Snapshots.

on woensdag 28 juli 2021






Ik doe het even makkelijk vandaag. Ik heb de foto's zo van mijn mobiel linea recta overgetankt hier naar toe en typ er nu wel tussen wat wat is. Dat is misschien wat rommelig, maar 't is hoogzomer he? Dan mag dat! 😉


Om te beginnen, weer ijsjes! Gisteravond gemaakt. Dit keer met yoghurt, bramensaus, eetlepel honing, gedroogde en fijngemalen venkel, citroenmelisse en duizendblad, en met een geprakte banaan. Heerlijk! Echt waar. Alleen had ik de kruiden niet fijn genoeg gemalen en zit er af en toe een venkelsteeltje ofzoiets in. Haha. 







Nogmaals haha want hieronder zie je Paul. Die foto was niet bedoeld voor het blog maar voor de kinderen. Paul is steeds druk bezig met de vakantieklussen, en ook met flink kilometers maken op de racefiets, maar tussendoor zakt hij weg voor de buis en volgt de gebeurtenissen in Tokio op de voet!


Waar Brit vertoeft? Geen idee. Maar niet in Tokio denk ik.😊 Eerder in botten-walhalla.


 






De goudsbloem-lavendel-olie is gezeefd en gefilterd en gebotteld. En ik kan weer een jaar vooruit met de buit!🌼🌼🌼


Oh en dat roggeveldje .... gisteren en vandaag weer op gezwoegd joh! Van 't weekend had ik er al een dikke laag compost over verspreid, en dat moest er nu doorheen worden gespit. En dat viel vies tegen. De rogge had dikke stevige wortelkluiten gemaakt, en er stond ook veel wild gras tussen met wortelstokken van hier tot Tokio.😝


Het was nét alsof je een weiland aan het scheuren was, zo'n dik wortelpakket zat eronder.


 




Ter plekke heb ik me bedacht. Ik ga niet dat hele veld omspitten, maar slechts de helft. Dan maar wat minder knollen. 


En ik heb Tiesto aangezet, op mijn mobiel. Dat gebruikten we vroeger ook, als we in spinning-marathons aan het laatste uur bezig waren en de fut er bij de deelnemers helemaal uit was .... 






Echte Old School Trance muziek van DJ Tiesto. Daarmee haalde iedereen toen in die marathon de eindstreep. En ook hier, op het roggeveldje, tien jaar later, werkte het. 


Kijk maar. De helft gespit!!





En hopla. Daar is alwéér een recept zie ik. 


Dit keer....  gezonde snoepjes. Paul had als één van de klussen staan, walnoten pellen, en dus ik had zomaar een hele bak gepelde noten staan. Ik heb ze vermalen, samen met hetzelfde gewicht aan gedroogde zoete appels, een paar eetlepels roomboter, één eetlepel honing, een kop gemalen rogge, en blaadjes citroengeranium en pepermunt.


Dan krijg je een stevige deegbal.









En daar draai je dan balletjes van. Even door roggemeel wentelen dat ze niet aan elkaar plakken en dan in een glazen potje, in de koelkast bewaren. Het is ook een heel mooi kadootje. 


Met dank aan Miriam die mij ooit op het idee bracht om zo je eigen snoepjes te maken!


Nog méér eten? Tja, weer eens een foto van een van onze maaltijden. Alles is vers uit de tuin, behalve de zalm. Die niet. Ik geloof niet dat er zalmen zwemmen in de Beentjesgraven. Maar wie weet waar de klimaatveranderingen nog toe gaan leiden ..... 🙊








En hier zie je zomaar een heel mooi klein kerkje.


Ik was vandaag in Wildervank bij mijn moeder, en deed wat boodschappen voor haar in Veendam. En toen ben ik omgereden, over het Westerdiep, want ik wilde dat hele oude Lutherse kerkje wel weer een terugzien. Ooit, lichtjaren geleden, toen ik nog op de lagere school zat, had ik een hartsvriendin, Etty. Bij haar thuis waren ze Luthers.


En op een zondag mocht ik eens mee naar hun kerk. Dat was wat! Ik vond het heel bijzonder dat dat zomaar mocht. Je kwam eerst door een smal portaaltje en dan in de kerk, met houten banken. Alles was echt klein en het had iets intiems. Zelf waren wij gereformeerd en we hadden een joekel van een kerk.


 













Nou, zoals je ziet, het kerkje is er nog steeds. Of het nog gebruikt wordt? Ik denk het niet, aan het onkruid te zien. Ik hoop niet dat ook hier weer een woning van gemaakt wordt. Het is echt te mooi om particulier te verkopen.


Op internet vond ik nog meer foto's. Ook van het interieur. De houten banken zijn inmiddels weg, zoals je ziet. Mocht je er meer van willen zien kijk dan maar hier.




                                           bron: kerkfotografie.nl



En toen reed ik weer naar huis en reed langs prachtige wuivende gele graanvelden (écht Groningen!) en moest nota bene wachten voor de nooit-gebruikte spoorwegovergang bij het nooit-gebruikte oude spoorlijntje!


Nou, nu dus wél gebruikt!









Thuis .... in Punthorst ..... regen regen. Snel achter kijken, en ja hoor!!!! De rijstbak stond weer vol water! Nou, we hebben toch mooi even een kuub of vier kunnen bergen, daar in die bak!


(alleen wel jammer dan dat er nog steeds geen rijst te bekennen is ...)








 


En nog wat oogstfoto's. Haha, vast en zeker niet de laatsten!











7 reacties:

Lies zei

Lekkere ijsjes weer, Clarien!
Paul, ook onder spanning...
Je velletje -> superzacht.
Dat roggeveld(je), 'k schreef toen al, alle respect!
Héérlijke snoepjes!
Zalm in het rijstveldje ;-) ?
Heel mooi kerkje.
Toeristisch treintje?
Zàlige oogst!
Lie(f)s.

Petra1945 zei

Clarien, wat enig, dat museumlijntje. Hoe kon je weten dat je moest stoppen trouwens? Ik zag op je foto's geen knipperlichten, geen spoorbomen en geen mannen-met-vlaggen.

Clarien zei

Haha nee maar hij fluit gewoon heel hard bij elke overgang😄

Willem zei

DE wuivende graanvelden met op de achtergrond een drietal windmolens zijn voor mij ook typisch voor het Groningse landschap. In het Groningse landschap staan heel veel windmolens tot ca 15 jaar geleden heb ik daaraan ook mijn bijdrage geleverd.
De volgende foto met een ouderwetse locomotief voor een (toeristen?)treintje, doet me denken aan een spannend boek uit mijn lagereschooltijd over een 'op hol geslagen' stoomtrein, de D 304 of iets vergelijkbaars, waarvan de machinist plots iets verschrikkelijks overkomt en niet meer bij machte is de trein te besturen. Een koene 'ridder' weet na veel hachelijke avonturen, uiteindelijk bij de machinist te komen en de trein tot stilstand te brengen en een zekere ramp af te wenden. Verder weet ik niks meer van dat boek, maar rondom de gebeurtenissen erin, heb ik de meest fantastische verhalen bedacht.

Anoniem zei

Prachtig kerkje! Wat zien die snoepjes er heerlijk uit en gezond! Knap werk al dat gespit dan kun je wel een ijsje en snoepje gebruiken. Oh die trein!! We zijn vroeger met de kinderen in zo'n soort trein met open wagons gestapt voor een rit. Hoogzomer, maar... het begon te hozen, alle negen kletsnat, en we waren nog een heel eind van huis.

Anoniem zei

Jullie wonen heerlijk ruimte genoeg zo te zien ,dus het zou handig zijn als dit soort kerkjes die toch leeg staan benut worden als woonruimte !

Groeten Jan.

jacbas zei

Clarien,

Welke olie gebruik je precies voor je goudsbloem lavendel?
Ik heb vorige jaar goede bio zonnebloem olie gebruikt, maar alles blijft enorm vettig, overal in huis afdrukken als ik de olie aan mijn handen heb!
jammer, want ik zoek een zo natuurlijk mogelijke vervanging van mn douche creme!

alvast bedankt!