Toppertjes.

on zaterdag 17 juli 2021







Moet je je voorstellen .... zit je op een laag krukje, dubbelgevouwen onder de bessenstruik, want de zwaarbeladen takken hingen bijna helemaal op de grond ..... 


......... springt er ineens, vanuit het niets, een kat op je rug. Ineens vier klauwtjes in je vel!


'Miauw!'


En dat is dan Billie, de clown. Ze weet me altijd te vinden, zelfs verstopt onder de bessenstruik, en ze komt dan 'meedoen'. Kijken naar wat ik doe, vanaf mijn schouder. Of op de bessentak springen. Ze eet ze niet. Ze is een echte carnivoor. Alleen maar rauwe prooidieren. Of brokken.






De zwarte bes is de bes van de cassis. Die bes met die bijzondere intense smaak. Ik heb er dit keer limonade siroop van gemaakt, met kruiden, en het was dus weer een 'Fruit en Kruid'. De zesde van dit jaar. Dit keer zat er in: zwarte bessen, zwarte bessenblad en frambozenblad als kruid, een potje lijsterbessengelei, nog van vorig jaar. En een fles ingemaakte rabarber. 


Daarbij ging één liter water en anderhalf pond suiker. Alles is gekookt, gezeefd (wat een héél werk was en de bloedrode spetters zitten nog steeds op de muur ...) en toen nogmaals gezeefd en in flessen gegaan. Bijna vijf liter échte cassis limonadesiroop! Een toppertje! 







Heerlijk, vandaag weer zo'n echte zomerse dag! Genieten!! Maar dan is er ook wel meteen weer veel te doen. Kruiden moesten geoogst en zaden konden al worden verzameld. En de koeien moeten vanaf nu ook wat groenvoer, naast alleen maar hooi. We hebben nog compost gehaald bij Wim, Paul en ik, en we hadden vanmorgen allebei een 'hulpje' aan de buurkinderen. 


Hieronder zie je weer een pot calendula-olie in wording. De bloemen zijn gedroogd en gaan in zonnebloemolie. Met ook nog wat lavendelbloemen, voor de geur. Dat wordt dan later gezeefd, eerst door een zeef en dan nog door een koffiefilter. Je krijgt dan een mooie heldere oranje olie. Eén zo'n pot, is mijn 'totaal' cosmetica voor een heel jaar. Ik wrijf 's avonds wat druppels op mijn gezicht, en was het dan af met ruim water.


En ook gebruik ik het onder de douche, als huidolie. Door de combi met water wordt het dan goed opgenomen. Ook, als mijn handen erg vuil zijn, was ik ze met veel water en met deze olie. Het vuil vliegt er dan af, en je handen worden zacht. 


Oók een toppertje hoor!!





En tot slot ... nog even dit.😊😊 



 


Jammer dat het laatste deel, in de kapschuur, wat donker was. Het waren de zaden van Kamille en Phacelia. Buurmeisje E en ik hebben ze vanmorgen verzameld. En ook grote plannen gemaakt. Want, bedacht E, misschien kunnen we eens een zadenruilbeurs houden op onze school? 


Goed plan! I'm in!😊




 

6 reacties:

Lies zei

Toffe pluk-foto's, Clarien!
En of het smaakte...!
Leuk om mee te wandelen.
En in potten kweken..., je hoor, het kan. Zeker weten!
Lie(f)s.

Unknown zei

Fijn om live mee te volgen ! Je leert in 1 klap veel meer bij.

Al blijf ik het moeilijk vinden, het verschil tussen zwarte bes, en cassis, en aalbes, en jeneverbes.

Goede tip van die slaatjes uit de AH, dank je wel daarvoor !
Ik heb gevolgd tot het einde, maar toen was het idd iets te duister.
Ik kan dan op het scherm tikken om de lichtsterkte aan te passen, met mijn toestel.
In ieder geval, ik vind het fijn, af en toe zo'n filmpje er bij.

En ja, katten zijn zalige speelvogels
Bekkie <3

Prettig weekend, Clarien !

MC zei

groetjes,
MC

Anoniem zei

Wat zijn je filmpjes in no-time goed en leuk geworden, en nog heel leerzaam ook! Grappig om nu al die plekjes uit je blog met elkaar verbonden te zien worden, tijdens een wandelingetje. Dank je wel lieve Clarien, voor alle moeite die je steeds doet, dat wordt heel erg gewaardeerd!

Groet uit Amersfoort,
Marjolein.

tanja zei

super leuk filmpje. Ik heb heel veel slakken vraat, helaas.
Lijkt bij jou mee te vallen.

Anoniem zei

Heerlijk toch om zo je avondeten bij elkaar te sprokkelen. Bietjes zijn bij ons niet gelukt door de slakken. Ze eten zelfs mijn jonge bijvoetplantjes op :-( Ik heb er nu salieblad omheen gelegd en houtige gesnoeide salietakjes, wie weet schrikt het af.
Ik kan je recept voor bietenburgers zo even snel niet vinden, zou je binnenkort de samenstelling nog eens willen vermelden? Alvast bedankt! Groet, Johanna