Van de tuin ... in de taart.

on donderdag 28 juli 2016



Geen schokkende dingen vandaag ... het was gewoon zo'n gewoon dagje. Vandaag zijn alle uien getrokken. Zeven rijen uien, vijf grote kratten vol, het zijn er ruim zevenhonderd.

Ik laat dat later wel zien, die uien. Het is belangrijk dat ze nu eerst drogen, en ze staan nu in die kratten, in de kas op Moeskers Moestuin. Dat is helemaal geen handige plek. Het bevalt mij niks, het is daar te klein voor zevenhonderd uien. En het lucht daar niet goed door, dus ze kunnen daar makkelijk gaan rotten. Zodra er een goeie oplossing is laat ik het zien.

Bramen ... ook leuk. En dat gaat mooi geleidelijk .... elke dag een bakje.






We hebben fusion bij de bramen want de tomatenranken hebben zich helemaal door de braam heen gewikkeld. Dus je plukt bramen en tomaten door elkaar. Zou dat smaken, die twee bij elkaar?

Het zijn natuurlijk allebei vruchten, ook al gebruiken we de tomaat meer als groente.

Ik wilde een taart maken van die bramen. Nou ja taart is een groot woord voor een laagje bladerdeeg, met daarin de bramenvulling. Er waren wat te weinig bramen .... ik dacht nog, zal ik die tomaten erbij doen? Waarom niet? Ze zoeken elkaar in de tuin ook op dus vriendjes zijn het al!





Maar het leek me te waterig worden met die tomaten. Dus er ging een appel door, in stukjes. Verder nog twee eetlepels kruidensuiker en twee eetlepels zoete room (condensed milk van Friesche Vlag), dat schep je door het fruit.

De vulling gaat in een taartvorm met bladerdeeg, waarin je gaatjes in de bodem hebt geprikt.

Om het meer aan te kleden heb ik er nog een crunch over gestrooid als topping. Die maak je bijvoorbeeld van 3 eetlepels havervlokken of gewone basismuesli, twee eetlepels zachte boter en twee eetlepels suiker. Door elkaar wrijven en dan over de vulling verdelen. Ik had wat weinig, het had wel wat meer gemogen ...






Je taartje zo'n drie kwartier bakken in de oven op 180 graden.

Het voordeel van dit soort taartjes is dat je alles waar je mee thuis komt, uit je tuin of van de markt, er zó in kunt stoppen. Het is snel klaar, met simpele ingrediënten.

Warm opdienen, met een bol roomijs of een dikke dot slagroom.






Alleen hadden wij geen slagroom in huis en ook geen roomijs.

Dus namen we maar twéé stukken.


3 reacties:

tanja zei

ik doe soms ook wel de uien vlechten en dan ophangen in de schuur aan een lange stok aan het plafond.
je bind dan de vlecht vast met henneptouw en laat er een lusje aan.
Vorig jaar heb ik ze niet eens echt öpgeruimd", ze hingen daar goed, als ik wat nodig had haalde ik een bosje van de stok.

grandma zei

lekker taartje hoor. Ik doe vaak wat ahorn siroop door zo een deegje.

Clarien zei

Tanja kom volgend jaar bij mij vlechten! Want het is een prachtig gezicht en ook heel handig maar ja er is hier vaak de tijd niet voor in die drukke juli weken...