In de keuken.

on zaterdag 6 juli 2024

 





In de keuken was ik vanmiddag. Met een hele bende oogst. En ik dacht, nu wil ik dat eens in één keer allemaal verwerken. Zodat er niet allemaal dingen eindeloos blijven liggen, terwijl de volgende lading oogst er alweer aankomt.


Dat is een soort 'luxe stress' als je een grote moestuin hebt. Aan de ene kant is er nu elke dag veel werk in de tuin en aan de andere kant komt er ook al van alles mee naar huis  en dat moet dan natuurlijk ook weer allemaal worden verwerkt. Ik heb helaas geen thuis-kok paraat staan. 


Nou, vandaag is het gelukt. Kijk maar mee.





Dit had ik vandaag bij me. Wortelen, bieten, courgettes, uien, kroppen andijvie, krop ijsbergsla, doperwten, en dikke bossen dille en peterselie.

Ik begon met het makkelijkste werkje. De wortels en de kropjes andijvie werden gewassen en gingen in bakjes met een laagje water, gewoon op het aanrecht. Dat is voor tussendoor. Rauwe worteltjes eten we zó op, en de andijvieblaadjes gaan als rauwkost op een dubbele boterham met kaas. Of zoiets.





Verder heb ik voor de lunch een grote salade gemaakt. De krop ijsbergsla gewassen en in kleine stukjes gesneden. Een paar worteltjes en een donkerrood bietje geraspt, het groen van de uien klein gesneden, de helft van de doppers gedopt en kort gekookt, en alles ging bij de salade.

Handvol noten erbij, wat zonnebloempitjes, olie, appelazijn, peper en zout ... en ook nog een paar eetlepels van de bessen-honingsaus. En kruiden natuurlijk. 





We wilden er mayonaise bij, en die heb ik ook gemaakt. Dat is echt heel makkelijk. Nog even zien?

Onderin een hoge bak doe je een rauw ei, een schep mosterd, scheutje appelazijn, wat zout, peper en beetje suiker, en dan giet je er zo'n 200 ml olie op. Ik nam gewone zonnebloemolie. Dan zet je de staafmixer erop, onderin, zet hem aan en haal hem al mixend langzaam omhoog. 

Voila, klaar is je mayo!






Nou, voor mij twee gekookte aardappeltjes in plakjes bij de salade, en voor Paul brood. En mayo natuurlijk. En zo werkten we samen een flink deel van de oogst weg. 

Na een paar uurtjes op de tuin ben ik de rest gaan verwerken. De grote Chioggia bieten dit keer. Ze zijn prachtig om te zien. Met van die ronde cirkels. Alleen ik sneed ze verkeerd doormidden dus bij mij zijn het geen cirkels geworden maar roze kronkels.

Maakt niet uit. ze werden toch geraspt en dan zie je het niet meer. 

 




Vanavond maakte ik twee quiches met ui en chioggia bieten. Eentje aten wij (bijna helemaal) op vanavond en de andere is voor mijn moeder.

Het restant van de salade van de lunch ging er ook nog bij. Ook alweer op. Ja Paul en ik kunnen héél wat verstouwen met z'n tweeën! 

 



En omdat de oven aan moest voor de quiches maakte ik ook nog drie broden. Mais-rogge brood. Mooie donkere broden waren het. En daardoor gingen de courgettes en ook een handvol wortelen, geraspt. 

Want in brooddeeg kun je van alles kwijt! Al je restjes! Een handvol kruiden deed ik er ook nog bij. 

Tomtiedom. 





Het tweede deel van de doppertjes heb ik even geblancheerd en dat is voor een soepje voor morgen. En toen tot slot nog de kruiden. Die zijn eerst gewogen. Samen met wat groen van de uien was het bijna een pond. 

Toen is alles fijngemaakt in de blender en al mixend heb ik er 300 gram zout bijgedaan. Je krijgt dan een soort dikke groene pasta. Verse kruidenpasta. Die kun je in de koelkast lang bewaren. En je kunt het gebruiken zoals je bouillon gebruikt. 

In alles waar je normaal zout bij doet, kun je nu dus een theelepeltje van die pasta doen. 





Keuken en tuin ...... en tuin en keuken. 


Typisch juli!



0 reacties: