Augustus in mijn keuken.

on woensdag 14 augustus 2024

 




In de keuken. Daar ben ik veel. 


Maar éérst moet er dan oogst van de tuin gehaald worden. Zo om de twee dagen haal ik een kruiwagen vol groenten en probeer die dan ook diezelfde dag meteen te verwerken. Nou, eerst maar even buiten kijken dan.



Het is een dit jaar prima tomatenjaar. In de kas, maar ook buiten, doen ze het goed. De slakken hebben zich dit jaar vooral gestort op de bladgroenten, en minder op de tomaten.


 Fytoftera is er ook nog haast niet. Zelfs niet in de buitentomaten. Maar nu met de regen zal dat binnenkort wel veranderen. 




Ook zijn de laatste uien geoogst. Met de uien ging het helaas niet zo goed. De slakken hebben van alle uien het loof opgegeten, en dan groeien ze niet goed meer. 


Dus ongeveer de helft van de uien moest ik op de tuin laten liggen. Ze zijn dan niet gegroeid, maar vooral, ze zijn te zacht. En aan een zachte ui daar heb je niks aan. Die rot snel weg en steekt de anderen ook aan.


Om te zien of je ui goed bewaarbaar is, moet je vrij hard in de onderkant duwen om te checken of hij echt goed hard is. En kijk of het wortelkluitje er goed uitziet. Zo niet, laat hem gewoon op je tuin liggen. Dan is hij nog prima compost voor de bodem, en door de sterke geur van de verwelkende ui houdt hij plaaginsecten uit de buurt van je andere groenten. 


Kijk, deze hieronder is een beetje zacht, en heeft een slechte wortel. Die heb ik overigens nog wel gebruikt in het avondeten, want de bovenste helft van de bol was nog bruikbaar.





Uien bewaar je op een luchtige droge plek, niet te warm en niet te koud. Ik heb ze eerst in zeven gezet, op de wind, zodat de schillen goed drogen.


Vóór ik ze in de schuur zet controleer ik nog een keer of er geen zachte uien tussen zitten want écht, die kunnen je hele oogst bederven!


Tomaten hebben we in verschillende rassen. Dit is mijn lieverlingstomaat, de Brandywine. Een dikke en heel zoete vleestomaat. Hij neemt de tijd om af te rijpen maar dan heb je ook wat! Ik eet hem altijd vers. In plakken. Wat je er ook maar mee belegt, het smaakt meteen als puur gebak! 


Meteen even wat zaadjes verzamelen ... voor volgend jaar alvast!





We hebben dit jaar ook veel broccoli. Dat komt omdat ik me vergist heb. Ik heb broccolizaad  aangezien voor bloemkoolzaad. Dus véél broccoli dit jaar en weinig bloemkool. Naja ook dat overleven we weel weer.


Met broccoli kun je met een beetje geluk en met goeie zorg voor je bodem vrij lang dóór oogsten. Als de grote broccolikrop geoogst is, laat je de plant staan. Na een tijdje groeien er dan rondom het afgeknipte deel van de plant en ook in de oksels, weer kleine nieuwe broccoli roosjes.


Maar alleen als je de bodem goed steeds goed gevoed hebt, anders vertikt de plant dat. 


 


nieuwe roosjes om het afgesneden hart


En iedere keer als ergens geoogst is en er ruimte komt, zaai ik weer bloemen. Waardoor de tuin steeds kleuriger wordt.


Hieronder zie je de bloem van Mariadistel. Dat is een prachtige distelplant met geneeskrachtig zaad. Ik wilde dat eens uitproberen, en hij groeit heel makkelijk. De bloemen zitten vol hommels en bijen.








En tot slot trok ik deze knolselderij uit. 


Dat is ook een makkelijk gewas. En levert een dikke smakelijke knol op. Je kunt hem bakken, frituren, koken, of pureren. De smaak is zacht zoet, en natuurlijk ook selderij-achtig. 






Hehe dan eindelijk gearriveerd in de keuken.


Op de tafel lag nog een berg courgettes van afgelopen dagen. Maar sinds we de courgette-plaattaart weer hebben ontdekt maak ik me niet meer druk over 'teveel' courgettes. 


Ik maak nu vries-pakketten van de courgettes, zodat we die plaattaarten het hele jaar door kunnen maken. Gisteren heb ik tien courgettes geraspt samen met één selderijknol. Dat leverde 4 kilo rasp op. Netjes afwegen, en in vijf zakken van 800 gram de vriezer in. 

 







Na de courgettes waren de tomaten aan de beurt.


Dat werd dit keer saus. En dat gaat uiteraard op z'n Moeskers Moestuins Makkelijk. Onderin een tien-liter pan ging de laatste halve liter appelazijn, een bekertje bruine suiker, wat kruidenzout, een eetlepel van onze eigen rode peper, een handje knoflooktenen, en een paar uien, in stukken.
 

En dan tomaten in de pan stapelen. Véél tomaten. Wel eerst het kroontje eraf halen. En dan maar duwen!







Oja, een handjevol worteltjes deed ik er ook bij.


En dan breng je dat geheel zachtjes aan de kook en duw de tomaten steeds onder. Als het zo'n beetje goed kookt en alle tomaten 'kapot' zijn, gaan de verse kruiden erbij. Dit keer had ik basilicumblaadjes en peterselie.


Dan weer kort laten koken, staafmixer erop, en klaar is je saus!




En dat was dus gisteren. Met dat loeihete weer!


Daarna ben ik uit de keuken gevlucht want het was daar zo warm! Maar buiten was het nóg weer tien graden warmer. Och, dan heb ik echt te doen met de dieren.


Hoewel de kippen een goeie anti-hitte-truuk hebben. Ze zoeken dan een plek onder de bomen, diep in de schaduw, en graven een kuil in de koele aarde waar ze uren in kunnen zitten. Ze kwamen pas tevoorschijn toen ik met eten liep. En dan gaan ze natuurlijk ook meteen drinken. Drinkbakjes staan overal. Ook vogeltjes drinken ervan.





Bij de bijen heb ik twee bakken water neer gezet met houten plankjes erin. Zodat ze niet verdrinken. Maar de bijen dronken daar niet van. Waarschijnlijk halen ze hun water gewoon uit de sloot die daar achter is.


Wel hingen de bijen helemaal buiten de kast. Je moet je voorstellen dat ze nu op volledige sterkte zijn, wel zestigduizend bijen in zo'n kast. Dat is wat, met die hitte.


Dus dan gaan ze gewoon buiten hangen. En wapperen met hun vleugeltjes zodat er koele lucht de kast in stroomt. Om de larven te koelen. Mooi he?



Er valt heel wat te leren van de bijen en van hun solidariteit.

0 reacties: