Uitstapje!

on zaterdag 3 januari 2015




Omdat Paul's vakantie er bijna op zit, gaan we er samen nog even tussenuit! Onze vriendin Senske is een jaar of wat geleden met haar man Ad van Bussum naar Holten verhuisd.  In Overijssel. Huis hier verkocht, en hup, de rimboe in!! 

Van een overwoekerd boerderijtje van wel 150 jaar oud, hebben ze een prachtig plekje gemaakt. Inclusief Bed and Breakfast. Dus daar wilden wij wel es kijken. Aan de Brilsteeg in Holten, aan een zandpad, staat hun mooie huuske!



Zelf hebben ze het helemaal opgeknapt, de schuur erachter verbouwd tot werkruimte voor Senske, en B&B, en daar logeerden wij dus. In die werkruimte, waar boven op zolder twee mooie slaapkamers waren gemaakt.




We kwamen in het stikdonker aan en toen zag je niet veel, maar vanmorgen heb ik daar alles es goed bekeken. Senske's atelier lijkt wel een rariteitenkabinet, zulke bijzondere en mooie spulletjes staan er. Door haar zelf ontworpen meubeltjes, lampen, spullen gemaakt van dingen die ze vindt in de natuur, vanalles, en dan overal netjes opgeruimd gereedschap. 

Ja ik heb helaas niet zoveel foto's gemaakt, had het te druk met koekeloeren, maar hieronder, waar wij zitten te ontbijten, krijg je wel een idee...






Senske en Ad zijn ontzettende gastvrije lieverds! We hebben nog een tijd zitten kletsen vanmorgen aan de koffie. Want ... natuurlijk hadden Paul en ik grote interesse voor hun verhaal!! Hoe is dat? Huis en haard verkopen, en in de rimboe (nou ja het ligt op steenworp afstand van de A1) opnieuw beginnen? Als Niet-Meer-Zo-Piepjonge-Pioniers zeg maar? Want ja ... wij spelen ook met dat idee. Maar dan met een tuinderij erbij! Een soort Moeskers Moestuin .... maar dan groter. Op eigen grond ....

Fijn om dan hun ervaringen te horen. Er waren ups en downs, uiteraard, maar deze plek willen ze voor geen goud meer missen! Voor geen 10 Bussums! Nou, weer iets voor ons om over na te denken!

Ja en ik wil natuurlijk wel een beetje reclame maken voor hun mooie plekje en hun B&B! Dus als je es die kant op wil? Hier op de kaartjes zie je Senske's nummer!




Vanuit Holten ... ga je natuurlijk wandelen op de Holterberg! Over de Sallandse heuvelrug. We liepen over de heidevelden, omdat ik meer hou meer van openheid, dan van bos. Paul vindt het allebei mooi.

Ondanks het grauwe weer was het schitterend daar. En heel stil op deze derde januari, er liep geen kip. En wat een uitzicht! Dit doet toch on-Hollands aan?





Als je dan terugrijdt richting het westen dan kom je langs Deventer. Sjongejonge wat zijn er toch veel plaatsen in Nederland waar we nog nooit geweest zijn. Maar es even in Deventer kijken!






Zo'n stadje ... aan de brede IJssel .. met zoveel historie!! Schitterend. De hele binnenstad is nog intact. Heel veel steegjes, oude gebouwen en straatjes, kerken uiteraard. JOEKELS van kerken voor zo'n vrij kleine stad. Je kan zien dat het een rijke geschiedenis heeft! Want die kerken, die hebben al die handelaren betaald. Die in de enorm grote patriciershuizen woonden die je overal op de mooiste plekken van de stad en langs de IJssel ziet staan. O wat zou ik graag zo'n oud huis van binnen bekijken!

In de Bergkerk konden we naar binnen! Daar was het heerlijk warm. Bijzonder, want hij was enorm groot. En toevallig ging de organist ook net spelen, dus daar hebben we een tijdje gezeten. Stoelen waren er niet in deze kerk, dus gingen we maar op een grafplaat zitten. Ik denk niet dat Hendrikus uit zestienhonderd zoveel dat erg vond.






En dan slenteren door de Charles Dickens straatjes ... het 'Dickens Festijn' was net afgelopen, maar de sfeer is er nog wel. Die hoort bij Deventer. 






Maar we hadden niet genoeg muntjes voor de parkeermeter, en het was zo k.k.koud .. dus na een uurtje slenteren ... gingen we weer over de IJssel .... terug naar Bussum! Dag mooie stad!!



Tot slot nog een duurzaamheidstip. Hoewel ik wel es denk ... de bloglezers hier, die zijn allemaal al hartstikke duurzaam! Maar misschien had je hier nog nooit aan gedacht?

Als je zilvervliesrijst kookt, die wel 45 minuten langzaam moet garen, dan is dat eigenlijk niet zo duurzaam. handig is om je groenten dan meteen in dezelfde pan mee te koken. Dus eerst ... rijst aan de kook brengen ..






.... en daar gooi je dan in volgorde van 'kooktijd' je groenten bij! Bij mij gingen er vanavond na 10 minuten koken de wortels bij, in plakken. En na weer 10 minuten ging er een pakje tuinbonen bij uit de vriezer.



Scheelt weer gas! En aardbevingen!! :D:D


4 reacties:

Elisa zei

Wat een heerlijkheid zo'n uitstapje!

Jacqueline zei

De omgeving van Holten is inderdaad prachtig. Mijn man is er geboren en getogen, en wij komen er regelmatig, op familiebezoek. Overigens wonen we zelf ook in een mooie omgeving, in de Achterhoek.

Wat de rijst koken betreft, een andere methode is om de rijst aan de kook te brengen, en de pan dan tussen een dekbed of iets dergelijks te schuiven. Of een hooimadam te gebruiken. Werkt goed. Ik zorg er wel voor dat ik het water goed afgepast heb, dat het uiteindelijk allemaal opgenomen wordt door de rijst.

Clarien zei

Ja dat is nog duurzamer! Alleen lukt dat bij mij niet goed, zilvervliesrijst uit de hooikist werd bij mij niet helemaal gaar ... Op een 'stelletje' lukte het wel, omdat het dan wel blijft koken, maar dan zit je weer met niet-duurzame petroleum of lampolie.

Jacqueline zei

Misschien zat er dan niet genoeg water in de pan. Ik heb dat ook weleens gehad. Ik doe er daarom altijd iets meer water bij dan volgens de verpakking van de rijst zou moeten. En ik laat het ook langer staan, soms wel uren, omdat het toch goed warm blijft. Ik gebruik trouwens ook zilvervliesrijst.