De Tomatendokter (3)

on dinsdag 11 juli 2017





Had ik al verteld dat Tomatendokter zijn planten buiten staan? Niks kas! Gewoon buiten in regen en zon en wind. De lekkerste en vitaalste tomaten krijg je dan, maar het is ook moeilijk. Tomaten in een kas kweken is een stuk simpeler.

En ondanks dat hij buitentomaten heeft, groeien ze als een tierelier. Dus doe vooral je voordeel met alle tips, deze dokter weet waar hij het over heeft!!

We gaan eventjes bij hem kijken!



Hierboven zie je ..... een plant met een 'dunne' kop. De tros bloeit hoog in de kop, wat niet goed is. De tros daaronder is op 4 tomaten gezet in plaats van op zes.

En hieronder zie je een dief (okselscheut) (wat een namen ook he?) die hij heeft laten zitten, en nu is dat dus een tweede plant geworden. Een plant in een plant. Dat kun je dus doen als een plant heel veel groei heeft.

(Nou, je zou mijn tomaten eens moeten zien ... ik heb niks gesnoeid, wegens tijdgebrek, en bij mij zijn het allemaal planten in planten in planten in planten ........ )





En verder zie je dat Tomatendokter al het blad aan de plant laat zitten. Dat levert assimilaten op, wat een moeilijk woord is voor suikers, oftewel ... energie, voor de vruchtgroei.

Sommigen snoeien het blad van de plant af, als er vruchten komen, zodat er meer zon op de vruchten komt. Niet doen, dus. Dat blad heeft een belangrijke functie. Zelf probeer ik planten ook altijd zoveel mogelijk hun gang te laten gaan .... niet teveel ingrijpen ... de natuur weet het beter dan wijzelf!


Afbeeldingsresultaat voor tomaat


Nog wat tips van de Dokter .....


Tomatenplanten die nu nog in potten staan moeten zodra daar twee trossen met tomaatjes plus een bloeiende tros aan zit gepoot worden in de volle grond.
Let op dat deze planten na het poten goed inde gaten worden gehouden met water geven want deze planten leven nog steeds op de wortels in de oude kluit.
Het duurt drie weken voordat er voldoende water door de nieuwe wortels uit de volle grond wordt gehaald en met hoge temperaturen is het ook dan nog goed oppassen.
Wat betreft de beheersing van de planten(evenwicht)nog het volgende,wanneer zien we of we veel of weinig groei hebben?
Als de tros die bloeit hoog in de kop zit en de maat van de kop van de plant dunner is moeten we mer tomaten weg snoeien.
Bij veel groei kunnen we zelfs een trosdief uit laten groeien en zodoende van 1 plant 2 planten gaan maken.
Met de trosdief bedoel ik dus de zij-scheut die we iedere keer gebruiken als extra blad en waar het kopje uit wordt gehaald.


Hartelijk dank weer, Tomatendokter, voor alle goeie tips deze week! Ik kijk nu heel anders tegen mijn tomaten aan. Met veel meer zelfvertrouwen! 😊

En dan .... was het vandaag ook weer een Gewone Dinsdag. Lekker weer het gewone ritme oppakken. Geen deadlines, geen feestjes, bijna geen afspraken deze week, veel tuintijd!

En wat dit dan met de tuin te maken heeft??







Zal ik je vertellen. Ik heb duiven in de jonge kolen. Die duiven lusten wel een jong blaadje, en ze slopen mijn mooie opgekweekte kooltjes.

Dat laten we niet gebeuren, dus ik ging op zoek naar een paar oude cd's. Kom ik die doos tegen, uit de tijd van de spinninglessen ....

..... moeilijk hoor, welke je dan moet opofferen. Het zijn stuk voor stuk juweeltjes, als zijn sommigen al wel twaalf jaar oud.








Moet Igor het maar worden?

Nou we hebben een paar gevonden, en die gaan aan een draadje boven de kooltjes. Ik heb goeie ervaring met cd's tegen vogels. Laat ze hangen en draaien in de wind, en de vogels schrikken ervan.

Ik zal je zeggen, ik schrik er zelf soms van, in de schemering, van die bungelende .. soort van roofdierogen ....





En het is ook heel spannend bij de uien. Want ... de uienvlieg zit erin. In sommige uien. Zal ik de hele boel al oogsten? Of nog laten staan?

Ongeveer een vijfde van de uien is doorgeschoten. Je kunt die bloemen weghalen, dan krijg je misschien nog een dikke ui.

Maarre ....






.... de bijen profiteren van die bloemen. En nu kunnen we ook zaad oogsten. Dus ik laat ze staan. Er zijn uien zat.

En ook hadden we vandaag een Visite Hond. Mojo, de hond van een buurvrouw, was de hele dag bij ons. Wat een lieverd was het.

Het voelde net weer als vroeger, als je vriendjes over de vloer had. In het begin ... spelen spelen, maar na een tijdje komt het hele stel bij je ... mam mogen we een ijsje? Mam we vervelen ons weet jij niet iets? Mam .... vriendje wil naar zijn moe-hoe-der.




Na een uurtje of wat ging Mojo ook huilen.

Maar met een half uurtje stokken gooien was dat probleem opgelost. Zo leuk, een halve Collie is het, die willen alleen maar de hele tijd achter stokken aanrennen.

Pom-pom, ik kon weer even door. Met de bedden van de tuinbonen leeghalen, en wat water scheppen met de nieuwe stok-emmer.







Zo. Tuinboon gerooid, maar wel alles laten liggen, en compost erop, en kolen erin. Klaar weer.

En toen kwamen Jip en Janneke er weer aan. Brit en Mojo. Mojo wil naar hui-huis. Gelukkig, half vijf, daar kwam het baasje hem net ophalen.






2 reacties:

Emmie zei

Bij ons is tomaten buiten kweken geen optie. Altijd wel ergens phytophtora op het tuincomplex.
In de kas zijn de regels toch wel weer anders denk ik.
Wel blad weghalen bijvoorbeeld....

M.A.C. zei

Bij mij staan de tomaten ook buiten,hier aan de zuidkust van Engeland altijd mooi en warm weer wij zijn omgeven door heuvels daar door weinig regen soms te weinig voor de natuur