Sap, thee, en Geenzaamheid.

on maandag 27 maart 2017



Vanochtend vroeg bij het krieken van de dag lag Lente nog heerlijk te slapen. Ik heb haar een kop brandnetelthee gebracht ... zo vaak krijg ik die kans niet want meestal is ze veel eerder op dan wij.

´Waarom staan jullie ineens allemaal een uur eerder op?' vroeg ze.
'Ehm ..... tja .... dat was iets met dat de lampen een uur later aan kunnen, zoiets.'
'En nou loopt iedereen de hele dag te gapen.' Lente rekt zich uit en draait zich nog eens om. Zij wacht gewoon tot de zon op komt, dan begint haar dag.

'Vergeet de berkensap niet,' zegt ze nog, 'je bent al laat het is al eind maart.'
Oja ..... berkensap. Nou, berkenwater is het eigenlijk.

'



De berk. Wat een mooie boom is het. Die stevige witte stam met streepjes is prachtig. En hij groeit hard en levert mooi hout. Over zo'n boom kan je wel weer een boek schrijven maar dat ga ik hier niet doen.

Want we zijn al laat .... voor dat sap!

Oh wacht eerst nog even de heksenbezems laten zien. Kijk maar es als je een groepje berken ziet staan, er is er altijd wel eentje met van die mislukte eksternesten in de kruin. Nou daar lijkt het op. Maar het zijn bossen hele kleine twijgjes. Zo'n berk heeft dan een virus, en door dat virus gaat hij op een plek een heleboel takjes laten groeien.

Een soort gezwel ... maar gelukkig goedaardig. De berk kan er heel oud mee worden. Ik vind het wel wat hebben ... het lijken wel maretakken ..... Klazien uit Zalk zou vast iets zeggen van .... als je onder zo'n berk vrijt krieg je 'n viefling!






Maar goed. Het sap.

Ja ... heb je wel eens ahornsiroop gehad? Dat is het ingekookte sap van een esdoorn. Van een boom dus, waar in het vroege voorjaar de sapstroom op gang komt. Dat sap wordt afgetapt, de boom kan daar tegen hoor, en dan wordt het ingekookt en hou je een siroop over.

Sommigen zeggen dat het heel gezond is. Maar het is vooral suiker. Dusse ....

Van veel bomen kan je sap tappen. Van een berk ook. Dat doe je door een jonge tak af te snijden en er een fles aan te hangen. Je kan ook in de stam een gaatje maken met zo´n speciaal boomtapje, maar dat doe ik zelf nooit.





Brit zit geduldig te wachten terwijl ik hannes met die flessen. IJzerdraadje erom, stukje tape, en voila, klaar. Nu wachten. Het rauwe sap is erg gezond, bevat heel veel mineralen. Dat mag je zelf even Googlen wat daarin zit.

Ik hang drie flessen op. Of het mag? Geen idee. Het is net zoiets als bramen plukken, officieel mag het niet maar het wordt gedoogd.

Je kan natuurlijk altijd zelf een berk in je tuin planten dan kan je tappen zoveel je wilt.





Ja en van berkensap ..... gaan we naar kamillethee. Want Brit heeft een ontstoken oog. En bij de kinderen vroeger depte ik dat altijd met kamillethee. Dat hielp.

Dus dat doe ik bij Brit ook maar. Even aanzien of het helpt. Brit slurp het bakje thee ook meteen maar leeg en ze eet het theezakje op. Zij neemt geen halve maatregelen.

(jaja de nietjes en het touwtje zijn afgepakt hoor mocht je je zorgen maken!)






Ach die Brit.

Vandaag kreeg ze een doosje met eieren te pakken. Er zaten nog drie eieren in. Ze heeft de hele bende opgegeten. Nou ja op een deel na wat over de vloer zat uitgesmeerd die uiteraard net gedweild was.

Zouden rauwe eieren ook goed zijn tegen ontstoken ogen?





Altijd lachen met zo'n hondje. Ben ik de vloer wéér aan het schoonmaken, komt zij achter mij aan om de tegels een 'deepcleaning' te geven. Ik doe het zeker niet goed genoeg.

Ja, en dan weer iets heel anders.

Lang geleden, meer dan een half jaar, schreef ik iets over een paar ouderen in het dorp van mijn moeder. Die voor het raam zaten. s Ochtends, 's middags, en 's avonds ook nog. Ik kreeg daar goeie tips over van een aantal van jullie, wat je zelf aan eenzaamheid bij ouderen kan doen.



 


Maar ja in alle verhuisdrukte raakte dat naar de achtergrond.

Tot ik deze week in het lokale krantje hier zag dat er in Staphorst een avond wordt georganiseerd. Het thema is .... Geenzaamheid 2020. Met andere woorden, géén eenzaamheid meer in 2020. Dat is de bedoeling. Want ..... er is best iets te doen aan eenzaamheid!

Nou, vanavond was die bijeenkomst.





Het is al laat. Lente ligt allang weer op één oor, en ik zit nog steeds te typen .... want ik ben pas net terug van de bijeenkomst over Geenzaamheid.

Ik zal later nog wel uitgebreider over vertellen, want het is echt interessant. Wat je kunt doen aan eenzaamheid, en wat hier in het dorp staat te gebeuren.

Oja één ding was ook erg boeiend, twee jongens van de Havo uit Meppel gaven een korte presentatie. Zij hebben voor hun profielwerkstuk onderzoek gedaan naar eenzaamheid bij jongeren. Dat schijnt dus nóg meer voor te komen dan eenzaamheid bij ouderen. Nooit geweten!






De avond krijgt uiteraard een vervolg. En het verslag komt nog!

En ook de uitkomst van het sap tappen. Maar nu niet meer. Truste! :D





0 reacties: