Ongelukje .... mooi wit licht ..... en restjestaart.

on maandag 19 maart 2018



Maarts licht is zo fel en scherp en zo helderwit, zo helder is het de rest van het jaar niet meer. Hoe dat kan moet je me niet vragen. Maar het is zo.

De zaadjes worden door dat heldere licht diep uit de aarde omhoog getrokken. Zet je vensterbanken vooral vol met zaaisels, in maart. Het is de perfecte maand om ze te laten kiemen.

En dan maar hopen op een natte april, om ze te laten groeien. En een koele mei, zodat het niet te snel gaat. :D    Jaja als tuinder heb je heel wat noten op je zang.





Dat heldere maartse licht is ook heel geschikt om je witte was te bleken.

Hang het te drogen in de felle zon. Misschien een paar keer opnieuw vochtig maken met de plantenspuit, en weer laten drogen. Alles wordt witter dan wit. Van pure ozon en van zonnekracht.





Vanmorgen had ik een ongelukje.

Elke maandag begint met het leeghalen van de kachels. Ik had de dikke laag as even in een afwasteiltje geschept en op het kleed gezet, met de bedoeling om het buiten in de metalen asemmer te gooien.

Maar toen werd er gebeld. En toen kwam iemand wat brengen. En toen had Brit wat. En toen had Paul wat.

En toen vergat ik dat teiltje.

En toen ... na een half uurtje ... ging het heel erg stinken in de kamer.





De hele kamer stond blauw van de rook.

Want er zaten nog wat gloeiende kooltjes in die as, van gisteren. En door het omscheppen komt er zuurstof bij, en gaat de temperatuur als een speer omhoog.

Eigenlijk ... net zoiets als in de compostbak, na het keren van de compost.





Paul was thuis en ging het kleed meteen natmaken. Gelukkig, kleed van oma gered. Alleen zit er nog wat gesmolten plastic op.

Het teiltje heb ik snel buiten in een emaille pan omgekieperd.

De as was gloeiend heet, dus het moest geblust met water. Nu heb je dus loogwater, in die pan. Dat is overigens ook een prima middeltje om je was mee te bleken. Alleen moet je dan wel witte as hebben, dus alleen van hard hout, waar geen hars in zit. En dat loogwater ook even zeven.

Nou dat was het einde van mijn groene afwasteiltje, na 30 jaar trouwe dienst. Dag hoor.




Gelukkig dat we binnen waren en het meteen roken. Anders was er wel meer schade geweest dan alleen een teiltje. 😌😌

Van 't weekend kreeg ik van vriendin Barbara een beukje. Voor in het nieuwe bos. Het was een spontane zaailing in hun tuin, die daar te weinig plek had. Nou, bij ons mag hij uitgroeien.

Hij is vanmiddag de grond in gegaan en toen was het ... jas op het gras ... kop erop ... en lekker even onder die tak boom liggen en naar de knoppen kijken en naar de voorjaarsblauwe lucht. 

(Maar een beuk is het niet. Zie reacties)








De eerste jonge kruiden zijn er ook alweer. Jonge brandnetels. Voor wie een reinigingskuur wil doen.

En kijk wie ons altijd en altijd op de voet volgt? Ze denkt nog steeds dat ze een hondje is.





Wij aten vanavond kliekjes.

Netjes weggewerkt in een quiche.

Je neemt alles wat je in de koelkast tegenkomt aan restjes, kook de rauwe groenten even beetgaar, en stapel alles in laagjes, in een met boter ingevette schaal. Echt alles kan erin hoor, niet te bang zijn.

Stapel gewoon rode kool op spaghetti op uien op pompoen. Gewoon proberen. In mijn restje rode kool zaten rozijnen en stukjes perzik. Voor het zoete accent. Dat paste prachtig bij de brandnetel en de spaghetti en de kaas.

En geef het vooral een sjieke naam. Eh ...


... Gateau de Printemps au Fromage ... 











Pompoen, aardappelen, geitenkaas, rode kool, spaghetti, geitenkaas, brandnetel, bloemkoolroosjes, gebakken uien, geraspte oude kaas....

.......  en dan een opgeklopte schuimige massa van eieren, room, kerrie, peper, zout en kruiden erover gieten.

Een klein uurtje bakken in een matig hete oven.

Bon Appetit!




Koelkast weer opgeruimd. 😊


9 reacties:

Willem zei

is de foto echt van een beuk? Heb er nog nooit zulke ronde knoppen aan gezien. Of heb je een ander boompje gefotografeerd? Bij mijn weten heeft de beuk erg spitse bladknoppen. Mijn allereerste gedachte was een zaailing van een lindenboom of esdoorn. Ik laat me verrassen.

DagelijkseOnzinDingen zei

Oh die Bekje, wat een schat is dat toch? Wat mij betreft mag je vaker foto's van haar maken hoor!
Gelukkig dat je kleed gered is? Kun je nu nog wat met dat loogwater? Fijne week!

Anoniem zei

Dat met het teiltje hebben wij ook een keer gehad. Sindsdien altijd de kachels leeggemaakt in een metalen bak. Ik heb daar een groot 20 literblik verf voor, met hengsel, en een metalen prullenbak. Kachels blijven best lang nagloeien, en zeker als er veel as in zit. In een metalen bak kan dat geen kwaad.
Groetjes Carla

Helena zei

Ging het brandalarm niet af?

Marc Dufraing zei

De hongerigen spijzen is een daad van naastenliefde - goeie tip - ga ik zeker proberen!

Clarien zei

Willem ik denk dat het ook inderdaad helemaal geen beuk is. Want hij lijkt niet op de beuken die wij in de haag hebben.

Nou ja we laten ons verrassen! :)

Helena, nee dus, die hangt in de keuken om het hoekje. Goed opgemerkt van jou, misschien moet er nog een alarm bij in de buurt van de kachel.

Helena zei

Clarien, wij hebben in de buurt van elke houtkachel een alarm hangen en dan ook nog eentje op de bovenverdieping op de overloop. Alle drie de alarmen zijn met elkaar verbonden. Gaat er een beneden af dan gaat het alarm boven ook af. Kunnen we er niet doorheen slapen.
Het grootste gevaar zie ik bij ons nog in het feit dat we er nog weleens iets op laten staan of dat er iets te dichtbij staat en we het vergeten en het moet van de verzekering.

Wonen en leven in Roemenie zei

Mooi zoals Bekje met je mee loopt.Hier is het zomers zo dat ze als je in de moestuin bezig bent hele ''kletsverhalen'' tegen je houden de katten. Ik weet niet of Bekje dat ook doet , maar wij genieten daarvan . Wist je trouwens dat er speciale aspotten bestaan waar vroeger de warme as van de kachel in ging ??? Dit zijn meestal ronde koperen potten met een deksel erop.Grote kans dat ze die bij jullie nog kennen.

Gr uit wit Roemenie Henriette
www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

Anoniem zei

Misschien eens op zoek gaan naar een ouderwetse doofpot, dan weet je zeker dat het veilig is. Ik vind Bekje en Brit allebei altijd aandoenlijk, lief en aanhankelijk.