Staphorster Jaarmarkt.

on dinsdag 19 april 2022






We waren allebei aan het fröbelen. Lien met een boekje voor een jarige vriendin, en ik met maiskorrels. 


Niet alleen maar maiskorrels, ook de bonen en de pompoenen zijn afgelopen weekend vóór gezaaid. Alles gaat dan in platte kratten of dozen, waar éérst een dikke laag aarde in komt, en dan de zaden erop uitspreiden. Van pompoenen heb ik dit jaar ongeveer 100 planten nodig, van bonen honderd stuks van elke soort, en van mais wel een paar honderd zaden. Want mais gebruiken we als groente maar óók als broodmeel. 






En mais als broodmeel, dat is weer andere mais dan mais voor groente. Laatstgenoemde is zoeter en zachter. Dat is dus een ander ras. 


Het mais dat we gebruiken voor meel is een harde gevulde korrel, prachtig goudgeel, die veel zetmeel bevat. Ik heb zaad gebruikt van vorig jaar. Elke winter hou ik een paar mooie kolven apart, die goed gevuld zijn met gezonde korrels, en die gebruik ik dan om in het voorjaar weer te zaaien. Meestal wel een kolf of drie, om eventuele onzichtbare risico's te spreiden.





De mais voor groente, die we vers eten, dus zó van de kolf of de korrels eraf geritst, dat is de zoete suikermais. Die korrels zijn veel platter en gerimpeld. Daarvan zaai ik maar een stuk of zestig planten, want daarvan heb je veel minder nodig.


Nadat de zaden in de aarde zijn gedrukt, strooi ik er een laag aarde over, en dan de broes erop en flink nat maken. Dan gaan ze naar binnen. Een tijdje, tot de zaden opkomen. Dan is de ergste kans op rot voorbij en mogen ze weer naar buiten.


En we waren ook nog in Rotterdam gisteren. Bij zoonlief op de taart, want hij is binnenkort jarig. Weer een fijne gelegenheid om het hele gezin weer eens bij elkaar te hebben. En de schoonfamilie natuurlijk. Die hadden we ook sinds twee jaar niet gezien. 






Tja ik ben maar weer wat zuinig met de foto's. Heb geen toestemming gevraagd namelijk. Alleen van Bob weet ik dat hij foto's altijd geen probleem vindt. Zelfs als hij er met een lego auto op staat. Haha. 


En vandaag stonden we met de vereniging op de Staphorster Jaarmarkt. Het was daar enorm druk!! Man, je kon wel merken dat mensen het al die tijd gemist hebben. Iedereen was er. En vooral veel kinderen. In Staphorst zijn veel grote gezinnen, en op de jaarmarkt zijn kinderen meestal vrij van school.


Ik was ingedeeld van 09.00 tot 12.00, en heb eigenlijk niks gezien van de markt. Dat kwam zo. De kraam was keurig ingericht met wat wij zoal hebben te verkopen. Petjes, nestkasten, t-shirts, dat soort dingen. En ik had van thuis nog een stapel papier meegenomen en een zak zonnebloemzaden en een stapel tasjes van Ankie en haar moeder. Om daar op die markt lekker te gaan zakjes vouwen, en dan hadden we ook wat om gratis uit te delen.








Dus ik dacht ik ga een beetje vouwen en tussendoor wel wat over de markt struinen. Maar ik had buiten Annie gerekend!!


Haha, Annie, ik kende haar eigenlijk nog niet, alleen van naam, ook een lid van de natuurbescherming dus. En zij ging die tasjes met zadenpakketjes uitdelen. En in no time liep het storm voor onze kraam! Alle kinderen wilden wel graag zo'n tasje en ook wel graag gratis zonnebloemzaden. 









Ik vond het bijzonder en ook goed nieuws, want de hele markt stond vol met snoep en kroketten en goedkope kleding en heel veel speelgoed, en je weet wel, allemaal van dat markt spul. En dat die kinderen dan toch bij ons in de rij komen staan ..... voor een handje zonnepitten! Om die te zaaien. Dat is toch prachtig?


Maar het kwam ook vooral door Annie natuurlijk! Nou, en verder zijn er ook petjes verkocht en er zijn mensen lid geworden, en een meneer kwam nestkasten kopen en vond ze zo mooi dat hij er later nóg een stel kwam halen.


Ik heb er allemaal niet zoveel van mee gemaakt. Ik zat achter een rij nestkasten druk te vouwen. Tot alles op was. Papier, tasjes, zaden, clubboekjes, echt álles. En toen was het ook al ineens twaalf uur.






Nou, een geslaagde ochtend! 


Maar .... ook wel dingen gezien die volgend jaar béter kunnen. Je merkt dat mensen steeds meer belangstelling krijgen voor natuur. En voor voedsel verbouwen, en bloemen zaaien, en goed voor insecten en vogels zorgen. Volgend jaar maar eens samen een plan verzinnen, om die mensen over de streep te trekken om met ons mee te doen. 





🍀🍀🍀🍀



En toen ..... 


...... waren thuis de bietjes aan de beurt. En dat was weer heerlijk rustig. Na de drukte van de markt, om bietjes te dunnen. Eén voor één.


Plok plok plok.


Luister maar.




                                      




En dat ene hoopje bietjes, dat niet doorgaat naar de volgende ronde ... kan in de sla, of bijvoorbeeld op een boterham. 









.... en de uitverkoren bietjes gingen vanmiddag het veld op. Rij voor rij. Ieniemienie plantjes, die nu maandenlang mogen groeien. En groeien. En groeien. Tot lekkere zoete dikke rode bieten.


Beetje zon erop. Beetje regen op z'n tijd. Dan komt het goed.





 


Over rijen gesproken. Bij De Zonnehorst zijn ze ook druk geweest!




0 reacties: