Friday on the farm.

on vrijdag 12 augustus 2016



Wij mogen ons wel schamen!

Toen wij de sleutel van het boerderijtje kregen, half mei, zag alles er blinkend schoon en verzorgd uit. Alle schuren en opstallen waren netjes, het erf was onkruidvrij, de tuin gemaaid en de struiken gesnoeid.

Maar ja wij zijn hier maar zo weinig he? En ik duik altijd meteen de moestuin in. Maar nu ben ik alles eens kritisch gaan kijken, en wow ... wat hebben de spinnen hard gewerkt zeg deze zomer!! Wat ziet alles er slonzig uit!





Niet alleen zitten overal dikke webben, maar dat zit ook nog vol met pluis, van het riet van de rietdekkers. Alles is echt heel vies!

Ja dan denk je misschien, wacht maar met schoonmaken tot de verbouwing achter de rug is, maar ik kan het niet aanzien hoor. Alle ramen zitten ook onder de webben en pluis en viezigheid. En het zit onder de randen van het dak. Ook zit overal vliegenpoep. De mooie verf is er helemaal mee besmeurd.

Ik begin maar eerst met de schuurdeuren. Dat is echt de blikvanger van de boerderij. Even de bezem en de veger erover, dat scheelt meteen al een stuk.







Als je zo es alles aan het poetsen bent, dan kijk je met andere ogen. Ik zie ineens dat het nieuwe rieten dak breder is dan het oude was. Of lijkt dat zo? Nu is het riet zó breed, dat de goot eronder waarschijnlijk te smal is. Pfff moeten we dat ook veranderen?

Maar misschien gaat er nog wat van het riet af? Snijden ze dat nog bij?






Ja hoe meer spullen je hebt ... hoe meer je hebt om je druk over te maken. In Bussum hebben we gewoon 1 huis. Met een klein schuurtje. That's it. Af en toe eens laten schilderen, ramen een keer lappen en de schoorsteen vegen. en dat is het wel zo'n beetje, qua onderhoud.

Maar zo'n boerderij .... al die opstallen, en hekken en hagen, en zo'n erf ..... en daar kan van alles mee zijn natuurlijk. Ik kijk eens over de rand in de dakgoot ..... en het zit vol met takjes!! Geen wonder dat het water er de laatste weken overheen gutst. De goot zit echt helemaal vol! Dat komt van al die eiken natuurlijk!

Ja, en dan krijgen we het blad ook nog en al die eikels ....






Maar we zijn vandaag met z'n drieën aan het klussen en Pieter pakt de ladder al en gaat die hele goot schoonmaken. Zou Pieter hier niet willen komen inwonen? :D

Ik ga een deel van de kapschuur schoonmaken. Met een bezem langs alle planken. Je wil niet weten wat je zoal tegenkomt aan rommel, verlaten vogelnestjes, ingedroogde egeltjes, webben, pluis, veren, onduidelijke dingen met botjes. Uileballen?






Ook de hooizolder krijgt een beurt. Het is leuk daar op die zolder. Wel fijn dat de zon niet schijnt, onder zo'n plaatdak wordt het gloeiend heet. Dit is een ideale plek om appels en bonen en hooi te drogen. Wel iets verzinnen voor de muizen dan.

Ik zie trouwens geen enkel levend insect, dank zij de zwaluwtjes denk ik. Ja die boerenzwaluwtjes die moet je koesteren! Ook al is er wel veel stront te ruimen van die diertjes, en oude nestjes enzo. Maar ze houden alles helemaal insectvrij!

Oja ..... en ik had hoogtevrees ...... grappig dat je daar géén last van hebt als je ergens omhoog gaat maar het pas herinnert als je weer naar beneden moet .....






Het is net kamperen hier op de farm! Koffie uit een thermoskan. Als het op is is het op. Niks geen knopje drukken en prrrrrr ... bakkie! En we hebben taart mee, bramentaart. Ik dacht kom ik neem zes stukken mee, hebben we ook wat voor de buren.

Maar helaas pindakaas buren. Alles gaat schoon op.






De moestuin laat ik vandaag links liggen. Geen tijd voor. Pieter doet het snoeiwerk en kapt nog een pad langs de achterzijde. Zodat daar wat meer licht komt.

Maar het blijft een schaduwtuin en ik moet nog zien of de pompoenen vrucht gaan geven. De bonen kunnen wel tegen wat schaduw zo te zien. Uit elk bloemetje groeit een boon. Ook dank zij de bijen van de buren natuurlijk! Die waren blij met mijn late moestuin, want toen de bloei op de Zonnehorst een beetje voorbij was, kwamen die bijen bij ons!  :D:D






 Theedrinken bij Henk en Hillie. Hillie krijgen we niet te zien want het is altijd erg druk in de winkel op vrijdag. Op de tafel ligt wat haver, dat is de haver die op het veld naast ons huis groeit. Er staat erg veel onkruid in die haver, het is nog maar de vraag of dat geoogst kan worden.

Ik hoop het maar, ik had wel op verse havermout gerekend!





Niet vergeten om een emmer uien mee te nemen. We hebben de laatste weken geen ui gehad omdat we die steeds vergeten. En je rijd niet even heen en weer voor wat uien natuurlijk.




Goed ik ben er klaar voor. Voor de vallende sterren van vanavond. Vanavond zitten we in het centrum van een sterrenstorm, de meteorenregen Perseiden. Kijk je mee?

Zoek een donker plekje in je buurt, je kunt dat vinden op de Dark Sky Finder 

Wat te eten en drinken mee, een matje en een warme plaid, en zo tegen middernacht naar je plekje tuffen. Liggen, en kijken ..... oooooooooh ............. aaaaaaaaah .........


4 reacties:

Es zei

Mooie opruimdag dus!
Heb op je feestboekpagina een privéberichtje achter gelaten toen jij druk was met d stoffer en de trap haha
X Es

Unknown zei

Inderdaad heb je buiten meer rag en rommel. En het lijkt wel of het met een rieten kap erger is hoorde ik vroeger vaak zeggen . Maar het buiten wonen en leven heeft ook zijn voordelen .Hier hoor je sávonds de krekels en zie je als het even mee zit een schitterende sterrenhemel.

Catrien zei

ah, zo herkenbaar! een hele lijst voordelen van het buiten wonen ,maar je bent inderdaad nooit echt klaar. Van alle moois genieten overvleugeld dat gevoel. Broedende musjes in de dakgoot, verse groente en kruiden uit je tuin, de rust en stilte met heerlijke geluiden van vogels, krekels, kippen, geiten en en.........

Helena zei

Ooooo wat mis ik al dat werk op een erf buitenaf. Buitenaf met een aardig erf is keihard werken als je alles een beetje onder controle wilt houden ;-). Doe er nog wat dieren bij en ...... Heerlijk! Fijn dat ik bij je mag meegenieten. Helena