Selfie met regentonnen.

on dinsdag 21 mei 2024

Nu ik bijen hou kijk ik anders tegen honing aan. Je ziet elke dag ál die beestjes constant vliegen, en vliegen en vliegen, én maar honing halen. Wist je dat een honingbij, haar hele leven als een gek heen en weer vliegend, in totaal ongeveer een twaalfde theelepeltje honing produceert?

Dat is ongeveer zoveel als een rijstkorrel! In haar hele leven! 

Honing is dus vloeibaar goud! Enorm kostbaar! Er is zó hard voor gewerkt door zóveel beestjes! Ik verspil er echt geen druppel meer van. Ook de lege raten, die ik vorige week heb geslingerd, heb ik weer terug bij de bijen gezet. Ze hebben er alle restjes tot de laatste drup honing uitgehaald!



En verder is het weer elke dag werken op de tuin. Hierboven ben ik de aardappels aan het nakijken. Dat doe ik óm de andere dag. Alle coloradokevers, maar vooral ook hun eitjes, haal ik eruit. De volwassen kevers doormidden breken, en eitjes platdrukken. Als je larven ziet knijp je die ook dood.

Als je dat doet vanaf het allereerste moment dat de blaadjes boven komen, voorkom je een plaag. En doe de kevers aub niet in een bakje water met zeep, ofzoiets, want dan sterven ze héél langzaam.  Gewoon doodknijpen, of breken. Snel en pijnloos.

Ook voor de bijen heb ik aardig wat gezaaid. Hieronder zie je de strook waar de pallets en kranten lagen. Dat ligt nu aan de kant, en je ziet dat daaronder een strook zwarte aarde is ontstaan. Het gras is daar in een paar weken verteerd.

Nou, daarop ga ik nu zaaien. Zonnebloemen, en andere bloemen, voor de bijen. Maar eerst mogen de kippen de slakjes opeten. 





En hieronder is een vakje met boekweit. Ook voor de bijen, maar ook voor onszelf. Ik hoop de zaden van boekweit ook te oogsten dit jaar. Voor meel. 

Helaas is het alleen niet zo goed opgekomen. Ik heb nogal wat mollen en muizen in de moestuin en door al die gangen komen veel gewassen niet zo goed op. Er vallen dan gaten in de rijen.

Vandaag heb ik daar geultjes gemaakt, waar dus niks groeide, en daar water in gegoten en weer opnieuw bijgezaaid. Oja en erop gestampt, om de vele gangen dicht te walsen. Nou we gaan het wel weer zien of dat allemaal helpt en hoe het wordt.



De bonen er erwten hebben last van de slakken. Haha ja écht, alles komt hier voorbij hoor! Alle soorten van dieren. Maar dat hoort bij het tuindersvak, dat je daar tegen kan. En gewoon weer opnieuw begint. De erwten heb ik nu al drie keer bijgezaaid. Dit is de laatste keer, want het wordt wat laat voor erwten. 

Bonen kun je nog wel een tijdje doorzaaien. Nog wel een week of vier, vijf. 

De erwten en bonen zijn van eigen zaad. Even voorweken geeft een snellere kieming. Zorg er dan wel voor dat de grond na het zaaien niet te droog wordt. 




En sommige kruiden kun je ook al oogsten. Deze die hier liggen te drogen zijn niet van de tuin maar geplukt onder het wandelen. Je ziet heermoes, walstro, rode klaver, groot streepkruid, en wat bloeiend gras. Allemaal hebben ze zo hun eigen mineralenpakket en hun eigen functie. Deze gebruik ik meest voor thee. 


En kijk Paul had ook zo zijn bezigheden van t weekend. Hij doet het meeste werk aan de voorkant van het huis. Het erf onkruidvrij houden, en snoeien, en de randjes enzo. 

Lekker meditatief zo'n rand stenen schoonmaken. Met een podcast, vast iets over sport. 



We hebben zijn verjaardag dubbel gevierd. Want maandag kwamen Bob en Merel ook nog langs. Na hun vakantie, toch ook nog even langs opa en oma. Met hun klein Beertje, die een echt lachebekje wordt!

En wij dus weer taart en borrelen! Gelukkig was ik nu iet ziek. En we gingen vroeg aan de soep, want de familie moest natuurlijk nog weer helemaal terug naar Oegstgeest (haha, titel van een boek!) en Beer natuurlijk op tijd naar bed! 




Vandaag. De regentonnen.

Die zaten vol bagger. Echt! Ze staan namelijk altijd open, en het water is oud en helemaal groen en slijmerig geworden. Een dikke laag drab aan de binnenkant van de tonnen. Wolken muggenlarfjes erin.  En stinken!!

Nou dat moest er dus uit. Al dat stinkwater heb ik eerst met gieters over de tuin uitgegoten. Planten vinden dat namelijk héérlijk. Het is voor hun water en voedsel in één. 

En toen de tonnen geschrobd. Tot ik zelf ook een uur in de wind stonk. Maar mijn vijf trouwe  kameraden zijn weer brandschoon! Dus komaan, een selfie met z'n allen! 



Het was goed getimed want het onweert hier nu als een gek! Donder en bliksem en harde regen! Ik ben benieuwd naar de water-oogst, morgen. Alleen zie ik nu op die ene foto dat ik helaas tussen ton 3 en 4 vergeten ben een verbinding te maken. Stom hee!

Naja. Fouten maken hoort erbij.  

En kijk, dit was het boeket van afgelopen week. Van de kinderen nog, voor moederdag. En daaronder ..... 



 

..... zie je het bescheiden boeketje van vandaag, van bloeiend gras en wat walstro. Een doordeweeks boeketje. 

Want het is niet elke dag feest. 

0 reacties: