Een zaterdag in juli.

on zaterdag 15 juli 2017


Afbeeldingsresultaat voor boerderij schilderij

Afbeeldingsresultaat voor boerderij



Plaatjes van boerderijen .... wat valt je op? Er zit nooit iemand op een stoel!

Mocht je ook plannen hebben om naar het platteland te verhuizen is dat wel goed om je even van te voren te realiseren. Je zit praktisch nooit. Het is de hele dag redderen. Nou ja je zit af en toe wel even maar dat is dan om een praktische reden namelijk om te eten, of op de wc, of in het geitenhok. Zie verderop.

Als je een echte zitterd bent, dan zou ik maar niet op een boerderij gaan wonen! 😊

Vandaag begon met het geitenhok uitmesten. Ik wil die mest hebben voor op de composthoop. De oude compost is op helaas, en ik ben bezig een nieuwe hoop op te zetten. Laag voor laag. Plantafval en dierlijk afval.





De mest was een dikke plakkaat stront geworden. Het was zoiets als oude vloerbedekking eruit trekken. Scheuren, zeg maar liever. Muurvast hadden ze het gestampt.

Maar ik ben er blij mee, want het is goed voor de bodem als je verschillende soorten mest gebruikt. Naast koeienmest is die geitenmest een prima aanvulling. Minder scherp.

Paul maaide het weilandpad en ik liep met die mest heen en weer, we kwamen elkaar steeds tegen. Hallo!! 😊





En na dat scheppen kwam het leukste werkje .... alles weer gezellig maken. Pak stro erop uitstrooien, kistjes weer leuk neerzetten. En dan neerploffen en kijken hoe de geiten binnenstromen en meteen aan het nieuwe stro gaan vreten.

Het ruikt nu heel lekker naar schoon stro, en je hoort van die rustige knabbelgeluiden, man, je valt er bijna in slaap ....








Zo'n stal is een mooi rustig plekje. Ik ga hier vaker zitten!

Maar vandaag niet, want er kwam ook weer nieuw vee aan. En de hond was ook mee, Teska, zusje van Brit, en die hadden wel zin om met z'n tweeën even al die schapen te verscheuren.

Haha nou ja, niet echt, maar Paul hield ze toch maar even bij de kudde weg.








Schapen naar binnen, Teska de hond, en de trekker, en de veeboer weer weg, en wij gingen verder rommelen.





'Jij zou toch nog naar een vriezer kijken?' zei Paul. Verroest ja, dat zou ik ook nog doen. Naar een vriezer kijken, en misschien weten ze daar ook iets over koelen van grote hoeveelheden. We moeten wel 20 kisten kwijt, ergens.

Toen we hier net woonden ging mijn wasmachine kapot. Op een zaterdagavond. Stomvervelend was dat! Vooral omdat de monteur van Miele pas na 10 dagen ofzo kon langskomen. Zat ik met die was!! Toen heb ik de eerste de beste Miele dealer in Staphorst een email gestuurd, 22.00 zaterdagavond, en die stond op maandag 8.00 op de stoep. Om 8.30 draaide mijn wasmachien weer!

Ja zoiets onthou je! Dus ik ga naar die zaak toe vandaag! Naar Wolf!






Of ze vriezers hebben? Ja hoor. Heel veel.

Ik hoef niet lang na te denken. Het zijn allemaal goeie merken. Ik neem de goedkoopste want wij hoeven geen touch screen en dat soort gimmicks. Gewoon een vriezer met 5 grote laden, waar veel in kan en die het altijd doet en die energiezuinig is. Past precies in die ene hoek.

Het wordt een Liebherr.








Tja op MP vind je ze vast goedkoper, maar als er ooit wat mee is, met deze vriezer, dan staat meneer Wolf in no time op de stoep. Dat is wel handig, met een vriezer!

'Weten jullie ook iets over koelruimtes?' vroeg ik. Nee die verkochten ze zelf niet, maar een oud medewerker is een eigen bedrijfje begonnen, en die weet alles over koeling. Dat bedrijf zit in Meppel.

Dat wordt dus een volgend tripje, naar Meppel!

Veel van de tuinopbrengst geven we weg. Iedereen krijgt een doos vitaliteit mee. Dat is eigenlijk het allerleukste van een moestuin, dat je dat kan weggeven .....





... dit weekend ook weer een komen en gaan. Welja .. de farm is ontdekt hoor! 😉






Nog eventjes kijken .... bij dat bedrijfje .... mij benieuwen of dat wat is.

Fijn weekend allemaal, lekker uitrusten en ik zie je wel weer aan de andere kant!😊


6 reacties:

Anoniem zei

Wat een mooie sprei. Zelf gehaakt? wat voor boek ligt er nu achter de computer met de titel Amisch wife?
Een druk dagje, maar wel een dag van voldaanheid. Leuk de schapen.

Anoniem zei

Liebherr levert goede service. Ik heb een koel-vries combinatie van lLiebherr, deze ging na 3 jaar kapot, 1 jaar na afloop van de garantie periode. Service dienst van Liebherr gebeld, bleek dat het apparaat niet meer gemaakt kon worden, kreeg meteen gratis van hun uit coulance een spiksplinternieuw apparaat. Klasse vond ik dat, geen gedoe, niets. Geloof graag dat een boerderij veel werk is, mijn moeder had kippen, groentetuin en fruitbomen en een hondje en die zei altijd dat ze alleen al aan de levende have en de tuin haar handen vol had om alles netjes en op orde te houden. Gelukkig, houden jullie van het boerenleven en hebben er plezier in. Fijne zondag!

Anoniem zei

Nog een opmerking, de service dienst van Liebherr kwam wel kijken bij ons of het apparaat gerepareerd kon worden en toen bleek dat het niet meer te repareren was, kreeg niet zo maar na opbellen een nieuwe. Maar ik hoefde ook geen voorrijkosten te betalen, niets en dat terwijl de garantie periode al een jaar verstreken was.

Clarien zei

Wat geweldig van Liebherr!! Goed gegokt dus!

Is dit nou trouwens drie keer dezelfde anoniem? :D

De sprei heb ik niet zelf gehaakt maar op een rommelmarkt gekocht. Daar heeft iemand anders, onbekend, vele vele uurtjes ingestoken. Gek dat dat dan op een rommelmarkt beland ... maar ik ben er erg blij mee!

Dat boek heet 'My Life as an Amish Wife' en het is een superboek! Niet zo'n boeketreeks achtig boek over de Amish en hun romances, zoals de meeste van die boeken zijn, maar een waargebeurd verhaal, een dagboek van een hardwerkende Amish vrouw met 7 kinderen, van haar werk op de boerderij. Geweldig om te lezen! De schrijfster heet Lena Yoder.

Anoniem zei

Nee hoor, ik heb maar 2 keer gepost als anoniem, beide keren over mijn ervaring met Liebherr.

Anoniem zei

Nee, ik was de anonieme van het sprei. Dank je, ik zal eens kijken of ik dat boek kan vinden. Zonde he dat zo sprei op de rommelmarkt of kringloop komt te liggen, maar aan de andere kant ook wel fijn want er zit heel wat uurtjes in. Het zou echt zonde zijn als het weggegooid zou worden.