemaakt door lieve tante Tiny. (en daarachter de tomaten van Barbara) Zo´n tomatenkas wil ik graag hebben, ook weer omdat ik jaarrond wil leren kweken. Nou, door alle gulle giften kan ik hem nu al kopen!




Een glazen kas, en die komt dan gewoon in onze achtertuin. Ik ga deze week es een beetje shoppen op internet. Kijken wat er allemaal voor moois te koop is. En dan niet alleen voor tomaten natuurlijk. Ook voor sla in december, en spinazie in februari!

Groei in de herfst ... 




.... een dappere eenzame bloem. Paul had hem bij het schoonmaken van het straatje naar de poort gelukkig laten staan.

En de aloe vera planten, die ik maar ik de grond heb gezet omdat ik er veel te veel heb (iemand een stekje??), en die staan alweer omringd door kleintjes. Het lijkt wel alsof ze in de herfst nog even een groeispurt maken. Dat wordt dus ook weer aloe's stekken binnenkort.

Nou, het kan nog wel even wachten. Als je ze maar voor de vorst binnen haalt.




Experimentjes gaan ook iedere dag door. Ik had ergens gelezen dat de herfst het ideale moment is om gemberwortel te laten aangroeien. Dus ik heb een stukje afgebroken en in een pot met aarde gestopt. Gewone aarde uit de tuin. Als het aanslaat, gaat hij met de vorst ook naar binnen.

De aarde is zo droog dat het water er op blijft staan!






Als het goed gaat kan deze gember in februari geoogst worden.

Vandaag geen foto's verder van de tuin. Daar ben ik niet geweest, te weinig tijd, te veel andere afspraken. Het was weer typisch een maandag .... begon al lekker vanmorgen met brood dat op was. Nou was dat snel opgelost gelukkig.





En ik heb maar even een lijst gemaakt voor deze week. Anders kun je zo als een kip zonder kop gaan rondrennen. Het eerste herfstlijstje. En zoals je kunt zien is het nog steeds geen vakantie op de moestuin ..


4 reacties:

Daantje zei

Hoi Clarien,

Wat een ontzettend lief aanbod dat we jouw droger mogen overnemen. Wij hebben familie vlakbij Bussum wonen, dus ik denk dat dit wel zou lukken. Heb je misschien een email-adres voor me zodat we dan even een en ander kunnen bespreken?

Groetjes, Daantje

Clarien zei

Ja dat is Clarien1@zonnet.nl

@nnemiek zei

hee das grappig, ik heb toevallig ook vandaag een gemberwortel geplant...maar ik heb hem half op de grond liggen, dus niet ondergestopt.....ben ook erg benieuwd wat het wordt, kunnen we mooi vergelijken, want op dezelfde dag geplant :)

Clarien zei

Leuk, een ginger-race!! :D:D