Koeien en Twitter en jongetjes.

on woensdag 10 december 2014




In de wachtkamer van de orthodontist las ik een interessant artikel. Over natuur-runderen. Dat zijn die koeien met grote horens, die soms dwars op het fietspad staan, als jij net een mooi ritje aan het fietsen bent door de vrije natuur.

Het artikel zette mij aan het denken. Waarom staan bij ons al die vleeskoeien eigenlijk in stallen? Die kalfjes zelfs in kisten? We hebben toch enorme natuurparken? Waarom lopen die beesten daar niet vrij rond? Dan hebben ze een mooi leven, het land wordt begraasd en bemest, én we hebben een eerlijk stuk vlees!!




De strekking van het artikel was, dat er meer boeren moeten komen die natuurvlees aanbieden, omdat natuurvlees in de mode is. Mensen willen 'weten wat ze eten'. Nou mooi! Kom maar op met die koeien. Toen ik vanmiddag naar Hilversum fietste zag ik zát mooie plekken voor ze!






En als nou al die Gooise veehouders hier bij ons op de hei en in het bos hun koeien laten grazen, dan kan ik mooi met mijn plastic zakjes hier weer van dat zwarte goud voor mijn tuin gaan halen!!

Iedereen blij!

Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen ....

Toen bedacht ik ... ik moet maar es op Twitter! Want op social media ben ik nu nog niet aktief, maar er is zoveel te delen en te vertellen, en te vragen ... misschien toch maar es gaan kijken daar. Een boekje heb ik nog wel liggen! Heel geschikt!



Zitten jullie ook al op Twitter en Facebook en LinkedIn? Hoe bevalt dat? Doe je er wat mee?

Nou ja ik moet het nog zien. Vandaag dus naar Hilversum om sintkadootjes te ruilen, en op de terugreis langs de Kringloper. Leuk!! Dit werd het vandaag ..... 



Boeken over pioniers, volken in moeilijke omstandigheden, daar haal ik mijn motivatie uit om nieuwe wegen in te slaan.

En dit vond ik ook bijzonder. Aandoenlijk, als je bedenkt, dat iemand hier uren en dagen aan heeft zitten werken, en dan hangt het hier bij de Kringloop voor éénvijftig ...




Er is echt over nagedacht. De stoffen kloppen, al is het niet mijn smaak. Bijna wil ik het meenemen, maar dan denk ik aan Pauls reactie, nee toch maar niet! :D

Ik neem een stapel effen katoenen stoffen mee, van prima kwaliteit. Die hangen er altijd, in elke Kringloper, als je even zoekt tussen de gordijnen enzo. Het verbaast mij altijd dat niet iedereen daar staat te dringen om die mee te nemen! Alleen een Turkse mevrouw en ik waren daar aan het zoeken en vergelijken. We vonden dezelfde dingen mooi en hebben eerlijk gedeeld. Zij vijf en ik vijf.



Twaalf meter kwaliteitsstof voor 6 euro. Nou mijn dag is goed. 

Bij de Hema, zo schattig, twee jongetjes zonder moeder die heel stoer aan het doen waren bij de roltrappen. Ze overwogen om tussen de leuningen te gaan kruipen. Maar gelukkig kwam er een kordate cassiere aan, die ging roepen om de moeder. 



Hoefde ik gelukkig niks te doen!

7 reacties:

Es zei

Wat een leuke blog, ik blijf plakken
Groet Esther

Ellen zei

Hoi Clarien,

Ja ik zit zelf op Facebook en haal daar best veel leuke informatie vandaan. Daarnaast is het voor mij een leuke manier om met verre vriendinnen contact te houden. Twitter heb ik een tijdje gevolgd maar vond ik uiteindelijk veel te druk :).
Wij eten hier al jaren wildernisvlees, erg lekker en inderdaad biologischer kan niet.
Wat een goeie deal zeg die stoffen, al enig idee wat je ervan gaat maken? Ongelooflijk trouwens die 1,50 voor dat quiltje, daar zit inderdaad heel wat werk in.
Groetjes Ellen

Katrina zei

Wat ga je maken van die mooie stoffen?

Clarien zei

Meestal gebruik ik die grote effen lappen voor achterkanten van lappendekens. Die maak ik vrij vaak, ook op verzoek voor anderen. Geen ingewikkelde dingen hoor, gewoon vierkante blokken aan elkaar naaien. En er zat dit keer een stuk zwarte jeansstof bij, net genoeg voor een rokje. En verder gaat mijn naaikunst helaas niet! :D

Anoniem zei

Tja... kistkalfjes..... die zijn er omdat er mensen zijn die een lekker mals blank lapje vlees willen... een koe die beweegt, die gebruikt zijn/haar spieren en door de doorbloeding is het geen mals blank lapje kalfsvlees meer dus worden kalfjes tussen schotten geplaatst en bewegen ze niet. Ziek toch? Sacha

Clarien zei

O dat wist ik niet. Dat het daarom was. Nou eten we gelukkig zelden vlees, en al helemaal geen kalfsvlees, maar vanaf nu voor rundergehakt dus ook overschakelen op natuurrundvlees. We hebben hier in Bussum gelukkig een hele goeie biologische slager en ik zal es vragen waar zijn rundergehakt vandaan komt. Dank voor het delen Sacha dit soort dingen moeten mensen toch weten!

Elisa zei

Als ik het artikel lees van het vlees vraag ik me altijd af, waarom moet de mens zo veel vlees eten? Waarom moeten er vleeskoeien zijn in stallen, waarom denkt iedereen opeens dat runderen uit natuurgebieden goed zijn om te eten! Waarom gaan wij dit niet zien als een luxe product? Zou dat niet veel beter zijn?

Oh ik kan hier zo over blijven piekeren...